آیا می دانستید یکی از فوبیاهایی که در هنگام غذا خوردن وجود دارد سیتوفوبیا است!

آیا می دانستید یکی از فوبیاهایی که در هنگام غذا خوردن وجود دارد سیتوفوبیا است!

 

آیا می دانستید یکی از فوبیاهایی (ترس هایی) که در هنگام غذا خوردن وجود دارد سیتوفوبیا و یا ترس از غذا خوردن است که در آن اختلالات غذایی برای شخص به وجود می آید؟

ترس غیر منطقی از خوردن / غذا سیتوفوبیا نامیده می شود.

این نوعی هراس خاص است که با توجه به DSM-V در گروه اختلالات اضطرابی قرار می گیرد.

افراد مبتلا به سیتوفوبیا ، مانند سایر فوبیاهای خاص دیگر، از برخورد با غذا اضطراب شدیدی را تجربه می کنند.آنها قادر به کنترل این اضطراب نیستند و بنابراین در نهایت احساس اضطراب بیشتری می کنند.این اضطراب در موارد شدید، می تواند باعث حملات وحشت کامل شود.

مبتلایان به دلیل هجوم آدرنالین به حالت جنگ یا گریز می روند. در مورد سیتوفوبیا یا هر نوع فوبیای خاص دیگر، علائم فیزیولوژیکی که هنگام قرار گرفتن در معرض غذا / غذا خوردن ایجاد می شود (از جمله اضطراب شدید) باعث فرار فرد از آن وضعیت می شود.مبتلایان به دلیل تجربه ناخوشایند و ترسناکی که بدن تجربه می کند ، شهامت جنگیدن با ترس خود را ندارند.

به غیر از اضطراب، سیتوفوبیا علائم فیزیولوژیکی دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • اضطراب شدید هنگام برخورد با غذا / غذا خوردن
  • ایجاد اضطراب شدیدفقط با فکر کردن در مورد غذا
  • پرهیز از هرگونه تماس و دیدن غذا
  • سوءتغذیه
  • حملات وحشت کامل
  • ناتوانی در کنترل اضطراب
  • تنش عضلانی
  • افزایش ضربان قلب
  • نفس نفس زدن
  • احساس سرگیجه
  • میگرن
  • حالت تهوع
  • معده ناراحت
  • خشک شدن دهان

بر اساسDSM-V ، از بین این موارد ، باید حداقل 3-5 علامت وجود داشته باشد (از جمله اضطراب) و این اضطراب باید حداقل 6 ماه ادامه داشته باشد تا اختلال سیتوفوبیا تشخیص داده شود.

علل سیتوفوبیا 

سیتوفوبیا ، مانند سایر هراسهای خاص ، علت مشخصی ندارد.این نوع هراس ها می تواند نتیجه تعدادی از عوامل مانند بیولوژیک (ژنتیک) و یا محیطی (تجارب گذشته یا یادگیری اجتماعی) باشد.

محرک محیطی می تواند تجربه آسیب زای کودک در هنگام غذا خوردن با غذا باشد.

به عنوان مثال ، در کودکی ، شخص طعم غذایی را که داشت دوست نداشت.والدین سختگیر کودک خود را مجبور یا تنبیه می کنند ، بنابراین اوا تمام بشقاب غذا را به پایان می رساند.بنابراین ، ممکن است در اثر ارتباطی که یکی از ضرب و شتم ها با خوردن غذا ایجاد می کند ، سیتوفوبیا ایجاد شده باشد.

از طرف دیگر ، این ترس می تواند پاسخی آموخته شده باشد.کسی که والدینش از بعضی غذاها بیزار هستند، به احتمال زیاد فرزندانشان از آنها تقلید کرده و به بیماری سیتوفوبیا مبتلا می شوند.

همچنین می تواند به عنوان یک نتیجه از سایر اختلالات ، به این نوع فوبیای خاص مبتلا شود.به عنوان مثال ، فردی با اختلال بدشکلی بدن به دلیل ترس از افزایش وزن و بد به نظر رسیدن از خوردن غذا خودداری خواهد کرد.

درمان سیتوفوبیا 

  • درمان شناختی-رفتاری (CBT) 

سیتوفوبیا به عنوان ترس غیر منطقی از غذا / خوردن تعریف می شود. بنابراین ، درمانگر به بیمار کمک می کند تا این افکار غیر منطقی را با عقاید منطقی تر جایگزین کند.  در تجزیه و تحلیل و توجیه احساس آنها در مورد قرار گرفتن در معرض غذا یا خوردن آن، به بیماران كمك می شود.درمانگر به آنها کمک می کنند تا دلایل ترس را کشف کنند و بعداً افکار دلپذیر و جایگزین را برای آنها فراهم می کنند.

  • درمان از طریق مواجهه

این یکی از روشهای متداول برای درمان بیماران مبتلا به سیتوفوبیا (یا هر نوع فوبی خاص) است.در این روش درمانی ، بیمار در طی یک بازه زمانی مشخص در معرض منبع ترس خود قرار می گیرد.

برای شروع درمان ، درمانگر بیمار را در معرض کمترین درجه ازمحرک ها قرار می دهد ، به عنوان مثال تصویر یک غذای خاص.  با پیشرفت درمان ،زمانی که بیمار قادر است احساسات اضطرابی خود را کنترل کند ، می توان از تصویرسازی ذهنی برای پیشبرد مراحل درمانی استفاده کرد.در این قسمت از درمان از بیمار خواسته می شود وضعیتی را كه در حال غذا خوردن است تجسم كند / تصور كند.

در طی فرآیند تصویرسازی ، فرد واقعاً احساس می کند که در آن موقعیت یا مکان خاص قرار دارد و حواس مختلفی را تجربه می کند. هنگامی که فرد با موفقیت ، بدون احساس اضطراب ، این مرحله از درمان را پاک کرد ، سپس در معرض غذای واقعی قرار می گیرد و از او می خواهد آن را بخورد.

در حالی که بیمار در طی مراحل مختلف درمان در معرض شدتهای مختلف محرک قرار دارد ، درمانگر همزمان تمرینات ریلکسیشن را به آنها می آموزد.

  • رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) 

این درمان بیشتر در افرادی که از اختلالات شخصیتی رنج می برند استفاده می شود ، اما در بیمارانی که از این نوع فوبیا رنج می برند نیز مفید است.

به افراد گفته می شود که بر زمان حال تمرکز کنند و نسبت به آنچه در حال حاضر در اطراف آنها می گذرد توجه داشته باشند.این امر به قطع ارتباط بین ذهن و هر فکر منفی که ممکن است در آن زمان به ذهنشان خطور کند کمک می کند.

به عنوان مثال ، به شخص گفته می شود که بر روی نفس خود یا بوی غذای خاصی که به او ارائه می شود تمرکز کند و از حس بویایی استفاده کند.         مهارت های پذیرش واقعیت نیز تحت این مدل آموخته می شود تا افراد كاملاً واقعیت را بپذیرند و بعداً در مورد چگونگی حل مسئله برنامه ریزی كنند.

  • کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) 

MBSR  یک مدیتیشن درمانی است که برای مدیریت استرس یا اضطراب استفاده می شود. این یک برنامه 8 هفته ای است که شامل جلسات گروهی است.در این جلسات مراقبه ذهن آگاهی و یوگای هاتا تمرین می شود.

سخنرانی ها و بحث های گروهی نیز برای صحبت در مورد سلامت روان و افزایش تعامل انجام می شود.

  • دارودرمانی

از داروها برای کاهش علائم جسمی ناشی از سیتوفوبیا استفاده می شود.

اثربخشی داروها بسیار سریع است ، زیرا حداقل 2 هفته پس از مصرف دارو کاهش علایم دیده می شود. این نوع درمان بیولوژیکی معمولاً در صورتی موثرتر است که علت فوبیا فقط ژنتیکی باشد.

 

منبع: تیم ترجمه سایک نیوز

بیشتر بخوانید:

فوبوفوبیا دقیقاً چیست؟علائم+درمان

 

 

telegram2 files