سایک نیوز  »  مغزمقالات   »   روش های کاربردی برای بهبود تمرکز فکر

روش های کاربردی برای بهبود تمرکز فکر

روش های کاربردی برای بهبود تمرکز فکر

تمرکز فکر ، تمرکز و اراده همه یک معنی می دهند و آن شامل توانایی ذهن است که خود را به طور کامل به وظیفه ای که می خواهد انجام دهد، برساند. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

تمرکز فکر، تمرکز و اراده همه یک معنی می دهند و آن شامل توانایی ذهن است که خود را به طور کامل به وظیفه ای که می خواهد انجام دهد، برساند. همه ما بدون شک از اهمیت تمرکز فکر (Focused thinking) آگاه هستیم و آن را درک می کنیم. از زمان کودکی و در مدرسه، احتمالاً این امر در درون شما نهادینه شده که اگر می خواهید موفق شوید، باید هوشیار و متمرکز باشید. زمانی که مردم حواس پرت و یا پریشان خاطر می شوند، این امر باعث از دست رفتن اطلاعات مهم می شود.

تمرکز فکر

تمرکز فکر بر روی چیزی به معنای داشتن توانایی توجه و تمرکز و غوطه ور شدن و درگیر شدن بر کار، فعالیت یا هدف به مدت طولانی، بدون ایجاد حواس پرتی است. همه افراد معمولا از این توانایی برخوردار هستند که برای مدت مشخصی تمرکز خود را بر روی یک موضوع قرار دهند. در واقع مواردی برای همه ما وجود دارند که از انجام دادن آنها لذت می بریم و تمرکز بر روی آنها آسان است. اما اگر توانایی مهار کردن این توجه و تمرکز را داشته باشیم و آن را به سمت چیزهایی که واقعا مهم هستند، هدایت کنیم این به معنی رسیدن به اهداف است.

در این متن در مورد توجه شما به این واقعیت تاکید شده است که توجه تنها توانایی تمرکز فکر بر روی یک کار واحد بدون ایجاد حواس پرتی نیست. بلکه در واقع تمرکز فکر از چندین عنصر مختلف تشکیل شده است که باید به طور موثر مدیریت شوند. اما این بدان معنی نیست که تمرکز بر روی یک ذهنیت از اهمیت ویژه ای برخوردار نمی باشد. تحقیقات نشان داده اند، افرادی که می توانند توجه خود را برای مدت طولانی حفظ کنند، نسبت به افرادی که از این توانایی برخوردار نیستند در انواع چالش های شناختی بهتر عمل می کنند.

ذهن خود را به عنوان یک عضله در نظر بگیرید

شما باید ذهن خود را به عنوان یک عضله در نظر بگیرید. عضلات بدنی و عضلات تمرکز شما در یک زمان معین از قدرت محدودی برخوردار هستند. میزان استقامت و قدرت آنها می تواند به علت عدم تحرک و یا از ورزش شدید و هدفمند باشد. شما قبل از شروع تمرینات شدید ممکن است همان احساس ترس و یا شک درونی را تجربه کنید. اما در هر دو مورد لازم است ذهن خود را تنظیم کنید و با آن پیش بروید. مانند تمرینات بدنی، جایی که فکر می کنید دیگر نمی توانید یک عمل را انجام دهید، ذهن شما نیز ممکن است در وسط خواندن یک مقاله طولانی خسته شده و توجه خود را از دست بدهد.

شما هرگز با نشستن بر روی تخت خواب در تمام طول روز، عضلات بزرگ و قوی به دست نخواهید آورد. عضلات ذهنی شما دقیقاً مانند عضلات بدنی نیاز به مقاومت و کار سخت دارند. در واقع آنها به چالش هایی احتیاج دارند که محدودیت های آنها را افزایش می دهد. در این صورت است که شما توانایی رشد تمرکز خود را خواهید داشت.

بهترین روش ها برای ایجاد تمرکز فکر و توسعه و گسترش آن

بر روی اهداف خود متمرکز باشید

کلید اصلی برای رسیدن به اهداف، تمرکز فکر بر روی سوالاتی است که برای رسیدن به هدف، لازم است از خود بپرسید. به عبارت دیگر، برای حفظ توجه و متمرکز شدن بر اهداف باید مواردی را به خود یادآور شوید تا بر روی چیزهایی که به آنها علاقه مند هستید متمرکز شوید. تنها با این روش می توانید تمرکز مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود را توسعه دهید. با این حال ابتدا باید سلسله مراتب اهداف خود را در نظر بگیرید و آن را با عمیق ترین احساسات خود هماهنگ کنید.

