مراقب اختلال «فومو»(fomo) یا «ترس از دست دادن» باشیم

مراقب اختلال «فومو»(fomo) یا «ترس از دست دادن» باشیم

 

 روانشناس بالینی گفت: دلهره و اضطراب داشتن از اینکه تجربیات دیگران از من بیشتر است، به عنوان یک احساس منفی، نه تنها فرد را دچار افسردگی ‌بلکه مبتلا به اختلال «فومو»(fomo) یا «ترس از دست دادن» خواهد کرد.‌

ریحانه عابدینی افزود: با توسعه انواع تکنولوژی های روز دنیا و به دنبال آن تغییر در ارتباطات انسانی و اجتماعی، بطور طبیعی وابستگی به اینترنت به عنوان پل ارتباطی، بیش از پیش شده و زمانی که فردی احتیاج روانی به آنلاین بودن پیدا می کند، هنگام آفلاین (خاموشی) این موضوع می‌تواند اضطراب شدیدی در آن ایجاد کند که به جهت ترس از دست دادن یا گم شدن، دچار اختلال فومو می شود.

وی با بیان اینکه فکر لذت بردن دیگران از تجربه های خوشایند که فرد دارای اختلال از آن محروم یا بی‌اطلاع مانده، ‌ابتلا به فومو را تشدید می‌کند، تصریح کرد: شیوع فومو با توجه به پیشرفت های فناورانه، روز به روز در جامعه در حال گسترش است به نحوی که نیاز مبرم و یا بیش از اندازه به اینترنت می‌ تواند بر سلامت روان افراد تاثیر منفی ‌گذارد. این روند حتی می تواند احساس منفی و حس افسردگی را در کاربران تشدید کند.

این روانشناس گفت: فومو زندگی هر کسی را به انحای مختلف تحت الشعاع قرار می دهد اما خطر بروز آن در برخی افراد بیشتر است. هنگامی که فردی احساس می کند که دیگران زندگی بهتری نسبت به او دارند یا چیزهای بهتری را تجربه می کنند، در این مواقع ترس از دست دادن رخ داده و فرد عمیقا احساس حسادت و فکر می کند که عزت نفس خود را از دست داده است.

عابدینی افزود: اختلال فومو صرفا مختص این احساس نیست که شاید فرد بتواند از چیزهای بهتری برخوردار باشد، بلکه حس می کند یک چیز مهم و اساسی را که دیگران در حال تجربه آن هستند از دست داده است. مانند دریافت درجه و پست جدید توسط همکاران در محل کار و یا مواجعه با افراد جدید در مهمانی های خانوادگی. اما همواره ذهن و افکار مبتلایان به این نوع اختلال با نوعی احساس درماندگی از این که چیز بزرگی را از دست داده اند،‌ درگیر است.

این متخصص رواندرمانگر تصریح کرد: معمولا وقتی فردی افسرده یا مضطرب است بطور معمول به دنبال یک ارتباط قوی تر است در واقع مغز می خواهد از حالت انزوا خارج شود و ارتباط واقعی تر با دیگران برقرار کند و حس تعلق داشتن را افزایش دهد. در این مواقع ارتباط حضور و نه مجازی چاره ساز است و با پیدا کردن یک مشاور و یا هم صحبت خوب و یا با انجام کارهای اجتماعی می توان تغییرات مناسب در خود و روند زندگی ایجاد و افسردگی ترس از دست دادن را فراموش کرد.

وی به این دسته افراد تاکید کرد: برای اینکه خوشحالی خود را در زندگی بیشتر و موارد نارحت کننده و ترس آور که به اختلال فومو منجر شود را کنترل و یا کاهش دهید، نیاز است بجای تمرکز روی نداشته ها، سعی شود به داشته ها بیشتر توجه شود.

عابدنیا تاکید کرد: ترس از دست دادن جدا از افزایش نارضایتی، می تواند منجر به مشارکت بیشتر در رفتارهای ناسالم شود. برای نمونه در رفتارهای فردی این اختلال می تواند در مواقع خشم و یا درگیری های خیابانی، حتی هنگام رانندگی با یک لحظه حواس پرتی صحنه ای دل خراشی برای فرد بوجود آورد که شاید جبران ناپذیر باشد. از این رو باید تلاش کرد تا موارد ناراحت کننده را از ذهن و افکار بیرون کرد و یا به حداقل رساند.

 

 

منبع: ایرنا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *