هشدار درباره “آسیب‌های روانشناختی” دانش آموزان/ مشاوره در مدارس “زنگ تفریح” نباشد

هشدار درباره “آسیب‌های روانشناختی” دانش آموزان/ مشاوره در مدارس “زنگ تفریح” نباشد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با بیان اینکه قرنطینه دو ساله دانش آموزان رشد جسمی و روانی آنان خصوصا رشد اجتماعی، شناختی و هویت یابی آنها را با مخاطره مواجه کرده است، با انتقاد از جایگاه فعلی مشاوران و روانشناسان در مدارس، گفت: آسیب‌های روانشناختی وارده بر دانش آموزان در دوران پاندمی کووید ۱۹ بزرگ‌ترین نگرانی ما است و این مساله به قدری جدی است که بهتر می‌بود وزیر آموزش و پرورش از میان روانشناسان انتخاب می‌شد تا از این گذر تاریخی عبور می‌کردیم.

دکتر محمد حاتمی ، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش باید با حساسیت جایگاه روانشناسان و مشاوران را در مدارس درک کرده، جایگاه فعلی آنها را ارتقاء دهد و اینگونه نباشد که به عنوان یک “زنگ تفریح” به مباحث مشاوره و روانشناسی در مدارس نگاه شود.

وی با انتقاد از نقش کمرنگ مشاوران و روانشناسان استخدام آموزش و پرورش و با اشاره به سابقه فعالیت خود در این وزارتخاته ادامه داد: شرایط فعلی در آموزش و پرورش به گونه‌ای است که مشاوره به عنوان یک کار جنبی، حاشیه‌ای و به عنوان رفع تکلیف تلقی می‌شود، به طوری که در حالی حدود ۲۰ هزار مشاور در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند که رشته تخصصی بخشی از این نیروها اصلا مشاوره و روانشناسی نیست اما به عنوان مشاور مدرسه در استخدام وزارت آموزش و پرورش‌اند. بعضا رشته‌های تخصصی در علوم پایه داشته و به هر دلیلی در رشته تخصصی خود تدریس نکرده و برای ادامه کار در آموزش و پرورش به عنوان مشاور مدرسه استخدام شده‌اند. 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه مشاوران در استخدام آموزش و پرورش نیاز به توانمندسازی دارند، ادامه داد: اینها نیاز به آموزش دارند تا بتوانند وظیفه خود را با دقت انجام دهند. باید سطح علمی و تخصصی مشاوران و روانشناسان وزارت آموزش و پرورش ارتقاء یابد. شرایط 1.5 سال اخیر بحرانی بوده و این بحران در سبک زندگی، روابط اجتماعی و تمام ابعاد روانشناختی زندگی اثر گذاشته و خواهد گذاشت. تا ۱۵ سال آینده  اثرات روانشناختی کووید ۱۹ بر زندگی افراد ادامه دارد و از این رو باید متخصصین امر امور را به دست گیرند. 

به گفته وی مساله سلامت روان دانش آموزان به دلیل پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه یک سال و نیمه دانش آموزان به قدری جدی است که باید “سلامت روان دانش آموزان” در برنامه های وزیر  پیشنهادی آموزش و پرورش گنجانده شود.

دکترحاتمی همچنین از نمایندگان مجلس خواست تا مساله سلامت روان دانش آموزان را لحاظ کرده و این امر را در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است که اگرچه مشاوران مدارس در گذشته نقش بسیار کم رنگی داشته‌اند اما در شرایط فعلی جامعه هدف آنها تمام دانش آموزان‌اند و از این رو باید تمام دانش آموزان را به صورت روزانه دیده‌بانی کرده و در حوزه پیشگیری، مداخله و ارتقاء رفتار دانش آموزان برنامه داشته باشند. در واقع وی معتقد است که این وظیفه سنگین در شرایط فعلی بر عهده مشاوران مدارس است.

دکترحاتمی دانش آموزان را از جمله گروه‌های در معرض خطر اختلالات روانشناختی در دوران پاندمی کووید ۱۹ دانست و با اشاره به توقف حدودا دو ساله در رشد و تحول شناختی آنها، افزود: دانش آموزان به ویژه دانش آموزان نوجوان به دلیل اینکه در سن تحول جسمی، شناختی، اجتماعی ،هیجانی، رفتاری و اخلاقی هستند، در ایام پاندمی کووید ۱۹ التهابات بسیار بالایی را تجربه کردند. با قرنطینه و بسته شدن مدارس شاهد آن بودیم که تحولات رشدی و شناختی که باید در دانش آموزان ایجاد می‌شد با وقفه مواجه بود که اگر نتوانیم آن را هم‌اکنون جبران کنیم، با آسیب‌های جدی در دانش آموزان فعلی و بزرگسالان آینده روبرو خواهیم شد و این مساله بزرگترین نگرانی ما است.

وی، خانواده‌ها، معلمان و مشاوران مدارس را بازیگران اصلی زندگی دانش آموزان دانست و با تاکید بر لزوم آگاه سازی و آموزش این سه دسته، خاطر نشان کرد: در این راستا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش است. ما طرحی را آماده کرده‌ایم که مطابق با آن به ازای هر ۲۰۰ دانش آموز یک روانشناس یا به ازای هر مدرسه یک روانشناس آماده خدمت باشد. در این زمینه می‌توانیم از طریق ظرفیت ۴۰ هزار عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنیم تا این مشاوران و روانشناسان به صورت پاره وقت یا نیمه وقت و طبق اصولی خاص مشغول خدمت رسانی در مدارس شوند و از این پس شاهد این باشیم که تمام مدارس کشور از خدمات مشاوران و روانشناسان بهره‌مند هستند و اینطور نباشد که تنها مدارس معدودی دارای مشاور باشند.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files