سلسله مراتب اهداف

در بالاترین قسمت سلسله مراتب اهداف رویاهای شما قرار دارند. این شامل هدف، رسالت و چشم انداز زندگی شما است. پس از رویاها، اهداف بلند مدت شما قرار دارند. این اهداف بلند مدت باید مشخص، تعریف شده و قابل اندازه گیری باشند. این اهداف بلند مدت همچنین باید با رویاهای شخصی شما مطابقت داشته باشند.

هنگام تعیین کردن اهداف بلند مدت خود، نکته اصلی این است که تنها یک یا دو هدفی را مشخص کنید که می خواهید بر روی آنها تمرکز کنید. داشتن اهداف بلند مدت فراوان تنها تمرکز و توجه شما را متلاشی می کنند. با تمرکز فکر بر روی یک هدف اصلی بلندمدت این اطمینان حاصل می شود که شما تمام منابع موجود را برای دستیابی به آن یک هدف اختصاص می دهید. این قطعاً بهترین راه برای حفظ تمرکز و توجه طولانی مدت است.

اهداف کوتاه مدت شما در زیر اهداف بلند مدت قرار دارند. البته این اهداف کوتاه مدت باید دستیابی به اهداف بلندمدت شما را پشتیبانی کنند. بنابراین نتیجه این اهداف به اهداف بزرگتر تبدیل می شوند. به عبارت دیگر، دستیابی به این اهداف کوتاه مدت اساساً به شما کمک می کنند تا به دستیابی به اهداف بلند مدت خود نزدیک شوید.

در پایین ترین قسمت سلسله مراتب اهداف، کارهای روزانه، آداب و رسوم و عادات و روال های شما وجود دارند. همه این متغیر ها باید از دستیابی به اهداف کوتاه مدت شما پشتیبانی کنند. به همین ترتیب آنها همچنین باید از اهداف بلند مدت شما و تحقق رویای شخصی شما حمایت کنند. تنها با این روش تمام اقدامات شما با رویا و هدف شما هماهنگ خواهند بود.

فرایند تنظیم ۵ مرحله ای هدف

با درک این سلسله مراتب اکنون به یک فرایند ۵ مرحله ای برای تعیین اهداف احتیاج است. این به حفظ سطح بالای تمرکز فکر کمک می کند.

  1. هدف خود را تعریف کنید
    اولین مرحله هدف شما، تصمیم گیری بر روی آنها است. زمانی که بتوانید هدف خود را ببینید و احساس کنید، به طور طبیعی هیجان و شور و شوق بیشتری را به شما می دهد و این البته یک نکته اصلی برای حفظ تمرکز طولانی مدت است.
  2. اهمیت هدف را مشخص کنید
    اکنون که شما در مورد آنچه که می خواهید به آن دست یابید، شفاف و قاطع هستید، وقت آن رسیده است که بدانید چرا دقیقاً می خواهید به این اهداف برسید. زمانی که در مورد رسیدن به اهداف خود روشن و مطمئن شدید، این دلیل و انگیزه لازم برای دنبال کردن هدف را برای شما فراهم می کند و زمانیکه دلایلی برای دنبال کردن چیزی داشته باشید، انگیزه بیشتری در پشت اقدامات شما وجود خواهند داشت و رسیدن به هدف را آسان تر و متمرکزتر می کنند.
  3. اهداف خود را در اولویت قرار دهید
    به طور معمول کار کردن بر روی چندین هدف در حوزه های مختلف زندگی، امری خوب است. با این حال این را در نظر داشته باشید که هر چه اهداف بیشتر باشند، تمرکز و توجه کمتر خواهد شد. به همین ترتیب مهم است که در مورد اولویت بندی اهداف برای پیش بردن آنها بیندیشید. هنگام اولویت بندی کردن اهداف باید ارزش های شخصی خود را در نظر داشته باشید. اگر اهدافی را که با ارزش های اصلی شما همسو نیستند در اولویت قرار دهید، احتمالاً آنها را با اشتیاق و انرژی دنبال نخواهید کرد.
  4. زمان انجام اهداف را مشخص کنید
    یک روش برای اطمینان از اینکه در اهداف خود متمرکز هستید، تعیین تاریخ شروع و پایان برای هر یک از اهداف است. بسیاری از افراد تاریخ شروع و پایان اهدافی را که دوست دارند به آن دست یابند، مشخص نمی کنند. به همین دلیل ضرورت کافی برای پیگیری آنها وجود نخواهد داشت. زمانی که شما یک تاریخ معین برای اهداف خود مشخص می کنید، ناگهان هدف از رویا بودن به چیزی واقعی و ملموس تبدیل خواهد شد که به سمت آن حرکت می کنید. شما تنها با این روش می توانید تمرکز و انگیزه مورد نیاز خود را برای موفقیت به دست آورید.
  5. زمان برنامه اصلی
    مرحله آخر این فرایند شامل زمان بندی برای تحقق هدف شما است. این به طور موثر شامل تشریح کارها و فعالیت های خاصی است که برای رسیدن به هدف خود باید انجام دهید. این به شما این امکان را می دهد پیشرفت هایی را که در جهت رسیدن به هدف خود به دست می آورید، پیگیری کنید. با استفاده از این اطلاعات می توانید تنظیمات لازم را برای برنامه و در مسیر ماندن انجام دهید. همه این موارد به شما کمک می کنند تا ضمن کار بر روی اهداف خود، سطح تمرکز فکر و توجه را افزایش دهید.

