اضطراب والدین و بد غذایی کودکان

اضطراب والدین و بد غذایی کودکان

اضطراب والدین و بد غذایی کودکان پژوهشی است که توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه ارساموس هلند انجام شده است.

اختلالات اضطرابی امراض پزشکی جدی است که شامل احساسات شدید ترس، اضطراب، نگرانی و هراس اغلب با شرایط خاص، رویدادها و یا اشیاء در ارتباط است. علائم فیزیکی  احساسات همراه با تپش قلب، لرزش، خشکی دهان، سرگیجه، تهوع و اسهال است.

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد، اما در همه آنها احساس ترس بیش از حد وجود دارد. انواع اضطراب عبارتند از اختلال هراس، اختلال وسواسی جبری، اختلال استرس پس از ضربه، هراس اجتماعی و یا اختلال اضطرابی اجتماعی، ترس های خاص (مانند ترس از فضاهای محصور و باز) و اختلال اضطراب منتشر.

اگر تصویر ذهنی ما از خود یک تصویر ناسالم و ضعیف باشد نگرشی در ما مبنی بر نالایق بودن به وجود می آید. این نگرش منجر به بروز شخصیتی می شود که به گونه ای ناهشیار، شادی ها را پس می زندو در مواجه با موقعیت های استثنایی یا در گیر مهارت های تازه  یا ادامه تحصیل بهانه هایی برای گریز پیدا می کند. یکی از این عوامل اضطراب، ترس و به تبع آن افسردگی است.

در بیماری افسردگی که مخفف  DD (bisorber Dysthamic) است  فرد همواره در حالت دلسردی، غم، دلتنگی و ناامیدی به سر می برد نوع افکار و احساسات و رفتاری که همراه آن است تماما” از نشانه های این بیماری می باشد البته برخی از مردم بیش از دیگران مستعد افسرده شدن هستند و دلایل مشخصی نیز برای آن وجود دارد.
بیماری افسردگی قابل درمان است و کسانی که دچار آن هستند کاملا” بهبود خواهند یافت. این بیماری اغلب پس از دست دادن عزیزی، شغلی، موقعیتی یا سایر بحران های زندگی که ضربه روحی شدیدی به فرد وارد آمده باشد بروز می کند. علائم این بیماری عبارتند از: غمگین یا تحریک پذیر بودن، احساس تاسف به حال خود،  بی حالی، کسلی، احساس درماندگی که زندگی فرد را مشکل می سازد.

اضطراب والدین یا افسردگی آنها احتمال اینکه بد غذایی را در کودکان پیش دبستانی افزایش دهد  بیشتر است. معمولا بدغذایی در کودکان امری رایج بوده و همین مسئله موجب نگرانی والدین است. محققان بدغذایی را با بروز مشکلاتی نظیر یبوست، مشکلات وزنی و رفتاری در کودکان مرتبط می دانند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه ارساموس هلند به بررسی بیش از ۴۷۰۰ مادر و ۴۱۰۰ پدر در هلند و کودکان شان که بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به دنیا آمده بودند پرداختند. یافته ها نشان داد تا سن ۳ سالگی، در حدود ۳۰ درصد از کودکان دارای مشکل بدغذایی بودند.

به گفته محققان، اگر مادر در طول دوره بارداری مبتلا به افسردگی باشد معمولا کودک تا ۴ سالگی بدغذا خواهد. اضطراب پدران هم در بدغذایی کودک تا سن پیش دبستان تاثیر دارد.

http://www.independent.co.uk


telegram2 files