برگزاری مراسم بزرگداشت روز روان شناس و مشاور به میزبانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

برگزاری مراسم بزرگداشت روز روان شناس و مشاور به میزبانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

 

 

به مناسبت روز روان شناس و مشاور، سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اقدام به برگزاری بزرگداشتی با حضور بزرگان عرصه روان شناسی و مشاوره کشور، متخصصان، فعالان، دانشجویان و علاقه مندان  این حوزه کرد.

این مراسم با  خبر رونمایی از سایت جدید سازمان نظام روان شناسی در اردیبهشت ماه آغاز و در ادامه از فعالیت های سازمان در ایام کرونا به صورت مجازی سخن گفته شد.

مراسم روز روانشناس امسال در سه بخش برگزار گردید: در بخش اول از اهمیت سلامت روان در دوران کرونا و پسا کرونا سخن گفته شد، در بخش دوم از پیشکسوت نامدار، دکتر علی دلاور استاد ممتاز دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر و تشکر به عمل آمد و در بخش سوم از برگزارکنندگان پروژه های ملی خدمت رسان در دوران کرونا که در طی این 14 ماه اخیر خدمات خوبی را به کادر درمان و مبتلایان به کرونا ارائه کردند، تقدیر شد. در همین راستا، پروژه “مقابله با سندرم اضطراب کرونا و سوگ کرونا ” که توسط موسسه آموزش عالی مدت و با تلاش های آقای دکتر محمدعلی بشارت ( با هدف تربیت و آموزش روان شناسان و مشاوران ) آغاز شده و هم چنان در حال انجام است، مورد تقدیر و تشکر ویژه قرار گرفت.

اعضای هیئت رئیسه این بزرگداشت جناب آقای دکتر محمد حاتمی، رئیس محترم سازمان نظام و روان شناسی کشور، سرکار خانم دکتر شکوه نوابی نژاد، نایب رئیس سازمان و جناب آقای دکتر فریبرز درتاج، دبیر محترم شورای مرکزی سازمان نظام به ایراد سخنرانی در خصوص تکریم روز روان شناس و اهداف سازمان نظام در ایام کرونا و پسا کرونا و مسائل مربوط به تسهیل خدمات به ملت شریف ایران پرداختند.

جناب آقای دکتر حاتمی که بی اغراق وجود ایشان و تلاش های شبانه روزیشان پس از انتصابشان به ریاست سازمان بر هیچکس پنهان نیست در ابتدای سخنانشان با یاد و خاطره شهدا و اساتیدی چون دکتر اژه ای  از بنیان گذاران سازمان نظام و دکتر شرفی که در دوران کرونا ایشان را از دست دادیم یاد کردند و سپس روز روان شناس را تبریک گفته و با یادآوری اینکه در چنین روزی مجلس شورای اسلامی ایران با مصوبه ای انقلابی اساسنامه سازمان نظام را تصویب کردند، نهم اردیبهشت را روز بزرگی برای روان شناسان اعلام کردند و بیان کردند نهم اردیبهشت ماه، سالروز هویت گرفتن ماست. ایشان با اذعان به این مطلب که ما در منطقه نسبت به همسایگان خود به سلامت روان توجه ویژه ای داریم و با مرور خاطراتی از گذشته بیان کردند که در دوران دانشجویی در رشته ی روان شناسی در مقطع دکتری درسی را با دکتر شاملو داشتند که به همراه آقایان دکتر اسکندری ، دکتر نریمانی و دکتر سعدی پور خدمت ایشان رسیدند که برای بار اول نام سازمان نظام روان شناسی را از زبان ایشان شنیدند و اظهار کردند که در صددهستند روان شناسی و مشاوره را ساماندهی کنند و در جلسه بعدی در محضر دکتر اژه ای به عنوان مشاور رئیس جمهور اساسنامه سازمان نظام به بحث گذاشته شد و با یادآوری تلاش های این دو استاد بزرگ، خواستار تکریم پیشکسوتان این عرصه شدند چرا که این عزیزان برای استقلال این رشته تلاش های زیادی کردند و به گونه ای هویت روان شناسی کشور محسوب میشوند .

ایشان همچنین از استاد بزرگ دکتر علی دلاور استاد ممتاز دانشگاه علامه طباطبایی که سابقه ای 50 ساله در این عرصه دارند، تقدیر و تشکر فراوانی کرده و از عملکرد مثبت سازمان نظام در دو سال اخیر و ارتقای جایگاه سازمان در روان شناسی سخن گفتند و از صدا و سیما بابت تکریم این روز و تهیه برنامه های متنوع تشکر کردند.

