راه کارهایی برای افزایش تاب آوری در سالمندی

راه کارهایی برای افزایش تاب آوری در سالمندی

سایک نیوز به نقل از ایسنا کارشناس گروه سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیشرفت‌ فن‌آوری‌های پزشکی‌ و تغییر رویه‌ پزشکی‌ در زمینه‌ مراقبت‌های پیشگیری، باعث‌ افزایش‌ طول عمر جمعیت‌ سالمندان شده است‌ و با این‌ افزایش‌ جمعیت‌ افراد سالمند، تقاضای بیشتری برای حمایت‌ از آن‌ها جهت‌ ارتقای کیفیت‌ زندگی‌ وجود دارد.

نسیم علی‌پور اظهار کرد: سالمند شدن جمعیت‌، پدیده‌ای رو به‌ افزایش‌ در سراسر دنیا و از جمله‌ ایران است و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال ٢٠٥٠ تعداد سالمندان جهان برای اولین‌ بار در طول تاریخ‌ بشر بر تعداد اشخاص جوان پیشی‌ بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، وی افزود: طبق‌ آمار سازمان بهداشت‌ جهانی‌ تعداد سالمندان کل‌ جهان تا سال ٢٠٥٠ به‌ دو میلیارد نفر خواهد رسید و این‌ میزان در ایران، به‌ ٢٥ میلیون نفر می‌رسد که‌ نسبت‌ به‌ دیگر گروه‌های جمعیتی‌ روند سریع‌تری خواهد داشت‌.

کارشناس گروه سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیشرفت‌ فن‌آوری‌های پزشکی‌ و تغییر رویه‌ پزشکی‌ در زمینه‌ مراقبت‌های پیشگیری، باعث‌ افزایش‌ طول عمر جمعیت‌ سالمندان شده است‌ و با این‌ افزایش‌ جمعیت‌ افراد سالمند، تقاضای بیشتری برای حمایت‌ از آن‌ها جهت‌ ارتقای کیفیت‌ زندگی‌ وجود دارد.

وی افزود: تاب‌آوری مفهومی‌ است‌ که‌ در تحقیقات سالمندشناسی‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌، زیرا با پیری موفقیت‌آمیز و کیفیت‌ زندگی‌ سالم‌ ارتباط داشته و برای غلبه‌ بر مشکلات مهم‌ است‌.

وی اضافه کرد: انجمن‌ روانشناسی‌ آمریکا، تاب‌آوری را به‌ عنوان فرایند سازگاری موفق‌ در برابر مشکلات، آسیب‌، فاجعه‌، تهدید و منابع‌ قابل‌ توجه‌ استرس یا گذر از تجربه‌های دشوار تعریف‌ می‌کند. این‌ تعریف‌ از تاب‌آوری نشان می‌دهد که‌ افراد صرف نظر از زمینه‌های اقتصادی- اجتماعی‌، تجارب شخصی‌ و محیط‌ اجتماعی‌، توانایی‌ ایجاد تاب‌آوری را دارند.

کارشناس گروه سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه تاب‌آوری بالا به‌ طور قابل‌ توجهی‌ با نتایج‌ مثبت‌ از جمله‌ پیری موفقیت‌آمیز، افسردگی‌ پایین‌تر و طول عمر بیشتر همراه است، توصیه کرد: با برخی روش‌ها می‌توانیم به تاب‌آوری خود کمک کنیم؛ از جمله اینکه حواسمان به سلامتمان باشد و خودمراقبتی را فراموش نکنیم. با تقویت حس بخشش در خود از بند کینه‌ها و عقده‌ها رها شویم و از تجربه‌هایمان برای دیگران بگوییم و آن‌ها را با دیگران در میان بگذاریم.

وی افزود: سبک زندگی‌مان را سالم کنیم، برای نمونه خوب بخوابیم و خوب بخوریم. در زندگی منظم باشیم و با هدفمندی به لحظه‌هایمان معنا بدهیم.

علی‌پور گفت: به خودمان اجازه تجربه احساسات مختلف را بدهیم و احساساتمان را سرکوب نکنیم و در صورت نیاز، برای مدیریت بهتر احساساتمان به مشاور و روان‌شناس مراجعه کنیم.

وی بیان کرد: برای حل مشکلات، منتظر ننشینیم و ابتکار عمل را به‌ دست بگیریم و مسائل را حل کنیم. بدانیم به چه حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی در زندگی نیاز داریم و از کمک این پشتیبانان بهره ببریم. روی نکات مثبت هرچیز دست بگذاریم و با مثبت‌اندیشی عاقلانه و واقع‌بینانه روحیه‌مان را بالا ببریم.

 

telegram2 files