تمرکز بر روی وظایف و کارها

با تشریح و تعریف هدف، زمان آن رسیده است به اهداف عمیق خود بپردازید و در کارها و فعالیت های لازم برای رسیدن به آن، گم شوید. این فرآیند به شش مرحله تقسیم می شوند. این مراحل به شما کمک می کنند تا بر فعالیت های خود متمرکز شوید.

حوزه تمرکز مورد نظر خود را انتخاب کنید

هنگامی که زمان مشخصی را برای رسیدن به هدف خود تعیین کردید، در مورد نحوه استفاده از این زمان به خوبی فکر کنید. شما باید مشخص کنید که حوزه تمرکز فکر شما چه خواهد بود. به عنوان مثال، زمانی را که امروز برای کار بر روی هدف خود صرف می کنید، مشخص کنید. هدف شما در این مرحله انتخاب یک کار یا فعالیت با اولویت بالا و تمرکز فکر بر روی آن است.

تمام حواس پرتی های ممکن را حذف کنید

قدم بعدی برای شما، حذف همه عوامل حواس پرت کننده از محیط کار و محیط اطراف است. این حواس پرتی ها به طور معمول شامل وسوسه ها یا چیزهایی هستند که شما را خوشحال تر می کنند. از طرف دیگر، حواس پرتی ها می توانند به صورت افکار درهم و بر هم باشند. به عنوان مثال، ممکن است شما مشغله های فکری مانند خرید مواد غذایی مورد نیاز برای شام و یا تماس گرفتن با خانواده برای دیدار آخر هفته داشته باشید. همه ما افکار جسته و گریخته را تجربه می کنیم.

با این حال افرادی که توانایی بالایی در تمرکز و توجه بر موضوعات دارند، از توانایی بهتری برای مدیریت این افکار برخوردارند. یکی از روش های حذف این آشفتگی های ذهنی، نوشتن افکار است. تنها چند دقیقه صرف نوشتن تمام افکاری که از سرتان می گذارد کنید و از این طریق ذهن خود را خالی کنید. در واقع لازم است هر چیزی که به ذهن شما خطور می کند را بر روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک می کند که تمرکز فکر و توجه خود را حفظ کنید.

نیازهای بدنی خود را پیش بینی کنید

یکی از روش های از دست دادن تمرکز می تواند وقفه های طولانی مدت در حمام، برداشتن تنقلات از یخچال، پر کردن بطری آب و غیره باشد. برای جلوگیری از ایجاد این نوع حواس پرتی ها، لازم است قبل از شروع به کار نیازهای جسمی خود را پیش بینی کنید. برای این کار مدت زمان لازم برای تمرکز بر فعالیت مورد نظر را تعیین کرده و مواردی که برای این مدت زمان لازم است، قبل از شروع به کار آماده کنید.

