۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان مربوط به ایران است

۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان مربوط به ایران است

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در منطقه ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، ۴۸ درصد کشفیات مورفین جهان و ۲۶ درصد کشفیات هرویین جهان مربوط به ایران است؛ این آمار رسمی سازمان ملل است. این موضوع نشان می‌دهد که ایران چه اقدامات گسترده ای انجام می‌دهد.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشستی خبری با بیان اینکه ما سه رویکرد اساسی را در ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال می‌کنیم اظهار کرد: مردمی سازی و مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین در امور مربوط به حوزه مواد مخدر، استفاده از شرکتهای دانش بنیان و علمی کردن اقدامات و فرآیندها و موضوع سوم تقدم اصل پیشگیری با اولویت آموزش و پرورش؛ سه رویکردی است که در ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال می شود و تمام اقدامات و برنامه‌ها حول این سه رویکرد می‌چرخد.

وی با اشاره به حوزه مردمی سازی گفت: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند موضوع آسیبهای اجتماعی از جمله مواد مخدر را سامان دهد و ما هیچ گریزی نداریم جز اینکه از همه ظرفیت‌های مردمی و نهادهای فرهنگ ساز بهره بگیریم، زیرا شاید بخش کمی از آسیب اجتماعی برخوردهای قضایی و انتظامی باشد، اما بخش عمده آن فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مردمی سازی و اجتماعی کردن امر مبارزه است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به استفاده از شرکتهای دانش بنیان گفت که در این راستا اقدامات خوبی در یک سال گذشته با هماهنگی شرکتهای دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت.

مومنی در ادامه با بیان اینکه در حوزه پیشگیری هم گریزی نداریم جز اینکه پیشگیری را در اولویت قرار دهیم در عین حال که بقیه اقدامات سر جای خود است، افزود: ما در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که بالاترین تولید مواد مخدر را در دنیا و منطقه دارد و در ۲۰ سال گذشته هم در دوران اشغال توسط ناتو و آمریکایی‌ها تولید مواد مخدر به حدود ۵۰ برابر رسید؛ از حدود ۲۰۰ تن به بیش از ۹۵۰۰ تن رسید.

 

افزایش تولید موادمخدر صنعتی با حمایت آمریکائیها

دانش و مواد اولیه تولید این مخدرها در اختیار افغانستان قرار گرفت

 

وی با اشاره به افزایش مواد مخدر صنعتی ادامه داد: اتفاق مهم دیگری که در دهه اخیر افتاده، با حمایت آمریکاییها تولید مواد مخدر صنعتی افزایش یافته و به تعداد لابراتوارها اضافه شده است. مواد مخدر صنعتی نیاز به سه موضوع مواد اولیه، فناوری و دانش لازم دارد که این در اختیار افغانستان قرار گرفت. چون آمریکاییها از منطقه دور بودند و مستقیما به خودشان برنمیگشت این را توسعه دادند. مواد مخدر صنعتی یک بلای خانمان سوز است بنابراین گریزی نداریم جز اینکه پیشگیری را در اولویت خود قرار دهیم.

 

ممکن است سن شروع مصرف موادمخدر به پایین‌تر از ۱۰ سال هم برسد اما میانگین سن اعتیاد معتادان ۲۴ سال است

 

وی درباره سن اعتیاد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: گاهی گفته می‌شود که سن اعتیاد کاهش یافته است. ممکن است سن شروع مصرف فردی به پایین تر از ۱۰ سال هم برسد اما سن اعتیاد در کشور که میانگین سن معتادان است، حدود ۲۴ سال است.

وی افزود: در چند سال پیش با اقدامات پیشگیرانه و طرح یاریگران زندگی آهنگ کاهش سن متوقف شده است. سن اعتیاد معدل مجموع معتادان است که در کشور ۲۴ سال و در دنیا ۱۹ سال است.

 

کشف ۹۰ درصد تریاک جهان توسط ایران 

 

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در منطقه ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، ۴۸ درصد کشفیات مورفین جهان و ۲۶ درصد کشفیات هرویین جهان مربوط به ایران است؛ این آمار رسمی سازمان ملل است. این موضوع نشان می‌دهد که ایران چه اقدامات گسترده ای انجام می‌دهد.

 

افزایش ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان 

 

مومنی در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد که در یک سال گذشته ۱۳ مرکز و اردوگاه نگهداری، درمان و مهارت آموزی معتادان با ظرفیت ۹۰۰۰ نفری در کشور راه اندازی شد که از این میزان ۶ مرکز مربوط به تهران است. در مجموع حدود ۴۸ درصد افزایش ظرفیت نگهداری و درمان معتادان در یک سال گذشته داشتیم.

وی با اشاره به موضوع ضربه به بنیانهای مالی قاچاقچیان اظهار کرد: در سال گذشته ضربه به بنیانهای مالی داشتیم که افزایش حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال ماقبل خود دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از دستاوردهای مهم ستاد در یک سال گذشته را بهره گیری از خیرین اعلام کرد.

 

افزایش کارگاه‌های تولید مخدرهای صنعتی و شیشه در افغانستان؛ چالش مهم ایران

مومنی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالشهای ما افزایش کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان است، ادامه داد: مواد اولیه آن پیش سازها هستند. پیش سازها مواد شیمیایی هستند که به خودی خود ممنوعیت ندارد. در بسیاری از صنایع شیمیایی و پتروشیمی کاربرد دارد، اما ماده اولیه تشکیل و تولید مواد مخدر صنعتی پیش سازها هستند.

مومنی خاطر نشان کرد: در دهه اخیر شاهد هستیم که پیش سازها از سوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی به افغانستان صادر و در آنجا تبدیل به شیشه می‌شود. البته جلساتی با سازمان ملل و کشورهای اتحادیه اروپا داشتیم و تفاهم نامه‌ای را با رییس unodc در وین تبادل کردیم که پیش سازها به صورت رسمی مورد کنترل قرار گیرند و اقدامات همه جانبه‌ای را انجام دادند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه باید آگاهی بخشی را در اولویت قرار دهیم، در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای دیگر قانون بود که لایحه آن آماده شده و در هیات دولت در حال بررسی است.

مومنی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره زیاد شدن آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در کشور توضیح داد: خوشبختانه با اقدامات خوبی که در سالهای گذشته صورت گرفت و زحمات نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دستگاه اطلاعاتی، ضربات سختی به همان تعداد محدود کارگاه‌های تولید شیشه در کشور زدند که به حداقل خود رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نهادهای پلیسی علاقه‌مند هستند تمام واحدهای ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد جمع و در اردوگاه‌های درمان اعتیاد متمرکز شوند، افزود: یکی از کمک‌های اساسی ما مراکز درمان اقامتی و سرپایی مثل DICها و MMTها هستند که ما از زحمات انها تشکر می‌کنیم. نه در سیاستهای ما و نه در سیاستهای بقیه دستگاه‌ها جمع آوری این مراکز در دستور کار نیست.

مومنی درباره بیمه معتادان بی بضاعت نیز گفت: این موضوع در چند سال اخیر با پیگیریهای صورت گرفته در بودجه سال قرار گرفته و جذب می‌شود. همیشه سقف پیشنهادی بودجه توسط دستگاه‌ها با محقق شدن آن فاصله دارد، اما این آمادگی وجود دارد که میزان آن برای سالهای بعد افزایش یابد.

telegram2 files