می دانید مغز چگونه به موسیقی پاسخ می دهد؟

می دانید مغز چگونه به موسیقی پاسخ می دهد؟

 

هرکسی می تواند با شنیدن آهنگ مورد علاقه خود، لذت یا مو به تن سیخ شدن را در سراسر بدن خود تجربه کند. ما می دانیم که گوش دادن به موسیقی می تواند احساسات زیادی از لذت تا غصه را در ما برانگیخته کند و مطالعات تصویربرداری از مغز قبلا نشان داده است که فعالیت های مغزی بسیاری در مناطق پاداش مغز وجود دارد که با موسیقی تحریک می شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم واکنش بخش های مختلف مغز را به موسیقی به صورت جداگانه بررسی کنیم.

 

مخچه:حرکت را ذخیره و حافظه بدنی را ذخیره می کند

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: یک بیمار آلزایمری ، حتی اگر همسرش را نشناسد ، اگردر دوران کودکی موسیقی را یاد گرفته باشد، هنوز می تواند پیانو بنوازد زیرا نواختن به یک حافظه عضلانی تبدیل شده است. آن خاطرات در مخچه هرگز از بین نمی روند.

 

هسته اکومبنس:به دنبال لذت و پاداش است و در اعتیاد نقش زیادی دارد ، زیرا انتقال دهنده عصبی دوپامین را آزاد می کند

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: موسیقی می تواند یک دارو باشد – یک داروی بسیار اعتیاد آور ، زیرا در همان قسمت مغز مانند داروهای غیرقانونی نیز عمل می کند.موسیقی مانند کوکائین باعث افزایش دوپامین در هسته اکومبنس، می شود.

لوب گیجگاهی: آنچه را می شنویم پردازش می کند

چگونه به موسیقی واکنش می دهد:ما برای ارزیابی موسیقی از مركز زبان استفاده می كنیم كه در دو طرف مغز قرار دارد ، زبان و كلمات در نیمكره چپ تفسیر می شوند در حالی كه موسیقی و اصوات در نیمكره راست تفسیر می شوند.

 

منطقه بروکا:ما را قادر به تولید گفتار می کند

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: ما از این قسمت مغز برای بیان موسیقی استفاده می کنیم.نواختن یک ابزارموسیقی به شما کمک می کند بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

 

منطقه ورنیکه: زبان نوشتاری و گفتاری را درک می کند.

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: ما از این قسمت مغز برای تجزیه و تحلیل و لذت بردن از موسیقی استفاده می كنیم.

 

لوب اکسیپیتال:آنچه را می بینیم پردازش می کند

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: نوازندگان حرفه ای هنگام گوش دادن به موسیقی از قشر اکسیپیتال ، که قشر بینایی است ، استفاده می کنند ، در حالی که افراد ساده مانند من از لوب گیجگاهی – مرکز شنوایی و زبان استفاده می کنند. این نشان می دهد که نوازندگان ممکن است هنگام گوش دادن به موسیقی ، نمره موسیقی را تجسم کنند.

 

آمیگدالا:احساسات را پردازش و تحریک می کند

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: موسیقی می تواند ترس شما را كنترل كند ، شما را برای جنگ آماده كند و لذت را افزایش دهد. وقتی احساس می کنید لرز از ستون فقرات شما پایین می رود ، آمیگدال فعال می شود.

 

هیپوکامپ:خاطرات را تولید و بازیابی می کند ، پاسخ های عاطفی را تنظیم می کند و به ما در جهت یابی کمک می کند. این واحد پردازش مرکزی مغز، در نظر گرفته می شود ، این یکی از اولین مناطق مغز است که تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار گرفته و منجر از دست دادن حافظه می شود.

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: موسیقی ممكن است نورون سازی را در هیپوكامپ افزایش دهد و باعث ایجاد سلول های عصبی جدید و بهبود حافظه شود.

 

هیپوتالاموس: وضعیت موجود بدن را حفظ می کند ، سیستم غدد درون ریز و سیستم عصبی را بهم پیوند می دهد و هورمون ها و مواد شیمیایی ضروری را تنظیم می کند .همچنین تنظیم  تشنگی ، اشتها ، خواب ، خلق و خو ، ضربان قلب ، دمای بدن ، متابولیسم ، رشد و میل جنسی را بر عهده دارد .

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: اگر مثلاً  با موتزارت ، “ضربان قلب و فشار خون کاهش می یابد”.

 

جسم پینه ای:نیمکره چپ و راست به هم مرتبط می کند ، امکان حرکت هماهنگ بدن و همچنین افکار پیچیده ای را که نیاز به منطق (سمت چپ) و شهود (سمت راست) دارند را فراهم می کند.

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: شما به عنوان یک نوازنده می خواهید با سمت راست و سمت چپ مغز هماهنگ باشید . به عنوان مثال ، این منطقه به پیانیست ها امکان می دهد نت هایی را که جلوی آنها برای تولید موسیقی قرار دارد ، ترجمه کنند و به صورت پاسخ عصبی عضلانی به نوک انگشتان خود برای نواختن بفرستند.

 

پوتامن:ریتم را پردازش می کند و حرکت و هماهنگی بدن را تنظیم می کند

چگونه به موسیقی واکنش می دهد: موسیقی می تواند دوپامین را در این بخش افزایش دهد . موسیقی به طور موقت علائم بیماری پارکینسون را متوقف می کند. به عنوان مثال موسیقی ریتمیک برای کمک به بیماران پارکینسون مانند بالا و پایین و حتی راه رفتن استفاده شده است زیرا بیماران پارکینسون در حرکت نیاز به کمک دارند و موسیقی می تواند مانند نوعی عصا به آنها کمک کند. متأسفانه ، پس از توقف موسیقی ، آسیب دوباره برمی گردد.

 

منبع: تیم ترجمه سایک نیوز

telegram2 files