علاوه بر این، محیط و لباسی که احساس راحتی به شما می دهد را قبل از انجام فعالیت تعیین کنید. پیش بینی کردن و انجام دادن این موارد قبل از شروع به کار، به این معنی است که شما کمتر دچار حواس پرتی می شوید.

فعالیت ها و وظایف خود را ساده تر کنید

اگر فعالیتی که در حال کار بر روی آن هستید به طور قابل توجهی بزرگ و چالش برانگیز است، می توانید با تجزیه کردن و تبدیل آن به فعالیتهای کوچکتر، آن را ساده تر کنید. زمانی که شما به دلیل سنگینی کار احساس نگرانی و ناتوانی نکنید، تمایل بیشتری برای تمرکز فکر بر آن خواهید داشت.

به فضای راحت خود وارد شوید

قرار گرفتن در فضای راحت خود در واقع به معنای آرام کردن بدن و ذهن شما است تا بتوانید به یک ذهنیت مطلوب برسید. این می تواند به شما کمک کند تا برای مدت طولانی تمرکز و توجه داشته باشید. یکی از روش های آرام کردن بدن و ذهن قبل از شروع به فعالیت، این است که از طریق مراقبه ذهن آگاهی به عضلات ذهن و بدن خود استراحت دهید. به همین ترتیب شما همچنین می توانید از این زمان برای تجسم نتیجه نهایی کاری که در حال فعالیت بر روی آن هستید، استفاده کنید.

تصور کردن نتیجه نهایی به شما کمک می کند تا توجه و تمرکز فکر خود را حفظ کنید. این یک قدم ساده است. در واقع آن قدر ساده است که گاهی اوقات نادیده گرفته می شود. با این حال پرش از این مرحله یک اشتباه است. زیرا این مرحله برای کمک به شما در رسیدن به روحیه ی صحیح و اساسی برای تمرکز فکر بر آنچه که باید انجام دهید، بسیار مهم است.

مرحله شروع به کار

آخرین مرحله، مرحله اقدام است. این جایی است که شما می توانید برای انجام وظیفه، کار و فعالیت اقدام کنید. با این وجود مهم است که چند نکته را در نظر داشته باشید.

  • اول از همه
    سعی نکنید همه چیز را با عجله انجام دهید. عجله کردن در کارها سبب پریشانی و حواس پرتی می شود. در عوض با سرعت آهسته و ثابت کار کنید و بر روی جزئیات فعالیت خود متمرکز شوید.
  • دوم اینکه
    قدم های کوچک بردارید. به عبارت دیگر، سعی نکنید یک فعالیت را بیش از حد انجام دهید. این اغلب می تواند منجر به سرخوردگی و ناامیدی شود و در نتیجه شما را از هدف موردنظر خود دور می کند.
  • سوم اینکه
    از یک تایمر استفاده کنید و مطمئن شوید که به طور منظم استراحت می کنید. این به جوان سازی و جوان ماندن بدن و ذهن شما کمک می کند.
  • در نهایت
    انگیزه خود را از دست ندهید. اگر شما احساس خستگی می کنید، چند دقیقه یا چند ساعت از آن فعالیت دوری کنید. سپس با یک سطح تجدید شده انرژی و برنامه ای که شما را متمرکزتر و با انگیزه تر می کند، شروع به کار کنید. البته تغییراتی که شما ایجاد می کنید لزوماً نباید شدید باشند. به عنوان مثال، اگر شما در حال کار بر روی فعالیت هایی هستید که ذهن را درگیر نمی کنند، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می تواند به شما کمک کند تمرکز فکر و توجه خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید.

اگر شما در حال کار برای یک فعالیت خاص هستید، همچنین به طور همزمان نیز به اخبار محل گوش می دهید، در آن لحظه شما وظیفه چند کار را بر عهده دارید. هر دو فعالیت به فکر و توجه خاصی نیاز دارند و متاسفانه مغز شما تنها می تواند بر یک موضوع متمرکز شود. ممکن است به نظر برسد که شما توانایی تمرکز بر چندین کار را به طور همزمان داشته باشید. اما واقعیت این است که مغز شما از توانایی کافی برای این کار برخوردار نیست. این به اهداف و فعالیت ها آسیب می زند.

