پیامدهای منفی اینترنت پرسرعت بر الگوهای خواب

پیامدهای منفی اینترنت پرسرعت بر الگوهای خواب

دسترسی به اینترنت پرسرعتِ ۲۴ ساعته، یکی از بهترین چیزهایی است که تاکنون به‌دست آورده‌ایم، اما پیامدهایی را به دنبال دارد. یافته‌های مطالعه‌ای جدید، نشان می‌دهد که اینترنت پرسرعت عاملی برای محروم کردن افراد امروزی از خواب کافی است؛ وقتی از این اینترنت در نزدیکی زمان خواب استفاده شود، می‌تواند با کم‌خوابی و پایین آمدن کیفیت خواب در ارتباط باشد.

 

امروزه، کم‌خوابی شیوع گسترده‌ای دارد و می‌تواند اثرات بدی بر روی عملکرد شناختی و سلامت افراد بگذارد. خبر بد این است که شدت این مشکل رو به وخامت می‌گذارد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تعداد افرادی که کمتر از ۷ الی ۹ ساعت می‌خوابند، در حال افزایش است.

اگرچه دانشمندان به شدت از این مساله ابراز نگرانی کرده‌اند که استفاده‌ی بیش از اندازه از وسایل الکترونیکی اثرات مخربی بر الگوهای خواب ما می‌گذارد، اما تا به امروز شواهد اندکی در خصوص ارتباط کم‌خوابی با اینترنت وجود داشته است. برای درک بهتر نحوه‌ی تاثیرگذاری اینترنت پرسرعت بر الگوهای خواب، مطالعه‌ی انجام شده توسط محققان آلمانی به مقایسه استفاده از فناوری و داده‌های اینترنت پرسرعت با نظرسنجی‌های ملی درباره‌ی خواب پرداخته است. بر اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، ۲۵ دقیقه کمتر از همتایان خود می‌خوابند. افزون بر این، احتمال خوابیدن این افراد به مدت ۷ الی ۹ ساعت خیلی پایین است و البته رضایت کمی هم از خواب‌شان دارند.

به باور محققان، اینترنت پرسرعت افراد را وسوسه می‌کند تا شب‌هنگام بیدار مانده و به انجام بازی‌های رایانه‌های، وبگردی و صرف وقت در شبکه‌های اجتماعی مشغول شوند. در هر نسل، فناوری به اَشکال مختلف افراد را وسوسه کرده است. برای مثال، در میان نوجوانان و جوانان، مشخص شد که انجام بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون عامل مهمی برای محرومیت از خواب است. اما در میان کاربران بزرگسال، استفاده از کامپیوتر و گوشی هوشمند ارتباطی قوی با کاهش مدت خواب داشت.

«فرانچسکو بیلاری» نویسنده و کارشناس جمعیت نگاری در دانشگاه بوکونی میلان، اظهار داشت: «وسوسه‌های دیجیتال می‌تواند تاخیر در خواب را به همراه داشته باشد. این کار باعث می‌شود افرادی که نمی‌توانند میزان کم‌خوابی شبانه را جبران کنند، صبح دیر از خواب بیدار شوند.»

در کل، نتایج این مطالعه با بررسی جوانانی که شبِ قبل از کار یا حضور در محفل خانواده یا رفتن به مدرسه از فناوری استفاده می‌کنند و با مشکلات خواب روبه‌رو می‌شوند، به دست آمده است. اگرچه این مطالعه بسیار جالب است، اما داده‌های مربوط به رفتار خواب نوجوانان خیلی محدود است. یافته‌ها نشان می‌دهند که استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زمان خواب و دیرهنگام، می‌تواند اثرات مخربی بر عملکرد خواب و عملکرد تحصیلی داشته باشد. محققان ابراز امیدواری کرده‌اند که با انجام تحقیقات در آینده، می‌توانند مکانیزم‌های رفتاریِ مربوط به اعتیاد اینترنتی را بیشتر مورد بررسی قرار داده و خواب بهتری را برای افراد رقم بزنند.

محققان در پایان گفتند: «با توجه به آگاهیِ بالا در خصوص اهمیت کمیت و کیفیت خواب در بهره‌وری و سلامت انسان، گردآوری اطلاعات بیشتر درباره‌ی خطرات مرتبط با استفاده از فناوری در شب‌هنگام می‌تواند خواب سالم‌تری را به ارمغان آورده و اثرات غیرقابل اغماضی بر سلامتی افراد داشته باشد.»

این مقاله در مجله‌ی Economic Behavior and Organization منتشر شده است.

 

منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files