نشانه‌های اختلال یادگیری در کودکان را بشناسیم

نشانه‌های اختلال یادگیری در کودکان را بشناسیم
اگر کودک شما قادر به بستن بند کفش نیست، نمی تواند زیپ لباسش را ببندد یا در تلفظ کلمات ناتوان است، بدانید مبتلا به اختلال یادگیری است و باید برای رهایی وی از این اختلال اقدام کرد.

به گزارش سایک نیوز و به نفل از بهداشت نیوز: یک روانشناس بالینی به تشریح اختلال یادگیری و آثار آن بر روی کودکان پرداخت و گفت: یادگیری کودکان با توجه به سن،‌ آموزش،‌ هوش و یا سایر آزمون های مورد انتظار دیگران، سنجیده و بر اساس معیارهای خواندن و نوشتن محاسبه می شود، از این رو اختلالات در یادگیری نه تنها در ناتوانایی‌های دیرآموزی و خواندن، بلکه بر عزت نفس کودکان و یا حتی افراد بزرگسال تاثیر مخرب می‌گذارد.

مریم عبدالهی با بیان اینکه اختلال یادگیری فقط با خواندن جبرانی یا دیرآموزی مترادف نیست،‌ افزود: برخی کودکان و نوجوانان بطور ویژه دچار ناتوانی‌های یادگیری بخصوصی می شوند، برای نمونه دانش آموزان مبتلا به معلولیت های ادراکی و یا آسیب دیدگان مغزی، نیازمند آموزش ویژه‌ای با شیوه های منظم هستند و برای این منظور باید از کارشناسانی که عهده‌دار جبران ناتوانی یادگیری در بین کودکان و نوجوانان به صورت آموزش انفرادی یا گروههای کوچک هستند،‌ بهره برد.

این متخصص رواندرمانگر گفت: اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن، آموزش، هوش و یا براساس آزمون‌های معیار خواندن، نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد، اصطلاحا اختلال یادگیری اتلاق می‌شود. در واقع این اصطلاح به دانش‌آموزانی اتلاق می شود که به‌ طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند و در عین حال در چهارچوب سنی کودکان استثنایی نمی‌گنجند.

وی ادامه داد: ظاهر این افراد طبیعی است، رشد جسمی و قد و وزن‌ معمولی و هوش عادی دارند، خوب صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی و با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند. در خانه به والدین در کارهای منزل کمک می کنند و مسئولیت پذیر هستند، اما توانایی لازم برای به جریان اندازی اطلاعات برای بیان کردن و بویژه نوشتن را ندارند.

این روانشناس گفت: با توجه به مشخصات کلی این دسته افراد، می‌توان آنها را در گروه دارای اختلال یادگیری قرار داد و اذعان کرد این افراد که اکثرا هم به تحصیل مشغول هستند در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند که این نوع رفتار می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا حتی انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.

وی تصریح کرد: اکنون در برخی مواقع با کودکان و یا حتی افراد بزرگسالی مواجهه می شویم که علی رغم داشتن هوش طبیعی، در درس خواندن خیلی مشکل دارند، این مشکل که تحت عنوان اختلال یادگیری است نه تنها درس خواندن این گروه از افراد را بسیار مشکل می کند بلکه بر عزت نفس آنان تاثیری مخرب می گذارد.

این روانشناس برای شناخت بهتر والدین از کودکی که دارای اختلال یادگیری است،‌ اظهار داشت: در سنین مهدکودک می توان پیش بینی های لازم را برای ابهام زدایی در این خصوص به عمل آورد. با مشاهده این رفتارها در کودکان مانند ناتوانی در باز و بستن دکمه و یا زیپ لباس، گره زدن بند کفش، مداد به دست گرفتن، برش کاغذ با قیچی، تلفظ ناقص کلمات می توان فهمید که آنها دچار اختلال یادگیری هستند.

عبدالهی یادآور شد: چنانچه پدر و مادری این نشانه ها را در کودک خود مشاهده کرد، برای ارزیابی و تشخیص بیشتر باید به متخصص روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کند.


telegram2 files