همچنین در ادامه از تصویب این روز در سال 95 سخن گفتند و این اقدامات را الهام گرفته از فرمایشات رهبری در سال 91 در جمع شورای مرکزی و اقدامات سازمان در جهت بومی سازی این علم و همینطور بازآموزی و نوآموزی روان شناسان و مشاوران با دانشگاه ها و حوزه های علمیه بیان کردند.

ایشان عنوان کردندکه امروزه سازمان نظام با 300 هزار دانشجو و 35 هزار عضو رسمی جایگاه خوبی در جامعه پیدا کرده و می بایست با شرایط پیش روی کشور، تمام احتمام خود را به کار گیرد تا جایگاه سلامت روان در خط اول سلامت کشور قرار بگیرد.

ایشان با درخواست حفظ وحدت و انسجام درونی و هم گرایی از جامعه سلامت روان، از فشار روانی زیادی که بر روی اقشار مختلف ملت ایران در دوران کرونا به وجود آمده صحبت کرده و خواستار تمهیدات بیشتر در خصوص سلامت روان مردم از نهادهای ذی ربط شدند و در همین خصوص اعلام کردند که در اسفند 98 طی نامه ای به ریاست جمهوری، آمادگی سازمان نظام را در جهت این امر مهم یادآور شده و طرح خود را به عنوان اولین خواسته مطرح کردند که با نظر مثبت رئیس جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شد که البته در نهایت اهداف سازمان محقق نشده است.

در ادامه ایشان از مسئولین، هیئت دولت و ستاد کرونا و همینطور صدا و سیما درخواست کردند که سلامت روان مردم را جدی بگیرند چرا که در دوران پسا کرونا مشکلات بسیار حاد روانی ایجاد خواهد شد و راه حل این مسائل می بایست به دست افراد کاردان سپرده شود.

راه اندازی بحث بیمه های پایه در دوران کرونا جهت تسهیل ارائه خدمات مشاوره و روان شناسی به مردم نیز بخشی از سخنرانی ایشان را شامل شد. ایشان با تاکید بسیار بر مسئله ی بیمه ، خواستار تخصیص هزینه از صندوق بودجه ملی شدند. موافقت طرح واکسیناسیون روان شناسان و مشاوران کشور نیز پایان بخش سخنان ایشان بود.

در ادامه جلسه تماس تصویری با اساتید به نام عرصه ی روان شناسی من جمله جناب آقای دکتر غلامعلی افروز ، جناب آقای دکتر حسین سلیمی ، جناب آقای دکتر حسن پاشاشریفی، جناب آقای دکتر احمد برجعلی و آقایان دکتر کریمی و دکتر منادی برقرار شد و هرکدام از این عزیزان ضمن تبریک روز روان شناس و تقدیر از استاد پیش کسوت دکتر علی دلاور به ایراد سخنرانی پرداختند .

دکتر افروز (عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران و رئیس سابق سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره) با بیان اینکه روان شناسی عرش علوم انسانی و علوم تجربی فرش علوم انسانی هستند عنوان کردند که موضوع همه ی علوم برای انسان است اما روان شناسی خود انسان است و خدا روان آفرین است و به همین جهت کار روان شناسان کاری عرشی، معلمی، مربیگری، تقویت آرامش روانی، مصونیت گر زیستی و سلامت انسان است. ایشان در ادامه فرمودند که اگر با آرامش روانی بتوانیم مصونیت زیستی در انسان ها ایجاد کنیم کار عظیمی کرده ایم . ایشان با اشاره به مطالعات پژوهشی از جمله مقاله ای با پژوهشگریِ خود ایشان عنوان کردند کسانی که آرامش روانی بیشتر و سبک زندگی سالمی دارند مصونیت بیشتری در مقابل کرونا داشته اند و به همین جهت رسالت اصلی روان شناسان از یک نگاه زدودن تیرگی ها، دلمردگی ها و تنش ها از وجود انسان است .

دکتر افروز در پایان با بیان این مطلب که هرکه بخواهد در حیطه ی روان شناسی رابط و مصلح باشد یقینا خود باید صالح گردد، از روان شناسان خواستند مراجعان را تکریم کرده و با هم متحد بوده و تقوای حرفه ای داشته باشند و خود را به عنوان یک روان شناس ارزیابی کنند.