محیط مناسبی برای تمرکز فکر انتخاب کنید

مهم است اطمینان حاصل کنید که محیط فعالیت شما مناسب با فعالیت مورد نظر شما است. به عنوان مثال، محیطی مملو از حواس پرتی بینایی و شنوایی مطمئناً برای حفظ تمرکز طولانی مدت مناسب نیست. در چنین مواردی بسیار مهم است که حواس پرتی ها را حذف کرده و یا خود از این محیط خارج شوید.

در حالت ایده آل، محیط کار شما باید بدون سر و صدا، سازمان یافته، راحت و بی سر و صدا باشد. اینها شرایطی هستند که به طور معمول به شما کمک می کنند تا روی کارهایی که می‎خواهید انجام دهید، تمرکز کنید. یک محیط راحت دارای نور مناسب، دمای مناسب و مبلمان مناسب که باعث ایجاد احساس راحتی می شوند را انتخاب کنید.

ساختن و دنبال کردن یک روال محرک برای تمرکز

یک نکته اصلی برای تمرکز طولانی مدت این است که عادات و آداب و رسوم و آیین های کوچک شما قادر به توسعه در طول زمان هستند و به ساختن پایه های روال کاری شما کمک می کنند. در واقع نکته اصلی برای تمرکز، ایجاد یک برنامه کاری ثابت بر اساس قله ها و دره های سطح انرژی شما در طول روز است. به عنوان مثال، شما ممکن است در هنگام صبح بسیار با انرژی باشید. اما پس از ناهار احساس بی حالی کنید. سپس در هنگام بعد از ظهر سطح انرژی شما دوباره در اوج برسد.

قله ها و دره ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. بنابر این باید الگوهای حاکم بر چرخه انرژی شخصی خود را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که یک روان متمرکز و محکم به زمان کافی برای خواب، ورزش و یک رژیم متعادل نیاز دارد. توجه به این موارد به شما کمک می کند ذهن شما تازه تر شود، بدن شما استراحت کند و بر روی اهداف مهم تر متمرکز شوید.

تمرین هایی برای افزایش تمرکز

برای این که توانایی خود را در مورد تمرکز طولانی مدت افزایش دهید، مهم است که به یک وظیفه یا فعالیت با یک طرز تفکر بسیار خاص نزدیک شوید. این طرز فکر شما را ملزم می کند سه ستون صبر، اشتیاق و نظم را پرورش دهید. در ادامه به سایر تمرین هایی که باعث افزایش تمرکز می شوند و به شما این امکان را می دهند که بتوانید شرایط سنگین تر و سخت تر شناختی را شروع کنید، اشاره شده است.

قدرت تمرکز فکر خود را به تدریج افزایش دهید

اگر تصمیم دارید که از نظر جسمی بدن خود را تقویت کنید و در اول راه قرار دارید، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک برنامه تمرینی افراطی را آغاز کنید. چنین برنامه ای سبب می شود که در نهایت مجروح و دلسرد شوید و یا حتی قبل از شروع منصرف شوید. به همین ترتیب اگر محدوده توجه و تمرکز شما در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد، بهتر است تمرینات را به آرامی شروع کنید. بنابراین باید هدف را بسیار آسان شروع کرده و راه خود را ادامه دهید.

یک تایمر را بر روی ۵ دقیقه تنظیم کرده و در طول این مدت بر روی یک کار و یا خواندن یک موضوع متمرکز شوید. سپس قبل از شروع مجدد یک زمان ۵ دقیقه ای دیگر، ۲ دقیقه به خود استراحت دهید. شما می توانید هر روز ۵ دقیقه به زمان تمرکز و ۲ دقیقه به زمان استراحت خود اضافه کنید. پس از گذشت ۹ روز، شما باید ۴۵ دقیقه به طور مستقیم و متمرکز کار کنید. سپس ۱۸ دقیقه به خود استراحت دهید. زمانی که ذهن و بدن شما به این مدت زمان تمرکز عادت کند، می توانید جلسات تمرکز خود را کمی طولانی تر کنید، ضمن اینکه زمان استراحت خود را کوتاه تر می کنید.

