بلایی که دود خودروها بر سر مغز ما می‌آورد.

بلایی که دود خودروها بر سر مغز ما می‌آورد.

سایک نیوز به نقل از ایرنا: دانشمندان به این نکته پی برده اند که تنفس هوای آلوده احتمالاً بر نحوه سیم‌کشی مغز (اتصالات عصبی) تأثیر می‌گذارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سایِنس اَلِرت، آن‌ها کشف کردند که استنشاق دود اگزوز خودروها ممکن است اتصالات مغزی را در مدت ۲ ساعت تغییر دهد.

دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه ویکتوریا در کانادا، ۲۵ فرد بزرگسال سالم را در مرحله اول در یک محیط آزمایشگاهی در معرض آلودگی دود خودروها و در مرحله بعد در معرض هوای تمیز تصفیه‌شده قرار دادند. آن‌ها قبل و بعد از هر مرحله، از مغز شرکت‌کنندگان اسکن گرفتند و دریافتند مغز آن‌ها، پس از قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا در شبکه حالت پیش‌فرض (the default mode network) اتصالات کمتری دارد. شبکه حالت پیش‌فرض مجموعه‌ای از مناطق مغزی به‌هم‌پیوسته است که وقتی درگیر افکار درونی هستیم، بیشترین فعالیت را دارد.

جودی گاوریلاک (Jodie Gawryluk)، عصب‌روان‌شناس از دانشگاه ویکتوریا، می‌گوید: فهمیدن این موضوع که آلودگی ناشی از ترافیک اتصالات مغزی را قطع می‌کند، نگران‌کننده است. ممکن است این تغییرات، توانایی تفکر یا کارکردن افراد را مختل کند.

خبر خوب این است که تغییرات مشاهده‌شده در این پژوهش موقتی بودند و پس از عبور هوای تمیز از ریه‌ها، به حالت عادی بازگشتند؛ اما ممکن است قرار گرفتن مکرر در معرض آلودگی هوا اثرات مضری بر مغز داشته باشد.

۹۹ درصد از مردم جهان میزان خطرناکی از آلودگی هوا را تنفس می‌کنند که ممکن است برای سلامت عمومی عواقب خطرناکی داشته باشد.

telegram2 files