در ادامه برنامه، از نایب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام و مادر مشاوره ایران سرکار خانم “دکتر شکوه نوابی نژاد” برای ایراد سخنرانی دعوت شد.

ایشان با تبریک روز ملی روان شناس و مشاوره به خانواده روان شناسی و مشاوره کشور و ابراز خوشحالی از اینکه بعد از نیم قرن شاهد جامه ی عمل پوشاندن به آرزوهایی هستندکه برای ساماندهی و سازماندهی روان شناسی و مشاوره کشور در سر داشتند، فرمودند امروز ما به عنوان روان شناس با ضوابط و قواعد در سراسر کشور فعالیت داشته و در داخل و خارج از کشور دارای هویت هستیم.

ایشان خاطرنشان کردند که خانواده های ایرانی، امروزه روان شناسی و مشاوره را عضوی از خانواده شان می شناسند و با عملیاتی شدن بیمه ی پایه دیگر نگرانی برای قشر ضعیف جامعه نخواهیم داشت.

چرا که بسیاری از افراد با شکایت از مشکلات جسمی به پزشک مراجعه می کنند در حالیکه اگر مشاوری کاردان با آنها صحبت کند و مهارت های لازم و راهکارهای عملیاتی را به ایشان آموزش دهد، خیلی از مشکلات جسمانی ایشان نیز تعدیل خواهد شد. ایشان در آخر از جناب آقای دکتر حاتمی و تلاش های شبانه روزی ایشان تشکر کردند.

در ادامه برنامه از دبیر محترم شورا و ریاست محترم انجمن روانشناسی تربیتی” دکترفریبرز درتاج” برای ایراد سخنرانی دعوت شد .

ایشان ضمن تبریک روز روانشناس از تاثیرات بیماری کرونا در حوزه های مختلف روان شناسی و احساس نیاز  بیشتر جامعه به دریافت مشاوره نسبت به قبل و رواج مشاوره های آنلاین در داخل و خارج از کشور سخن گفتند.

و در آخر پس از تقدیر از جناب آقای دکتر دلاور و بیان موفقیت ها و کارنامه ی درخشان علمی ایشان، از تمایز استاد از سایرین در بعد اخلاقی و رفتاری صحبت کردند.

برنامه با تماسی تصویری با” دکتر حسین سلیمی” ریاست محترم دانشگاه علامه ادامه پیدا کرد. ایشان طی صحبت خود فرمودند امروزه در حوزه ی روان شناسی به شرایطی رسیدیم که می توان آن را پر افتخار دانست؛ باهوش ترین و برترین دانشجویان این رشته را انتخاب میکنند و اگر امروز روان شناسی چنین جایگاه و نقشی در جامعه دارد از اثر پررنگ اساتید نمی توان چشم پوشی کرد. جامعه ی ما مدیون ایشان است. ایشان در ادامه، جناب آقای دکتر دلاور را شخصیتی جامع الشرایط معرفی کردند که در گسترش نگرش علمی و نگرش علم بومی نقش بسزایی داشتند.

جناب آقای دکتر حسن پاشاشریفی استاد دانشگاه رودهن نیز طی تماس تصویری و ضمن تبریک این روز با تجلیل از مقام آقای دکتر دلاور اذعان کردند که ایشان استادی کم نظیر، با پشتکار فراوان، عاشق خدمت به افراد، بی تکلف و پایبند به اصول اخلاقی و برخوردار از صفات والای انسانی هستند که در خصوص ایشان چهار وظیفه ی عمده و اساسی داریم :

  • قدر دانی و ارزش گذاری به مقام معلمان و اساتید
  • آنچه را به ما آموختند گسترش دهیم و سعی کنیم آن را اعتلا ببخشیم.
  • آموزش این دانش به نسل جدید
  • کمک رسانی به درماندگانی که به مهارت های ما نیاز دارند .

 

در تماس تصویری با” دکتر کریمی” عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ایشان نیز از تلاش ها و مجاهدت های دکتر دلاور تشکر کردند و فرمودند مجلس حامی تمام قد سازمان خواهد بود .

ایشان افزودند روان شناسی شاهد پیشرفت های چشمگیر بوده و خواستار قدر شناسی هرچه بیشتر روان شناسان از این رشته و تربیت نسل موفق در این حیطه شدند.

