کودکان را به انجام بازی‌های خاص مرتبط با جنسیت محدود نکنید

 

 محققان دریافتند، بازی با انواع اسباب‌بازی و بازی‌های مختلف دوران کودکی در شکل‌گیری شخصیت بزرگسالی افراد تاثیر زیادی دارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، بر اساس تئوری رشد مرحله‌ای پیاژه، کودکان با تعامل با محیط، یاد می‌گیرند تا رشد کرده و مهارت برای بزرگسالی کسب کنند .نظریه رشد مرحله‌ای پیاژه، توانایی‌های کودکان در مراحل رشد را بررسی‌ کرده و تعاملات آنان با محیط را نیز در نظر می‌گیرد.

انواع بازی کودکان بر اساس ظاهر یا شخصیت بازی، بازی رقابتی یا مشارکتی، شرکت در بازی‌های انفرادی یا جمعی و یا بازی با جنس مخالف و یا جنس موافق می‌تواند در شکل‌گیری و رشد شخصیت آینده آنان تاثیر داشته باشد.

به‌طور خاص، اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های کودکانه می‌توانند در علاقه کودکان به مشاغل آینده نیز تاثیرگذار باشند.برای مثال اسباب‌بازی‌های دخترانه و پسرانه و سبک متفاوت بازی می‌تواند آنان را برای مراحل آینده زندگی آماده کند.

اسباب‌بازی‌های پسرانه و سبک‌های بازی متفاوت پسرانه مانند فوتبال، بیس‌بال، بازی‌های ویدیویی رزمی و اکشن که برای آنها ارائه می‌شود، موضوعاتی برای غلبه بر چالش‌های پیش رو، خطرات، آزمایش قدرت و مهارت، رقابت با سایر بازیکنان برای کنترل و موفقیت آنهاست و در پایان با پاداش موفقیت، پیروزی، شکست و تعیین قدرت مشخص می‌شود.

اما اسباب‌بازی‌های دخترانه و سبک‌های بازی آنان مانند خانه بازی، عروسک بازی و موارد دیگر می‌تواند برای انعطاف‌پذیری روابط و سازگاری آنان با نقش‌های مختلف در آینده ارائه شود.

بسیاری از بازی‌های دخترانه، پایان رسمی ندارند و هدف از آن، فرایند تعامل، برقراری ارتباط و حل مسأله است. البته برخی از آنها، به‌ویژه انواع خاصی از ورزش‌ها  شرکت در رقابت است.

محققان اظهار کردند: بازی‌های کودکان به‌عنوان تمرینی آگاهانه یا ناخودآگاه برای آماده شدن در بزرگسالی است.

در این راستا ، تنوع روش‌های بازی (برخلاف انتخاب بازی بر اساس جنس) می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان شکل‌گیری شخصیت کودکان داشته باشد.

مزایای بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های خنثی

انواع بازی‌هایی که مربوط به دختران یا پسران نیست، برای رشد و بلوغ کودکان بی‌نظیر هستند و شامل بازی‌هایی مانند شطرنج، بازی با انواع اسباب‌بازی‌های چرخ‌دار(مثلا دوچرخه) و سایر تجهیزات، سازهای موسیقی، بسته‌های علمی پزشکی رباتیک و فعالیت‌های آبی یا مربوط به طبیعت و یادگیری درباره حیوانات، تخیل و غیره است.

این بازی‌ها کودکان را محدود به نوع جنسیت نمی‌کند و طیف وسیع‌تری از یادگیری را به آنان نشان می‌دهد که منجر به عملکرد بهتر در مدرسه خواهد شد.

همچنین کودکان در معرض موضوعات و محیط‌های شناختی قرار می‌گیرند که می‌تواند منجر به علاقه در زمینه‌های شغلی آینده شود.

انجام این بازی‌ها می‌تواند در رشد نیمکره راست و چپ مغز موثر باشد. همچنین ارتباطات سالم و مشترک با همسالان را با تاثیرگذاری در روابط آینده در برداشته باشد.

محققان خاطرنشان کردند: استفاده از انواع اسباب‌بازی و بازی‌های کودکان در رشد و شخصیت بزرگسالی کودکان موثر هستند و نباید کودکان را محدود به انجام بازی‌های خاص مرتبط با جنسیت کرد.


telegram2 files