شیر دادن به نوزاد خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد!

شیر دادن به نوزاد خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد!

علاوه بر فواید طولانی مدت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر، یک مطالعه جدید نشان می دهد که شیر دادن به نوزاد ریسک افسردگی پس از زایمان را در مادر کاهش می دهد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل خبرنگار مهر، «کریستین تولدو»، سرپرست تیم تحقیق از کالج کریستین لین فلوریدا، می گوید: «زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، که چهار هفته و حداکثر ۱۲ ماه پس از زایمان رخ می دهد، احساس غم، اضطراب و خستگی مفرط را تحمل می کنند.»

وی در ادامه می افزاید: «زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان که تحت درمان قرار نمی گیرند، ممکن است با پیامدهای منفی از جمله مشکل در ارتباط با فرزند خود و مراقبت از وی، فکر آسیب رساندن به خود یا نوزاد و همچنین در معرض خطر سوءمصرف مواد، روبرو باشند.»

محققان داده های مربوط به حدود ۲۹,۷۰۰ زن را در ۲۶ ایالت برای بررسی وضعیت شیردهی و افسردگی استفاده کردند. بر اساس این مطالعه، تقریباً ۱۳ درصد از زنان در معرض خطر افسردگی پس از زایمان بودند.

اما خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زنانی که در زمان مطالعه به نوزادشان شیر می دادند، بسیار کمتر بود.

همچنین محققان به رابطه بین مدت شیردهی و افسردگی پس از زایمان پی بردند. به طوریکه، با افزایش تعداد هفته های شیردهی، احتمال افسردگی کاهش می یابد.

افسردگی پس از زایمان بزرگترین عامل خطر برای خودکشی مادر و قتل نوزاد است.

بر اساس این مطالعه، زنانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه کرده اند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آن در بارداری های بعدی قرار دارند. آنها همچنین ۲۵ درصد بیشتر با خطر ابتلا به سایر اختلالات افسردگی تا ۱۱ سال بعد روبرو هستند.

افسردگی پس از زایمان همچنین خطر سایر مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

telegram2 files