چگونه اضطراب جدایی در کودک را کاهش دهیم؟

چگونه اضطراب جدایی در کودک را کاهش دهیم؟

 

همه ی کودکان اضطراب جدایی رو تجربه میکنند و یک مرحله ی طبیعی از رشد عاطفی اونهاست. برخی از کودکان نسبت به این عمل واکنش های شدیدتری نشون میدن و گریه و بیقراری میکنند. معمولا هم زمانی این علائم رو بیشتر میبینیم که مادر قصد جدایی از کودک و رفتن به جایی رو داشته باشه.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، همه ی کودکان اضطراب جدایی رو تجربه میکنند و یک مرحله ی طبیعی از رشد عاطفی اونهاست. برخی از کودکان نسبت به این عمل واکنش های شدیدتری نشون میدن و گریه و بیقراری میکنند. معمولا هم زمانی این علائم رو بیشتر میبینیم که مادر قصد جدایی از کودک و رفتن به جایی رو داشته باشه.در کشورهای غربی تمایل والدین و تاکید اونها بر استقلال کودک و سعی میکنند این جدایی هرچه زودتر انجام بگیره اما در کشورهای دیگر پایان یکسالگی رو برای این کار بسیار مناسب میدونند.

اضطراب جدایی از چه زمانی در کودکان آغاز میشود ؟
بین ۶ تا ۱۸ ماهگی کودک با این بحران روبرو میشه و شاهد چسبیدن کودک به مادر هستیم طوری که جدا کردن او از مادر سخت و دشواره. این وابستگی بسیار طبیعیه و جایی برای نگرانی وجود نداره. کودک حتی این ترس رو در شب و زمانی که میخواد بخوابه ممکنه تجربه کنه و از اینکه بعد از خوابیدن تنها بمونه دچار استرس بشه. روانشناسان وابستگی به مادر و اضطراب جدایی رو تا ۳ سالگی طبیعی میدونن و بعد از اون حتما باید به دنبال راه درمان باشید.

کمک به کودکان برای مقابله با ترس جدایی
برای جلوگیری از وابستگی بیش از حد کودک به مادر بهتره از ۶ ماهگی و حتی بسیار زودتر او را برای زمانهای کوتاهی با نزدیکان قابل اعتمادتون تنها بذارین تا کودک یاد بگیره که جدا از مادر استقلال داشته باشه و بر ترسش غلبه کنه. توصیه میکنم که برای دفعات اول با حضور خودتون کودک رو به فرد مورد نظرتون بسپارین تا با او آشنا بشه و حضورش رو بپذیره.

چگونه باید کودک خود را برای جدایی آماده کنیم؟
قبل از هرکاری بهتره از خونه شروع کنید. کودک رو در اتاق خودش قرار بدین و محیط رو براش امن کنید و حتی برای چند دقیقه هم که شده تنهاش بذارین تا بازی کنه. یکی از بازی های بسیار مناسب برای اینکار “قایم موشک” بازیست که در این بازی کودک یاد میگیره ندیدن مادر دلیلی بر نبودنش نیست و کم کم با اضطراب خودش کنار میاد.

همیشه در هنگام جدایی خداحافظی کنید
عمل نادرستی که اغلب والدین مرتکب میشن دزدکی رفتن یا رفتن از در پشتی است تا کودک آنها را نبیند و بهانه گیری نکند. این کار اشتباه فقط ناراحتی کودک را بیشتر میکند و با تکرار ناپدید شدن های ناگهانی، اطمینانش از بین میرود. برای هربار خروج از منزل کودکتان را در آغوش بگیرید و ببوسید و با او خداحافظی کنید و به او اطمینان دهید که به زودی برمیگردید.

سختی جدایی برای والدین
وقتی کودک رو به کسی میسپارید و برای انجام کارهای روزانتون ترکش میکنید ممکنه که احساس گناه و ترس کنید و این حس رو حتما مادران بیشتر تجربه و درک کرده اند. اما نگران نباشید و بدونید که اضطراب جدایی طبیعی و موقته و شما با این کارتون هم به خود فرصت استراحت و تجدید قوا میدین و هم به کودکتون اجازه میدین که چیزهای جدیدی رو تجربه کنه و از زمانش لذت ببره. در عین حال مهارت بسیار مهم استقلال رو در کودک پرورش میدین.

 

 

بیشتر بخوانید

اضطراب کودکان را چگونه درمان کنیم؟


telegram2 files