چگونه فرزندی خوشبین تربیت کنیم؟

چگونه فرزندی خوشبین تربیت کنیم؟

 

نیاز به خوشبینی و داشتن باور مثبت به دنیا بیش از همه در وضعیت زندگی امروز بشر احساس می‌شود. در واقع با دیدن نیمه پر لیوان می‌توان بنیاد موفقیت در زندگی را ساخت و ضروری است که خوشبینی را از کودکی در فرزندانمان نهادینه کنیم.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا ، مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که با فعال کردن روحیه خوشبینی در کودکان از طریق اصول تربیت صحیح، وضعیت روحی و روانی آنها در مواجه با مسائلی همچون میزان رضایت از زندگی، هدفمند کردن زندگی و جذب انگیزه بیشتر ارتقاء می‌یابد.

برای تربیت روحیه خوشبینی و داشتن باور خوب به زندگی در کودکان باید از ۶ مدل ذیل کمک گرفت:

– پیروی از مدل خوشبینی

اگر شما از آن دسته افراد هستید که همیشه از جملاتی مثل « همیشه همه چیز به مشکل می‌خورد» یا « ما هرگز پول کافی نداشتیم» در مکالمات روزمره استفاده می‌کنید، باید به طور جدی این عادت ناپسند را کنار بگذارید.

از آنجایی‌که کودکان همیشه رفتار والدین خود را زیر نظر دارند و رفتارهای آنان را به عنوان الگو برداشت می‌کنند، بنابراین شک نکنید که کودک شما رفتار شما را تکرار می‌کند، پس اگر می‌خواهید کودکتان روحیه مناسبی داشته باشد، تغییر را از خودتان آغاز کنید.

– روحیه قدردانی را در کودکان پرورش دهید

برای داشتن روحیه و اخلاق بهتر در کودکان باید عادت‌های مناسب در آنها نهادینه شود. برای نهادینه کردن روحیه قدردانی در کودکان باید اتفاقات جذاب و دوست‌داشتنی روزمره را یاد آور شویم تا آنها از داشتن این نعمت‌ها احساس رضایت کنند. در واقع با این روش کودک یاد می‌گیرد که نیمه پر لیوان را مشاهده کند و در آینده با پرورش طبیعی این احساس، شما یک انسان خوشحال‌تر، سالم‌تر و کامل‌تر را تحویل جامعه داده‌اید.

– تجربه خوشبختی و ریسک‌کردن برای کسب آن

برای پر رنگ کردن روحیه « من می‌توانم » در کودکان باید فرصت‌های زمینه‌ساز موفقیت را برای آنها فراهم کنید، یعنی آنها را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که مفهوم موفقیت در کار و زندگی را از همان کودکی درک کنند.

مثلا برای افزایش احساس خوشبختی در پی انجام کارها، می‌توانید یک سری وظایف روزمره را به او بسپارید، سپس موفقیت او در مدیریت را گوشزد و او را تشویق کنید.

– استرس‌ اضافی را از آنها دور کنید

اگر به دنبال تربیت یک کودک خوشبین و خوش‌اخلاق هستید پس منابع استرس را از او دور کنید. یکی از شناخته‌شده‌ترین منابع استرس، اخبار و برنامه‌های نامناسب تلویزیون و سایر رسانه‌های اجتماعی است که به نوعی کودک را در چالش‌های واقعی جهان درست قبل از آمادگی پذیرش آنها مواجه می‌کند.
برای شروع بهتر است هنگام صرف غذا تمام وسال الکترونیکی را کنار بگذارید و غذا را با آرامش همراه با عزیزانتان میل کنید.

– آموزش کنترل افکار منفی در ذهن

کودکان نیز مانند بزرگسالان دارای صدای درون یا ناطق درونی هستند که معمولا در عملکرد آنها تاثیرگذار است؛ مثلا استفاده از جملاتی مثل « این کار برای من خیلی سخت است» یا «من خنگ هستم » و سایر جملاتی از این دست بیانگر صدای منتقد درونی کودک هستند.

بهترین روش برای مقابله با صدای منتقد درونی، آموزش روش‌هایی برای ایستادن در برابر این افکار منفی است. در اولین گام باید کودک را کاملا درک کنید و با او ابراز همدردی کنید، در گام بعد او را متقاعد کنید که این افکار کاملا ناخواسته هستند و باید آنها را نادید گرفت.

در آخرین گام لازم است که به آنها روش جایگزینی افکار مثبت به جای افکار منفی را آموزش دهید. مثلا به جای اینکه بگوید «من خنگ هستم» بهتر است گفته شود « تا حالا اینکار را انجام نداده‌ام». کودکتان را تشویق کنید تا همیشه این جمله را تکرار کند « ممکن است الان سخت باشد اما فردا دوباره امتحانش می‌کنم».

– آموزش مشاهده اتفاقات واقعی از دریچه تفکر

اتفاقات ناگوار بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان است و تفاوت انسان‌ها نیز در واکنش متفاوت به رویدادهای ناگوار سنجیده می‌شود. به کودکتان آموزش دهید که کنترل برخی از اتفاقات ناخوشایند از توانایی انسان خارج است و در این میان هر فردی باید یاد بگیرد که جایگاه شکست را با پیروزی تعویض کند.

در واقع ما نباید کودکمان را نسبت به وقایع تلخ با نوعی خوشبینی کاذب مواجه کنیم، بلکه باید به او بعد خوشبینانه نگاه و نگرش به شرایط واقعی زندگی را آموزش دهیم.


telegram2 files