لیستی از کارهای پرت کننده حواس را تهیه کنید

در هنگام تمرکز معمولاً سوال و یا افکاری در ذهن ما پدید می آیند. مشکل این است زمانی که حواس ما پرت می شود، به طور متوسط ۲۵ دقیقه طول می کشد تا ذهن به وظیفه اصلی خود برگردد. علاوه بر این، جلو و عقب شدن توجه و تمرکز قدرت آن را تخلیه می کند. برای این که روی کارها و یا وظایف خود متمرکز بمانید، هر زمان که چیزی و یا سوالی در ذهن شما شکل می گیرد، کافیست آنها آن را بر روی کاغذی بنویسید و به خودتان قول دهید که پس از پایان جلسه تمرکز خود، پاسخ آنها را جستجو خواهید کرد.

اراده خود را محکم کنید

توجه و اراده به طور داوطلبانه در هم تنیده شده اند. قدرت اراده به ما این امکان را می دهد تا ضمن تمرکز فکر بر روی وظیفه مورد نظر، به طور عامدانه حواس پرتی را نادیده بگیرد.

مراقبه کنید

مراقبه نه تنها به شما در تازه نگه داشتن ذهن، آرامش و جمع کردن تمرکز کمک می کند، بلکه تحقیقات نشان می دهند که مراقبه ذهن آگاهی می تواند سبب افزایش چشمگیر توجه شما شود. در یک مطالعه ۱۴۰ داوطلب در یک دوره ۸ هفته ای در آموزش مراقبه شرکت کردند. پس از گذشت این زمان، تمامی داوطلبان پیشرفت قابل توجهی در تمرکز و همچنین سایر عملکردهای ذهنی اجرایی از خود نشان دادند.

تحقیقات نشان داده اند که تنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مراقبه در روز باعث افزایش تمرکز می شود. علاوه بر این، حتی پس از گذشت ۴ روز از انجام مراقبه، تمرکز شما همچنان در سطح بالایی قرار خواهد داشت.

ذهن آگاهی را در طول روز تمرین کنید

علاوه بر اختصاص ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مراقبه ذهن آگاهی در روز، متخصصان تمرکز توصیه می کنند زمان هایی را برای تمرین ذهن آگاهی در روز اختصاص دهید. به عنوان مثال، شما می توانید در هنگام غذا خوردن تمرینات ذهنی انجام دهید. برای اینکار بر روی جویدن غذا، طعم‎ها و بافت های آن متمرکز شوید.همچنین شما می توانید در هنگام اصلاح صورت تمرین ذهن آگاهی کنید.

به این صورت که بر روی بوی کرم اصلاح خود تمرکز کرده و از آن لذت ببرید و یا تیغ را به آرامی بر روی صورت خود حرکت داده و در هنگام حرکت بر آن متمرکز شوید. جلسات کوتاه ذهن  آگاهی در طول روز باعث افزایش و گسترش دامنه تمرکز شما برای مواقعی می شوند که واقعاً به آن احتیاج دارید. ذهن آگاهی همچنین می تواند به شما کمک کند درمقابل حواس پرتی ها مقاومت کنید.

اگر شما مشغول تمرکز بر روی یک عمل هستید و احساس می کنید که خستگی و یا بی قراری برای انجام کار دیگری دارید، به خودتان یادآوری کنید که اکنون باید اینجا باشید. در آن لحظه آگاهی خود را به بدن و تنفس خود برسانید. پس از گذشت چند ثانیه تمرکز بر روی تنفس متوجه خواهید شد که حواس  پرتی دیگر وجود ندارد و شما آماده بازگشت به محل کار و یا فعالیت خود هستید.

ورزش بدنی انجام دهید

شما نه تنها می توانید ورزش کردن ذهنی خود را با ورزش کردن بدنی مقایسه کنید، بلکه انجام دومی در واقع مستقیماً بر روی اولی تاثیرگذار است. محققان دریافته اند که دانش آموزانی که قبل از انجام یک تست یا امتحان، ورزش بدنی انجام داده اند، نسبت به سایر آنها از عملکرد بهتری برخوردارند. محققان بر این باورند که ورزش در درجه اول به توانایی مغز ما در نادیده گرفتن حواس پرتی ها کمک می کند.

