زیاد تلویزیون تماشا کنید زودتر دچار پیر مغزی می شوید!

زیاد تلویزیون تماشا کنید زودتر دچار پیر مغزی می شوید!

نتایج سه مطالعه جدید نشان می دهد افراد میانسالی که به طور مرتب برای سرگرمی تلویزیون تماشا می کنند در معرض خطر بالاتر زوال استدلالی و حافظه در سنین بالاتر هستند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرنگار مهر، محققان دریافتند که حتی میزان متوسط تماشای تلویزیون با عملکرد بدتر در آزمون‌های شناختی در افراد مسن ارتباط دارد. بینندگان دائمی تلویزیون دچار آتروفی مغزی بیشتری هم می‌شوند.

محققان نمی‌توانند بگویند که آیا تلویزیون خود مستقیماً در این زوال مغز نقش دارد، یا اینکه این مسئله ناشی از نشستن زیاد به خاطر تماشای تلویزیون است.

«پریا پالتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلمبیا نیویورک، در این باره می‌گوید: «الزاماً تماشای تلویزیون به خودی خود برای سلامت مغز بد نیست، بلکه احتمالاً عوارض ناشی از رفتار بی تحرکی در این مورد نقش دارد.»

دکتر «میچ الکیند»، رئیس انجمن قلب آمریکا، نیز می‌گوید: «منطقی است که رفتار بی تحرک طولانی مدت می‌تواند سرانجام قدرت مغز افراد را از بین ببرد.»

به گفته محققان، کم تحرکی و عوارض ناشی از آن مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت می‌توانند منجر به آسیب تدریجی مغز در طول زمان شود. مغز همچنین از طریق رگ‌های خونی تأمین می‌شود و بیماری‌های قلب و رگ‌های خونی می‌توانند منجر به مشکلات مغزی مانند کاهش شناختی و حتی زوال عقل شوند.

محققان در مطالعه حدود ۶۵۰۰ شرکت کننده در طول ۶ سال مشاهده کردند آنهایی که مدت زمان بیشتری تلویزیون تماشا می‌کردند عملکرد شناختی مغزشان حدود ۷ درصد کاهش داشت.

همچنین در مطالعه ۹۷۰ نفر دیگر مشخص شد کاهش حجم ماده خاکستری مغز افرادی که عادت به تماشای مداوم تلویزیون داشتند به مراتب بیشتر بود.

 

بیشتر بخوانید:

خودکنترلی دوران کودکی با روند پیری کندتر مرتبط است

تجربه خشونت در دوره کودکی می‌تواند به پیری زودرس منجر شود.

 

telegram2 files