چگونه از شر افکار منفی رها شویم و به آرامش برسیم؟

چگونه از شر افکار منفی رها شویم و به آرامش برسیم؟
در دنیای کنونی و با وجود این همه ترس ها و انرژی های منفی، جای تعجب نیست که بسیاری از ما خودمان را در بدترین شرایط حالت و افکار و احساسات ترسناک می بینیم. البته، هنگامی که در این شرایط باشیم، خارج شدن از آن بسیار سخت است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز  افکار منفی وقتی به یک الگو تبدیل می شوند، مارپیچ و ادامه دار می شوند. برخی از این افکار منفی فاجعه بار هستند (پیش بینی بدترین حالت)، تفکر سیاه و سفید (دیدن چیزها در افراط و تفریط – خوب یا بد ، مثبت یا منفی) و استدلال عاطفی (هنگامی که دیدگاه خود را براساس احساس خود پایه می کنیم نه بر اساس حقایق).

 

خطر افکار منفی و مارپیچ وقتی است که به هرچه فکر می کنیم به آن معتقد می شویم.

 

افکار واقعیت نیستند. [اما] وقتی در یک سبک تفکر ناخوشایند گرفتار می شویم، افکار منفی ما بر این که ما چه احساسی داریم و چگونه رفتار می کنیم تأثیر می گذارد. ما می توانیم در چرخه ای منفی به دام بیفتیم و در آنجا شروع کنیم به اعمال افکار تحریف شده خود، که اعتقاد خودمان را نسبت به آنها تقویت می کند. و بنابراین چرخه ادامه می یابد.

 

چگونه باید خودمان را از این چرخه های منفی خلاص کنیم و به آرامش برسیم؟

 

فکر منفی را سرکوب نکنیم

 

مهم است که با فکر منفی متوقف شویم اما درگیر فکر منفی نشویم. تحقیقات نشان می دهد که سرکوب افکار منفی فقط باعث آزار بیشتر خودمان می شود. در عوض، به فکر منفی توجه کنیم و سپس بگذاریم که شناور شود. سپس، یک فکر مثبت یا تصویری را انتخاب کنیم تا به جای فکر منفی درگیر آن شویم.

 

نفس کشیدن را فراموش نکنیم

 

وقتی احساس نگرانی می کنیم، این یک فرصت عالی برای وقت گرفتن و برای نفس کشیدن است. چشمان خود را ببندیم و به تعداد چهار نفس عمیق بکشیم. هنگامی که نگرانی ها و استرس افزایش می یابند، نسبت به خودمان مهربان باشیم … برای استراحت و تنفس مکث کنیم. یک ذهن نگران هنگامی که بیشتر به فکر تنفس باشد، آرام می شود.

 

همه چیز را باور نکنیم

 

به هر چه فکر می کنیم، به این معنی نیست که واقعیت دارد. وقتی متوجه می شویم که به خود سخت می گیریم یا بسیار منفی فکر می کنیم، یک قدم عقب برداریم و از خود سؤال کنیم. آیا شواهدی وجود دارد که از این امر حمایت کند؟ آیا می تواند کل تصویر را دید یا فقط روی بدترین سناریو ممکن متمرکز شده ایم؟ باید به عقب برگردیم و دوباره تغییر دهیم و به تصویر بزرگتر در مورد آنچه در واقع اتفاق می افتد نگاه کنیم.

 

پیام مثبت را امتحان کنیم

 

وقتی افکار منفی به ما روی می آورند، باید روی یک پیام مثبت که برای ما احساس قدرت و آرامش می آورد، تمرکز کنیم. مثلا بگوییم همه چیز خوب خواهد بود و همه چیزها نتیجه خواهند داشت.

 

وقتی آرام هستیم مغزمان کلمات آرام را با یک حالت مثبت و آرام همراهی می کند. تکرار کلمات مثبت و آرام بخش به ما انرژی می دهد و می تواند مفید باشد.

 

با خود به عنوان بهترین دوست خود رفتار کنیم

 

ما غالباً ما به خودمان چیزهایی می گوییم که هرگز آرزو نمی کردیم به یک دوست بگوییم. دفعه دیگر که به خود سخت می گیریم، باید سعی کنیم همان مهربانی و دلسوزی خود را به دوست خود نشان دهیم.

 

به یک تصویر صلح آمیز فکر کنیم

 

هنگامی که افکار منفی شروع به کار می کنند، با دیدن صحنه ای واقعی یا خیالی که احساس آرامش می کند، خود را به مکانی مثبت تر منتقل کنیم. باید خود را در یک شرایط آرام تصور کنیم، شاید از یک دوست مطمئن دعوت کنیم تا به ما بپیوندد.

 

بهتر است هنگام استراحت تصویر ما مثبت باشد. باید جزئیات تصویر زیبا و صلح آمیز را در ذهن خود قرار دهیم. به همه چیز از رنگ ها و رایحه ها گرفته تا گیاهان و آسمان توجه کنیم. اجازه دهیم که این تصویر به مکانی برای استراحت تبدیل شود.


telegram2 files