راهی جدید برای درمان افسردگی!

راهی جدید برای درمان افسردگی!

محققین مرکز خدمات کهنه سربازان آتلانتا، با همکاری محققین دانشگاه ایموری با استفاده از یک رویکرد پروتئین-محور توانسته‌اند ژن و پروتئینی را پیدا کنند که می‌تواند راهی جدید برای درمان افسردگی باشد.
محققین با انجام مطالعات گسترده ۱۹ ژن را پیدا کرده‌اند که به احتمال زیاد با تغییر سطح پروتئین‌های مغز باعث ایجاد افسردگی می‌شوند. آن‌ها ۲۵ پروتئین را نیز مشخص کرده‌اند که می‌توان برای درمان افسردگی آن‌ها را هدف قرار داد. گزارش کشف این ژن‌ها و پروتئین‌ها در مجله‌ی Nature Neuroscience چاپ شده است.
افسردگی یک بیماری مرسوم است، ولی درمان‌های کنونی برای بسیاری از افراد کارآمد نیستند. دانشمندان با انجام این مطالعه در واقع راه را برای کشف داروهای جدید افسردگی هموار کرده‌اند. محققین در تحقیقات خود باید بر روی کشف جفت ژن و پروتئینی که باعث بروز افسردگی می‌شوند تمرکز کنند و به این ترتیب بهترین درمان افسردگی را پیدا کنند.
دکتر «آلیسا وینگو» از دانشگاه ایموری در آزمایشگاه دکتر «توماس وینگو» با همکاری وی بر روی پایه‌های ژنتیکی بیماری‌های مغزی تمرکز کرده‌اند. آن‌ها بر روی شناسایی پروتئین‌هایی که باعث افسردگی می‌شوند تمرکز ویژه‌ای کرده‌اند. آن‌ها این فرضیه را مطرح کرده‌اند که ژن‌هایی وجود دارند که سطح پروتئین‌های خاصی را در مغز تغییر می‌دهند و به این ترتیب باعث بروز افسردگی می‌شوند.
مطالعاتی که در آن ژنوم انسان مورد بررسی قرار می گیرند اهمیت زیادی دارند، ولی به تنهایی برای نتیجه‌گیری کافی نیستند. به همین خاطر محققین داده‌های مربوط به مطالعات ژن شناسی را با داده‌های مربوط به پروتئین‌های مغزی انسان ترکیب کرده‌اند تا به نتایج دلخواه خود برسند.
پروتئین‌ها محصولات نهایی تظاهرهای ژنی هستند و اجزای عملکردی اصلی سلول‌ها نیز به شمار می‌روند. به همین خاطر در این مطالعه برای تحقیق بر روی مکانیسم‌های بروز افسردگی، تمرکز اصلی روی پروتئین‌ها بوده که در نوع خود اولین نوع تحقیق محسوب می‌شود.
محققین ۱۹ ژن را شناسایی کرده‌اند که به نظر آن‌ها در بروز افسردگی نقش دارند. این ژن‌ها در واقع در پروتئین‌های موجود در مغز تاثیر دارند. محققین به این نتیجه‌ی مهم رسیده‌اند که با بررسی وضعیت پروتئین‌های موجود در مغز می‌توان بروز افسردگی در آینده را پیش‌بینی کرد.
محققین اذعان دارند که باید مطالعات بیشتری بر روی این ژن‌ها انجام شود تا نقش احتمالی آن‌ها در افسردگی کاملاً شناخته شود. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Nature Neuroscience منتشر شده است.
منبع: مجله علمی ایلیاد
بیشتر بخوانید:

کووید-۱۹ خطر افسردگی و زوال عقل را افزایش می دهد!

افسردگی مادران بر روی کودکان چه تاثیری دارد؟

 

 

telegram2 files