۲۰ روش کاربردی برای کنکوری ها برای داشتن آزمونی موفق

۲۰ روش کاربردی برای کنکوری ها برای داشتن آزمونی موفق

به گزارش سایک نیوز و به نقل از گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، موفقیت در آزمون‌های پایان ترم تنها راه موفقیت تحصیلی است. برخی دانشجویان در هفته‌های منتهی به آزمون‌ها دچار اضطراب می‌شوند و چه‌بسا همین استرس و اضطراب‌ها مانع موفقیت آنها در آزمون می‌شود.اگر می‌خواهید از شر استرس و اضطراب در امان باشید پیش از هر چیز باید راه و روش صحیح آمادگی برای آزمون‌های پایان ترم را بدانید. در این مطلب برای شما دانشجویان و محصلان روش‌هایی را گردآوری کرده‌ایم که بی‌شک راه موفقیت تحصیلی را برایتان هموارتر می‌کنند.

موفقیت در آزمون‌های پایان ترم

۱. پیش از خواب مطالعه کنید

قبل از به خواب رفتن مطالعه کنید. در طول مدت خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند؛ بنابراین احتمال زیادی وجود دارد آنچه را پیش از خواب می‌خوانید، به خوبی به خاطر بسپارید. البته سعی کنید کتاب‌های درسی خود را به رختخواب نبرید؛ زیرا ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند.

۲. اطلاعات را تقسیم کنید

یک تکنیک نسبتاً جدید برای یادگیری این است که اطلاعات به بخش‌های کوچک تقسیم شده و در مدت زمانی طولانی به طور مداوم مرور می‌شود؛ بنابراین سعی نکنید تمام جدول تناوبی را یک ‌دفعه حفظ کنید، به جای آن هر روز چند مورد را به خاطر بسپارید و آموخته‌های دفعه قبل را مرور کنید.

۳. داستان بسازید

آنچه را که لازم است به خاطر بسپارید به داستانی بامزه تبدیل کنید تا بهتر در ذهن شما باقی بماند.

۴. حرکت کنید!

تحقیقات نشان می‌دهد اگر یک مطلب را در مکان‌های مختلف مطالعه کنید احتمال فراموش کردن آن کاهش می‌یابد. دلیل این قضیه این است که هر زمان که مکان خود را تغییر می‌دهید، مغز مجبور می‌شود ارتباطات جدیدی را با مطلبی که آموختید، شکل دهد؛ بنابراین آن مطلب عمیق‌تر به خاطر سپرده خواهد شد.

۵. مطالب را تغییر دهید

تنها به خواندن یک مطلب بسنده نکنید. هر بار موضوعات مختلفی را بخوانید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید روش مناسب حل هر مسئله را پیدا کنید. برای مثال اگر مسائل مربوط به تقسیم را پشت سر هم تمرین کنید، می‌دانید که هر مسئله‌ای که با آن رو به رو می‌شوید به احتمال زیاد با روش تقسیم حل می‌شود، اما اگر مسائلی را حل کنید که با استفاده از ضرب، تقسیم و جمع حل می‌شوند آنگاه باید فکر کنید که کدام روش برای حل هر مسئله مناسب است.

۶. خودتان را محک بزنید

از خودتان امتحان بگیرید، با این کار خود را به بهترین شکل برای امتحان اصلی آماده می‌کنید. اگر نتوانستید بعضی از مطالب را به خاطر آورید، اصلاً نگران نباشید؛ هر چه بیشتر برای به یاد آوردن مطلبی تلاش کنید، در آینده آن را بهتر به خاطر خواهید سپرد.

 یادداشت ‌برداری کنید

۷. یادداشت کنید

تحقیقات نشان می‌دهد اگر مطلبی را با دست بنویسید بسیار بیشتر در ذهن شما باقی خواهد ماند. تایپ کردن چنین تأثیری را ندارد؛ بنابراین از مطالب مهم یادداشت ‌برداری کنید تا از ذهن شما بیرون نروند.

۸. بلند بخوانید

وقتی متنی را بلند می‌خوانید به دو شکل دیدن و شنیدن آن را در ذهن خود ذخیره می‌کنید اما این کار را در کتابخانه انجام ندهید.

۹. جمعی درس بخوانید

شاید هر کسی نتواند به خوبی در گروه فعالیت کند، اما کسانی که می‌توانند کار گروهی انجام دهند از مزایای آن نیز بهره‌مند خواهند شد. هر چند وقت یک بار دوستان و همکلاسی‌های خود را دور هم جمع کنید و مطالب درسی را با هم مرور کنید. سعی کنید هدف گروه را فراموش نکنید و تمام وقتتان صرف خوردن تنقلات و گل گفتن نشود.

