تاب آوری روانشناختی چیست؟+ راه های افزایش آن

تاب آوری روانشناختی چیست؟+ راه های افزایش آن

 

تاب آوری همان چیزی است که به مردم قدرت روانی برای کنار آمدن با استرس و سختی را می دهد.  این مخزن نیروی است که افراد قادرند در مواقع ضروری بدون اینکه از هم بپاشد ، سختی ها را حمل کنند. روانشناسان بر این باورند که افراد مقاوم بهتر می توانند از پس مشکلات برآیند و زندگی خود را دوباره بسازند.

مقابله با تغییر یا از دست دادن بخش اجتناب ناپذیر از زندگی است. در برهه ای از زمان ، همه درجات مختلف عقب نشینی را تجربه می کنند. برخی از این چالش ها ممکن است نسبتاً جزئی باشند (ورود به کلاسی که می خواستید شرکت کنید یا برای ارتقا در محل کار شما را رد می کنند) ، در حالی که برخی دیگر در مقیاس بسیار بزرگ تر (طوفان ها و حملات تروریستی) فاجعه بار هستند.

نحوه برخورد ما با این مشکلات می تواند نه تنها در نتیجه بلکه در عواقب طولانی مدت روانشناختی نیز نقش بسزایی داشته باشد. خبر خوب این است که کارهایی وجود دارد که می توانید برای انعطاف پذیری بیشتر انجام دهید.

تاب آوری چیست؟

افرادی که در برابر فاجعه آرامش خود را حفظ می کنند ، چیزی است که روانشناسان آن را تاب آوری می نامند.  افراد  مقاوم قادر به استفاده از مهارت ها و نقاط قوت خود برای کنار آمدن و بهبودی از مشکلات و چالش ها هستند. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن شغل
  • مشکلات مالی
  • بیماری
  • بلایای طبیعی
  • فوریت های پزشکی
  • طلاق
  • مرگ عزیزی

افراد انعطاف پذیر به جای ناامیدی یا پنهان شدن از مشکلات ، به طور مستقیم با مشکلات زندگی روبرو می شوند.

این بدان معنا نیست که آنها ناراحتی ، اندوه و اضطراب کمتری نسبت به افراد دیگر تجربه می کنند. این به این معناست که آنها از مهارتهای مقابله ای سالم برای کنار آمدن با چنین مشکلاتی استفاده می کنند. در بسیاری از موارد ، ممکن است حتی قوی تر از گذشته نیز ظاهر شوند.

کسانی که فاقد این تاب آوری هستند ممکن است تحت تأثیر چنین تجربیاتی قرار بگیرند. آنها ممکن است از سازوکارهای مفید برای مقابله با چالشهای زندگی استفاده نکنند. ناامیدی یا عدم موفقیت ممکن است آنها را به سمت رفتارهای ناسالم ، مخرب یا حتی خطرناک سوق دهد. این افراد سرعت کمتری برای بهبودی دارند و در نتیجه ممکن است ناراحتی روانی بیشتری را تجربه کنند.

آنچه تاب آوری فراهم می کند

تاب آوری استرس را از بین نمی برد و مشکلات زندگی را پاک نمی کند. آنها می فهمند که عقب نشینی هایی اتفاق می افتد و گاهی اوقات ، زندگی سخت و دردناک است. آنها هنوز هم احساسات منفی را که پس از یک فاجعه به وجود می آید تجربه می کنند ، اما نگاه ذهنی آنها به آنها اجازه می دهد تا این احساسات را برطرف کنند و بهبود یابند.

انعطاف پذیری به افراد این قدرت را می دهد تا به صورت رودررو با مشکلات کنار بیایند ، بر ناملایمات غلبه کنند و زندگی خود را ادامه دهند.

انعطاف پذیری حتی در برابر حوادثی که کاملاً غیر قابل تصور به نظر می رسند ، به مردم این امکان را می دهد تا قدرت نه تنها زنده ماندن بلکه قدرت شکوفایی را نیز به دست آورند.

چه کسی مقاوم است و چرا؟

برخی از افراد به طور طبیعی و با ویژگی های شخصیتی از این توانایی ها برخوردار می شوند که به آنها کمک می کند تا در برابر چالش ها جا نزنند. با این حال ، این رفتارها فقط صفات ذاتی نیستند که در تعداد معدودی دیده می شوند. انعطاف پذیری نتیجه یک سری پیچیده از ویژگی های داخلی و خارجی است ، از جمله ژنتیک ، آمادگی جسمانی ، سلامت روان و محیط شما.