سعی کنید چیزهایی را به خاطر بسپارید

حفظ کردن متون یا سایر چیزها راهی عالی برای ورزش دادن عضلات ذهنی شما است. شما می توانید حفظ کردن یک متن را به هدفی برای این کار تبدیل کنید.

مطالب طولانی را به آرامی بخوانید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با افزایش تعداد تبلت ها و تلفن های هوشمند، خواندن محتوای الکترونیکی به طور کلی ۴۰ درصد افزایش یافته است. اما مطالعات نشان می دهند که تنها ۵ درصد از خوانندگانی که یک مقاله را به صورت آنلاین شروع می کنند، در واقع آن را به پایان می رسانند. همچنین ۳۸ درصد از خوانندگان هرگز از چند بند اول آن فراتر نمی روند.

اگر شما مدتی است که مطالعه نداشته اید، سعی کنید کتابی را انتخاب کرده و آن را بخوانید. یاد بگیرید که چگونه یک کتاب را به درستی بخوانید. علاوه بر کتاب سعی کنید یک یا دو مقاله طولانی را در هفته مطالعه کنید.

 کنجکاو باشید

هر چه شما نسبت به جهان اطراف خود کنجکاوتر باشید، تحمل تمرکز شما بیشتر خواهد شد. ویلیام جیمز آزمایش ساده ای را برای پی بردن به چگونگی افزایش توانایی تمرکز از طریق کنجکاوی طراحی کرده است. سعی کنید با قاطعیت به نقطه ای بر روی کاغذ یا دیوار توجه کنید. شما در حال حاضر متوجه می شوید که دو مورد ممکن است وجود داشته باشد، یا بینایی شما تیره شده است به طوری که اکنون شما هیچ چیزی را تشخیص نمی دهید یا در غیر این صورت نقطه ای بر روی دیوار وجود دارد و شما متوجه آن شده اید.

اما اگر شما از خودتان سوال های پی درپی در مورد این نقطه بپرسید و به طرق مختلف به آن فکر کنید، به عنوان مثال چقدر بزرگ است؟ در چه فاصله قرار دارد؟ شکل آن چیست؟ چه رنگی است؟ و غیره، می توانید ذهن خود را برای مدت زمان نسبتا طولانی متوجه آن سازید.

گوش دادن دقیق را تمرین کنید

تمرکز تنها برای فعالیت های فکری مفید نیست. این هم چنین یک مهارت اساسی بین فردی است. توانایی حضور کامل در کنار یک دوست باعث ایجاد رابطه صمیمی و اعتماد می شود. در عین حال، تلاش برای متمرکز کردن تمام انرژی خود بر روی یک شخص دیگر عضلات تمرکز شما را تقویت می کند. بنابراین دفعه دیگری که با دوست خود صحبت می کنید، تلفن همراه خود را کنار گذاشته و تا حد امکان به دقت به حرف های او گوش کنید. تمرینات تمرکز را انجام دهید. تمرینات فوق نه تنها تمرکز شما را تقویت می کنند، بلکه مزایای دیگری نیز ارائه می دهند.

در مورد بازی های آموزشی تمرکز فکر چه می دانید؟

بازی های تمرینی مغز در سال های اخیر طرفداران فراوانی پیدا کرده است. سازندگان این بازی ها ادعا می کنند که چند دقیقه بازی در روز می تواند توجه، حافظه و چابکی ذهن شما را بهبود بخشد. برخی از مطالعات نشان می دهند که بازی های آموزشی مغز می توانند به بهبود توجه در کودکان مبتلا به ADHD  و یا سالمندان کمک کنند.

اما در مورد بزرگسالان و یا افراد سالم موثر نیست. همچنین مطالعات دیگر نشان می دهند که در حالی که برخی از بازی های آموزش مغزی می توانند سطح توجه را افزایش دهند، این دستاوردها به تمام طول زندگی فرد بسط داده نمی شود. به عبارت دیگر، بازی های تمرینی مغز می توانند به افراد کمک کنند که توجه بیشتری کسب کنند و در بازی های تمرینی مغز بعدی بهتر عمل کنند. اما این به بهبود توجه فرد در کلاس یا هنگام مطالعه کمک نمی کند.

 

منبع: مجله سلامت طبنا

telegram2 files

عضویت در خبرنامه

توصیه شده ها

>