عاملی که استرس فرزندان را افزایش می‌دهد

عاملی که استرس فرزندان را افزایش می‌دهد

 

یکی از علت‌های ایجاد استرس کودکان، تایید مدوام والدین است که با این تایید، کودک در همان لحظه استرسی ندارد اما در هفته‌ها و ماه‌های بعد سطح استرس او به اطمینان‌بخشی‌های والدین افزایش می‌یابد.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، افسانه کرباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ضمن اشاره به اهمیت رفتارهای والدین و تاثیر این رفتارها در الگوبرداری های کودکان، اظهار کرد: الگو بودن والدین باعث می شود که کودک نکات مثبت را از رفتارهای آنها بیاموزد، یعنی کودکان رفتار والدین را می بینند و همین رفتارهای والدین در بروز و یا کاهش استرس های آنها بسیار موثر است.

وی افزود: دنیای امروز ناگزیر دارای استرس های متفاوتی است و آنچه اهمیت دارد کنار آمدن با این نوع استرس ها است، ضمن اینکه نباید استرس های زندگی را از کودکان مخفی کرد، بلکه آنها نیز باید با واقعیت های زندگی روبه رو شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: والدین نباید استرس ها را از کودکان مخفی کنند و از سوی دیگر باید بتوانند برخوردی عقلانی با کودکان داشته و الگوی مثبت و صحیحی برای فرزندان باشند.

وی با تاکید بر اهمیت کاهش تنش های کودکان گفت: کودکِ نگران مدام نیازمند اطمینان‌بخشی است و والدین نیز به منظور کاهش همین نگرانی ها مدام به او این اطمینان‌بخشی را منتقل می کنند و همین امر یکی از اشتباهات والدین است که به منظور کاهش آشفتگی فرزندان انجام می شود. اطمینان بخشی های زیاد به کودکان و تکرار آن و تعریف مداوم از فرزندان عاملی برای افزایش نگرانی های آنها خواهد شد و در واقع کودکانِ نگران همیشه نیازمند تایید والدین هستند، بنابراین یکی از علت های ایجاد استرس کودکان، تایید مدوام والدین است البته باید این نکته توجه کرد که در لحظه تایید، فرزند استرسی ندارد اما در هفته ها و ماه های بعدی، سطح استرس او نسبت به اطمینان بخشی‌های والدین بیشتر خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: والدین باید توجه کنند که با فراهم کردن این نوع شرایط برای کودک، او پیوسته منتظر تایید رفتار خود از سوی والدین خواهد بود، بنابراین لازم است که والدین، اطمینان بخشی‌ها را کمتر کنند تا فرزندان با استرس و نگرانی های کمتری روبه رو شوند.

کرباسی افزود: اینکه والدین مداوم وضعیت درس های فرزند خود را از وی جویا شوند چندان ضروری به نظر نمی رسد و همان یکبار پرسیدن کافی است، در واقع والدین می توانند به صورت نامحسوس سطح اضطراب فرزند خود را کنترل کنند تا سیکل معیوبی در نوع تربیت آنها ایجاد نشود، ضمن اینکه این عملکرد از خشم و عصبانیت والدین نیز پیشگیری می کند.

این متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: باید به نکته توجه کرد که به عنوان والد نباید بیش از اندازه به کودک اطمینان بخشی منتقل کنیم، برای مثال وقتی که کودک از خوب بودن پاسخ هایش سوال می کند، باید والدین جواب این سوال را از خود او بخواهند و اینکه ارزیابی خودش نسبت به دفعات قبل چگونه بوده است و در واقع کودک پاسخ را از ذهن والدین نگیرد بلکه خودش با به چالش کشیدن ذهنش ومرور گذشته و مقایسه سطح استرس ها در دفعات قبل به این سوال پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: به چالش کشیدن ذهن فرزندان و واگذاری مقایسه تغییرات و سنجش و ارزیابی سطح استرس ها به خود فرزندان در پاسخگویی به سوالات موثر است و باعث کاهش استرس های آنها خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید

۹ نابودگر استرس کودکان!


telegram2 files