گروهی درس بخوانید

۱۰. به خودتان جایزه بدهید

هر از چند گاه خود را به یک کلوچه خانگی و یا تنقلات سالم مهمان کنید، قد‌می بزنید یا چند دقیقه‌ای به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید. اگر بدانید بعد از خواندن یک مطلب درسی یا حل مسائل، جایزه‌ای در انتظارتان است، بهتر می‌توانید از پس آن‌ها برآیید.

۱۱. نوشیدنی‌ها را فراموش نکنید

نوشیدنی‌های کافئین دار می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه و چای می‌توانند شما را هوشیار نگه دارند، خصوصاً وقتی که برای امتحان درس می‌خوانید و با هر چیز کوچکی حواستان پرت می‌شود.

۱۲. برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی می‌تواند یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک دانش‌آموز موفق باشد. برنامه‌ریزی به این معنی نیست که اهدافی مبهم برای خود مشخص کنید، برای مثال تصمیم بگیرید هفته آینده برای امتحان تاریخ درس خواهید خواند، بلکه به جای آن هدف خود را به قسمت‌های کوچک و قابل اجرا تقسیم کنید، مثلاً هر روز از ساعت ۴ تا ۷ عصر یک فصل از کتاب درسی را بخوانید.

۱۳. به خود استراحت دهید

تحقیقات اثبات کرده است که استراحت منظم می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و توانایی شما را برای تمرکز بهبود بخشد. در اوقات استراحت خود به جای نشستن پای تلویزیون یا کامپیوتر بهتر است قدری ورزش کنید. تنها نیم ساعت انجام ورزش‌های هوازی می‌تواند سرعت پردازش مغز و همچنین دیگر توانایی‌های مهم شناختی را بهبود بخشد.

ورزش کردن

۱۴. موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان می‌تواند استرس را از بین ببرد. طبق تحقیقات، موسیقی کلاسیک تنش و اضطراب را کاهش می‌دهد.

۱۵. از اینترنت دوری کنید

وقتی برای آزمونی مهم آماده می‌شوید، پیا‌می در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند حواس شما را به کلی پرت کند؛ بنابراین برای مدتی از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید. اگر برای آزمون به کار با رایانه نیاز دارید، سعی کنید به اینترنت متصل نشوید.

۱۶. مدیتیشن کنید

پیش از آن که به مدت سه ساعت به برگه امتحانی خیره شوید، بهتر است چند دقیقه به دیوار نگاه کنید و سعی کنید متمرکز شده و آرامش خود را به دست آورید. مدیتیشن می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش توجه کمک کند.

۱۷. به مقدار کافی بخوابید

هنگا‌می که با یک کتاب درسی پر از معادلات دشوار مواجه می‌شوید؛ شاید وسوسه شوید تمام شب را بیدار بمانید و سعی کنید آن‌ها را به خاطر بسپارید. اما تحقیقات اثبات کرده‌اند که شب‌بیداری معمولاً به گرفتن نمرات عالی نمی‌انجامد، زیرا بی‌خوابی با اختلال در عملکرد شناختی و افزایش استرس ارتباط دارد. در روز‌های نزدیک به امتحان، هفت تا نه ساعت بخوابید تا محرومیت از خواب تمام زحمات شما را بر باد ندهد.

۱۸. امگا ۳ را از یاد نبرید

اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در بعضی ماهی‌ها، آجیل‌ها و روغن زیتون می‌توانند مغز را تقویت کنند. یک پژوهش نشان داد که خوردن ترکیبی از اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ قبل از امتحان برای کاهش اضطراب امتحان مفید است.

اسید‌های چرب امگا ۳

۱۹. رایحه‌ها را استنشاق کنید.

روغن‌ها و اسانس‌های معطر نه تنها بر روی حالات جسمانی تأثیر می‌گذارند، بلکه بر روی حالات روحی و روانی انسان‌ها نیز تأثیرگذار هستند و تغییراتی را بر روی سیستم عصبی ایجاد می‌کنند. رایحه‌های آرامش‌بخش گیرنده‌های بویایی بینی را تحریک می‌کنند، این گیرنده‌ها با بخشی از مغز که تنظیم احساسات را بر عهده دارد در ارتباط هستند و موجب تسکین اضطراب می‌شوند؛ بنابراین پیش از شرکت در آزمون، رایحه‌درمانی را امتحان کنید.

۲۰. شیوه مناسب خود را بیابید

بعضی افراد سحرخیزند، بعضی دیگر شب‌ها را دوست دارند، بعضی مایلند با دوستانشان درس بخوانند، بعضی در تنهایی بهتر می‌آموزند، بعضی با موسیقی عملکرد بهتری دارند، بعضی نیز باید در سکوت مطلق درس بخوانند. شیوه‌های مختلف را تجربه کنید تا شیوه مناسب خود را پیدا کنید.


telegram2 files