حمایت اجتماعی یکی دیگر از متغیرهای حیاتی است که به انعطاف پذیری کمک می کند. افراد قوی ذهن تمایل دارند که از حمایت خانواده و دوستانشان برخوردار شوند که در تحمل مشکلات در هنگام مشکلات به آنها کمک می کنند.

افراد انعطاف پذیر همچنین ممکن است ویژگی هایی خاص داشته باشند از جمله:

  • داشتن دیدگاه های مثبت نسبت به خود و توانایی هایشان
  • داشتن توانایی برای ساختن برنامه های واقع بینانه و پایبندی به آنها
  • داشتن یک منبع کنترل داخلی
  • داشتن ارتباط خوب
  • خود را بعنوان مبارز و نه قربانی می دانند
  • داشتن هوش هیجانی بالا و مدیریت احساسات به طور موثر

نحوه ساخت انعطاف پذیری

خوشبختانه تاب آوری چیزی است که می توانید هم در خود و هم در فرزندان خود بسازید. مراحل متفاوتی وجود دارد که می توانید برای انعطاف پذیری بیشتر انجام دهید.

افکار خود را دوباره تنظیم کنید

افراد انعطاف پذیر می توانند واقع بینانه به موقعیت های منفی نگاه کنند. به جای اینکه مشکلات را غیرقابل غلبه بدانید ، افکار خود را از نو تنظیم کنید و به دنبال راه های کوچکی باشید که بتوانید با این مشکل مقابله کنید و تغییراتی ایجاد کنید که به شما کمک کنند.

تمرکز روی کارهای مثبتی که می توانید انجام دهید می تواند به شما کمک کند تا از یک ذهنیت منفی خارج شوید.

همچنین می توانید از این روش برای کمک به کودکان در یادگیری نحوه کنار آمدن بهتر با چالش ها استفاده کنید. آنها را تشویق کنید تا در مورد چالش ها به راه های مثبت تر و امیدوار کننده تری فکر کنند. از این طریق ، کودک شما می تواند به جای گیر افتادن در یک حلقه احساسات منفی ، این وقایع را فرصتی برای به چالش کشیدن خود و رشد مهارت های جدید ببیند.

به دنبال یک پشتیبان باشید

صحبت در مورد دشواری هایی که با آنها کنار می آیید باعث از بین رفتن آنها نمی شود ، اما به اشتراک گذاشتن با یک دوست یا عزیز حامی می توانید احساس کنید که شخصی را دارید ، که می تواند به شما در ایجاد انعطاف پذیری کمک کند. بحث در مورد چیزها با افراد دیگر همچنین می تواند به شما کمک کند تا بینش یا حتی ایده های جدیدی کسب کنید که ممکن است به شما در مدیریت بهتر چالش هایی که با آن روبرو هستید کمک کند.

برای کمک به کودک خود در ایجاد یک شبکه پشتیبانی ، سعی کنید مهارت های اجتماعی خوبی مانند به اشتراک گذاشتن احساسات ، همدلی ، همکاری و کمک به دیگران و ابراز قدردانی را الگوی خود قرار دهید – و یادتان باشد که رفتار خوب کودک خود را تقویت کنید.

روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید

به جای اینکه آرزو کنید راهی وجود دارد که می توانید به گذشته برگردید یا چیزها را تغییر دهید ، سعی کنید فقط روی چیزهایی تمرکز کنید که مستقیماً می توانید روی آنها تأثیر بگذارید. با صحبت در مورد وضعیت کودک و کمک به او در تهیه برنامه ای برای نحوه واکنش ، کودک خود را به توسعه این مهارت ترغیب کنید.

استرس را مدیریت کنید

ایجاد عادات سالم مدیریت استرس راهی موثر برای افزایش تاب آوری کلی شماست. این عادت ها می تواند شامل رفتارهایی باشد که به سلامت کلی شما کمک می کند ، مانند خواب کافی و ورزش ، و همچنین اقدامات خاصی که می توانید در لحظه های استرس انجام دهید ، مانند:

  • بازسازی شناختی
  • تمرینات تنفسی دیافراگم
  • نوشتن
  • یادگیری تکنیک های بازخورد زیستی
  • تمرین ارتباطات موثر
  • حل مسئله
  • ریلکسیشن

با برخی تمرین ها ، این مهارت ها را می توان فرا گرفت و بر آنها تسلط یافت. سرانجام ، شما یا فرزندتان احساس می کنید که برای مواجهه با شرایط استرس زا به اندازه کافی مقاوم هستید تا بتوانید به سرعت به وضعیت پایدار برگردید. اگر برای یادگیری برای کنترل سطح استرس خود به کمک نیاز دارید ، از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید .

 

منبع: تیم ترجمه سایک نیوز

https://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *