تفاوت ساختار مغز در مبتلایان به افسردگی و اختلال دوقطبی

تفاوت ساختار مغز در مبتلایان به افسردگی و اختلال دوقطبی

 

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد در مبتلایان به افسردگی و اختلال دوقطبی، بخش تنظیم‌کننده استرس در مغز بزرگتر است.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، در این بررسی مشخص شد که قسمت چپ هیپوتالاموس در مبتلایان به اختلال‌های افسردگی و دو قطبی پنج درصد بزرگتر است.

بیش از ۱۶ میلیون فرد بزرگسال در آمریکا در یک سال گذشته حداقل یک بار دچار افسردگی شده‌اند. در حقیقت افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روان در این کشور است. همچنین طبق اعلام موسسه ملی سلامت روان، دست‌کم ۹ میلیون نفر از افراد ۱۸ سال به بالا به اختلال دو قطبی مبتلا هستند.

علت دقیق این دو اختلال روانی مشخص نیست اما متخصصان به جنبه‌های بسیاری از این دو بیماری دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند در خطر ابتلای افراد به آن‌ها موثر باشد.

تکنیک‌های تصویربرداری جدید این امکان را برای محققان فراهم ساخته تا بخش‌های مختلف مغز و شبکه‌های موثر در ابتلا به این دو اختلال را موقعیت یابی کنند. به طور مثال در مورد افسردگی، مطالعات نشان می‌دهد که افسردگی مقاوم به درمان با کاهش حجم هیپوکامپ و کوچک‌تر شدن آمیگدال همراه است.

هیپوکامپ بخشی از مغز است که در شکل گیری حافظه و یادگیری نقش دارد درحالیکه، آمیگدال ساختار کوچکی از مغز است که در فرآیندهای احساسی و واکنش به شرایط استرس و خطر فعالیت دارد. در حقیقت سیستم واکنش استرس غدد درون‌ریز در افرادی که دچار افسردگی هستند، مختل می‌شود.

در حالت عادی سیستم واکنش استرس غدد درون‌ریز سطح هورمون استرس موسوم به کورتیوزل را برای کمک به بدن در مواقع خطر و تهدید افزایش می دهد. پس از رفع احساس خطر، این سیستم همچنان مسئول کاهش سطح کورتیزول است. هرچند در افراد مبتلا به افسردگی این ساختارها حتی در نبود عامل تهدید به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در این بررسی جدید، محققان در آلمان به ارزیابی مغز ۸۴ نفر پرداختند. ۲۰ نفر از آنان دچار افسردگی بوده و دارویی مصرف نمی‌کردند، ۲۰ بیمار دیگر مبتلا به افسردگی که دارو دریافت کرده، ۲۱ نفر دچار اختلال دو قطبی بوده و ۲۳ نفر دیگر به هیچ یک از این دو اختلال مبتلا نبودند.

محققان در ارزیابی‌های انجام گرفته مشاهده کردند در مبتلایان به این دو اختلال حجم سمت چپ هیپوتالاموس به طور میانگین پنج درصد بیشتر است.


telegram2 files