افراد وسواسی چگونه با کرونا کنار بیایند؟

افراد وسواسی چگونه با کرونا کنار بیایند؟

 

یک فوق تخصص اعصاب و روان گفت: زیاد رعایت کردن اصول بهداشتی در روزهای کرونایی وسواس نیست و تبدیل به وسواس نمی شود، اما باید بدانیم که در حد دستورالعمل ها بهداشت را رعایت کنیم.

دکتر مریم کوشا، فوق تخصص اعصاب و روان ، وسواس را یک اختلال روان پزشکی شایع دانست و اظهار کرد: حدود دو تا چهار درصد از جمعیت عمومی اعم از مردان و زنان مبتلا به وسواس هستند.

وی وسواس را شامل یکسری افکار، تکانه ها یا تصاویری دانست که ناخودآگاه وارد ذهن فرد می شود و تصریح کرد: این افکار و تکانه ها و تصاویر مزاحم و آزاددهنده است و در فرد ایجاد اضطراب می کند؛ البته فرد مبتلا به وسواس همواره سعی می کند این افکار و تصاویر را از خودش دور کند، اما یا نمی تواند و یا برای مدت کوتاهی دور شده و دوباره تکرار می شود.

این روانپزشک، با بیان اینکه وسواس فرد را خسته می کند، افزود: وقتی فرد وسواسی دست هایش را می شوید، همواره احساس کثیفی می کند و این فکر آنقدر تکرار می شود تا اینکه اضطراب پیدا می کند و مجددا دست هایش را می شوید لذا این رفتار اجباری فقط مدت کوتاهی فرد را آرام می کند و چرخه تکرار می شود.

کوشا، بیماری های روان پزشکی را دارای ریشه های وراثتی و زیستی، روان شناختی و محیطی دانست و یادآور شد: فردی که زمینه بروز وسواس در ژنتیکش وجود دارد، ممکن است در اثر عوامل محیطی بروز پیدا کند. امروز جامعه ما تحت فشار یک بیماری به نام «کرونا» قرار دارد که راه های شیوع و انتقال آن افراد را مضطرب و نگران می کند لذا در این شرایط علائم وسواس می تواند بروز بیشتری داشته باشد.

وی یکی از شایع ترین علائم وسواس را نظافت و شست و شو دانست و اضافه کرد: وسواس گاهی به صورت شک و تردید درباره بستن درب و باز بودن شیر گاز و… و افکار نامناسب نسبت به دیگران بروز پیدا می کند. البته افراد وسواسی اغلب می دانند افکارشان غیر منطقی است، اما گاهی هم نمی دانند و این افکار ناخواسته زندگی آنان را مختل می کند.

این فوق تخصص اعصاب و روان، با بیان اینکه وسواس وقت فرد را می گیرد، گفت: افراد وسواسی ساعت های طولانی با اجبارهای وسواس درگیر هستند و لذا روحیه آنان کسل می شود و افسردگی پیدا می کنند و انزوا را انتخاب می کنند. یکی از راهکارهایی که افراد وسواسی برای مقابله با وسواس دارند اجتناب از حضور در جمع و رفتن به میهمانی و خرید کردن و… است لذا افراد وسواسی زندگی سایر اعضای خانواده و اطرافیان را نیز دچار مشکل می کنند.

کوشا، وسواس را یک بیماری آزاددهنده هم برای فرد هم برای خانواده دانست و عنوان کرد: در این شرایط که با اضطراب ناشی از کرونا مواجه هستیم باید به دستورالعمل های مشخص پایبند باشیم. در واقع می خواهیم بهداشت را رعایت کنیم تا کرونا نگیریم و این موضوع یک عملکرد سازگارانه برای ما دارد و احساس آرامش می کنیم، اما افراد وسواسی به آرامش نمی رسند.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت آرامش بخش و اطمینان دهنده است، تصریح کرد: رعایت بهداشت در افراد وسواسی این عملکرد را ندارد لذا افرادی که در حد معمول به ویژه در روزهای کرونایی بهداشت را رعایت می کنند و دست ها را ۲۰ ثانیه می شویند، دچار وسواس نمی شوند.

این روانپزشک، به روش های درمان اختلال وسواس اشاره کرد و ادامه داد: وسواس شدید حتما باید درمان دارویی شود، اما وسواس خفیف و متوسط با روان درمانی برطرف می شود.

کوشا خاطرنشان کرد: زیاد رعایت کردن اصول بهداشتی در روزهای کرونایی وسواس نیست و تبدیل به وسواس نمی شود، اما باید بدانیم که در حد دستورالعمل ها بهداشت را رعایت کنیم و حتما از منابع معتبر کمک بگیریم و به خودمان یادآوری کنیم تا دچار تکرار در رعایت نکات بهداشتی نشویم، زیرا استفاده زیاد از مواد شوینده هم برای سلامت جسم آسیب زاست و هم مصرف آب را افزایش می دهد!

وی با بیان اینکه زیاده روی در مصرف مواد شوینده و نگهداری احتکارگونه این مواد در خانه کمکی به از بین رفتن کرونا نمی کند، گفت: افراد وسواسی با گفت وگو و یادآوری و رفتارهای خشن اطرافیان درمان نمی شوند لذا حتما باید به روانپزشک مراجعه کنند.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files