جایگاه مفهوم “تصمیم گیری” در بهداشت روان

جایگاه مفهوم “تصمیم گیری” در بهداشت روان

 تصمیم گیری بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل می دهد. تصمیم گیری درست و سنجیده موجب شادی و احساس موفقیت در فرد می شود و اعتماد به نفس و خود باوری او را افزایش می دهد.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، مجتبی نقشواریان متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت آغاز هفته سلامت روان اظهار داشت: اتخاذ تصمیم های سنجیده نه تنها در تصمیم گیرنده، بلکه در اطرافیان او نیز اثر مثبت می گذارد و بهداشت روانی فرد و اعضای خانواده را تامین می کند.

وی، تصمیم گیری را هنر و شاخص مهمی برای شناخت رشد عقلی، عاطفی، اجتماعی و روانی افراد دانست و گفت: نقش و اهمیت تصمیم گیری بسیار مهم است و باعث به وجود آمدن مواردی مانند زمینه رشد عاطفی، اجتماعی و روانی بیشتر در تصمیم گیرنده می شود.
او اضافه کرد: تصمیم گیری درست و سنجیده، زمینه کسب موفقیت و احساس رضایتمندی هر چه بیشتر را در فرد فراهم می آورد، حس مسئولیت پذیری را در انسان افزایش می دهد و به او کمک می کند تا پیامدهای تصمیم خود را بر عهده گیرد و نیاز به استقلال طلبی او را ارضا می کند.
وی ادامه داد: لازم است در تصمیم گیری های خود به تمام جوانب موضوع توجه کنیم، چرا که نگاه مثبت، توام با تفکر و شناخت باعث می شود که تصمیم گیری های درست و منطقی تری داشته باشیم و فرصت تصمیم گیری را از دیگران به ویژه فرزندانمان دریغ نکنیم.
نقشواریان، در مورد راهکارهای تصمیم گیری درست و منطقی، گفت: باید با افراد آگاه و متخصص و با تجربه مشورت شود، در تصمیمات گروهی یا خانوادگی از نظر تمام افراد جویا شویم و در مورد مسائل شخصی با حفظ و تقویت اعتماد به نفس اجازه ندهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

این متخصص بیان کرد: مطالعه زندگینامه انسان های موفق در عرصه علم و ادب و دیگر حیطه ها می تواند زمینه تصمیم گیری های مناسب تر را در فرد مهیا کند.

 


telegram2 files