تاثیر ویژگی‌های شخصیتی بر حفظ عملکرد شناختی

تاثیر ویژگی‌های شخصیتی بر حفظ عملکرد شناختی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، مغز در حال پیر شدن، گره‌ها و پلاک‌های چسبنده‌ای را جمع می‌کند که می‌توانند در شناخت و حافظه ما دخالت داشته باشند اما برخی از بزرگسالانی که به این آسیب عصبی دچار می‌شوند، مقاومت شناختی بیشتری نسبت به دیگران دارند. دلیل این موضوع، ویژگی‌های شخصیتی است.

ویژگی‌های شخصیتی با مقاومت شناختی مرتبط هستند. مقاومت شناختی، توانایی بهتر زندگی کردن با داشتن آسیب عصبی در مغز است که به فراموشی منجر می‌شود. افرادی که به انضباط شخصی، سازماندهی، کوشش، موفقیت و انگیزه بالا تمایل بیشتری دارند، از مقاومت شناختی بیشتری نیز برخوردار هستند.

امکان وجود عملکرد شناختی منفی، در افرادی که سطح “روان‌رنجوری” یا “نوروتیسیزم”(Neuroticisim) در آنها بالاتر باشد، بیش از حد انتظار است.

“ایلین گراهام”(Eileen Graham)، استاد “دانشگاه نورث‌وسترن”(Northwestern University ) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که بزرگسالان مسن‌تر مبتلا به آسیب‌های عصبی ناشی از آلزایمر می‌توانند به سطح خوبی از عملکرد شناختی برسند.

وی افزود: پژوهش ما نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی افراد، با عملکرد شناختی آنها در ارتباط هستند. از آنجا که امکان تغییر شخصیت وجود دارد، ممکن است که بتوان از ویژگی‌های شخصیتی برای شناسایی افرادی که در معرض خطر بیماری ناشی از افزایش سن هستند، استفاده کرد.

شخصیت و عوامل دیگری که مقاومت شناختی را تقویت می‌کنند، می‌توانند تاثیر قابل توجهی در پژوهش‌های آینده داشته باشند.

پژوهشگران باور دارند که این نخستین پژوهشی است که ارتباط ویژگی‌های شخصیتی را با دوام عملکرد شناختی افراد نشان می‌دهد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که می‌توان از شخصیت برای کمک به افراد در حفظ عملکرد شناختی استفاده کرد.

یافته‌های این پژوهش، در “Journal of Gerontology: Psychological Sciences” به چاپ رسید.

 

بیشتر بخوانید:

گامی برای تغییر تیپ شخصیت مجرمان با القای خاطرات جعلی!

آیا تیپ شخصیتی بر سلامت روان اثر می‌گذارد؟

 

telegram2 files