 

دکتر منادی، ریاست محترم کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تبریک روز روان شناس و مشاور از شخصیت دکتر دلاور قدر دانی کردند و ایشان را استاد تمام، استاد مولف، استاد ممتاز و یک سرمایه ملی دانستند .

در انتهای برنامه جناب آقای دکتر احمد برجعلی و جناب آقای دکتر عبدالله شفیع آبادی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

در ادامه برنامه، با دعوت از جناب آقای دکتر علی دلاور، ایشان به سخنرانی پرداختند.

جناب آقای دکتر دلاور با اعلام تشکر و قدر دانی از حضار به تمجید از شخصیت والای جناب آقای دکتر سلیمی پرداختند، از روان شناسان و مشاوران که سرمایه های مملکت هستند و از ریاست و شورای مرکزی سازمان نیز تشکر کردند .

ایشان از تاریخچه 90 ساله روان شناسی در کشور صحبت کردند و یادآور شدندکه روانشناسی در ابتدای امر با فلسفه و به عنوان علم النفس شناخته می شد و در ادامه با تلاش های دکتر علی اکبر سیاسی ( رئیس سابق دانشگاه تهران ) که در شکوفایی دانش روان شناسی نقش به سزایی داشتند با عنوان سایکولوژی تبیین و آغاز شد.

ایشان همچنین از اهمیت نقش مثبت روان شناسان برروی مراجعین و دانشجویان صحبت کردند و این علم را علمی اخلاقی معرفی کردند و خواستار یکسری تغییرات در جامعه دانشگاهی شدند که اساتید این حوزه تنها هدفشان انتقال مطالب علمی نباشد بلکه عشق و محبت و مهربانی را نیز آموزش بدهند.

ایشان در ادامه فرمودند نهاد اخلاق صرفا به دنبال ارضای نیاز روانشناختی شکل گرفته و یک روان شناس باید اخلاق مدار باشد نه مادی نگر؛ که اگر چنین است به اشتباه این رشته آمده است.

ایشان ویژگی های یک روانشناس خوب را دگردوستی ، انضباط شخصی، خودفرمانروایی (عدم نیاز به قانون برای انجام درست امور) دانسته و بیان کردند که روان شناسی با این خصوصیات نیازی به سازمان و نهادی ندارد به خودی خود درست رفتار میکند و با وجدان است .

دکتر دلاور صحبت های خود را این گونه ادامه دادند که امید است همه روان شناسان این سه ویژگی را داشته باشند؛ هرچند که منشور اخلاقی روان شناسی بسیار گسترده است و آموزش این موارد نیاز به یک کارگاه جامع  دارد .

در پایان جناب آقای دکتر حاتمی از جناب آقای دکتر دلاور بابت ایراد سخنرانی تشکر کردند و از جدیت در کلاس درس و از اخلاق خوب ایشان در خارج از کلاس درسشان یاد کردند و همینطور از زحمات جناب آقای دکتر محمدعلی بشارت، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و از جناب آقای سید مجتبی باقری نایب رییس هیات مدیره موسسه آموزش عالی مدت بابت اجرای طرح ملی درمان اضطراب، استرس و سوگ ناشی از کرونا و همینطور از خدمات گروه طلبه های جهادی قم به کادر درمان تشکر کردند.

در ادامه از آقای سید مجتبی باقری، نایب رییس موسسه آموزش عالی مدت دعوت به عمل آمد به ایراد سخنرانی بپردازند. آقای باقری، در ابتدای سخنان خود از تلاش شبانه روزی، جهادگونه و بدون هیچ گونه چشمداشت روانشناسانی که با مدیریت جناب آقای دکتر محمدعلی بشارت با رویکرد PTC به اجرای طرح ملی رایگان درمان اضطراب، استرس و سوگ ناشی از کرونا طی 14 ماه گذشته، تشکر ویژه به عمل آوردند و افزودند زبان از بیان بزرگی خدمات این عزیزان ناتوان می باشد.

ایشان از جناب آقای دکتر حاتمی که تلاش های حرفه ای انجام گرفته در این طرح را مد نظر قرار داده و همواره مشوق انجام این طرح ملی بوده اند و همچنین از جناب آقای دکتر سیدمالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه و مشارکت های اجتماعی و سرکار خانم دکتر زینب نصیری مدیر اداره سلامت شهرداری تهران به دلیل همکاری با این طرح ملی صمیمانه تشکر کردند.
همچنین از اساتید برجسته کشور در حوزه تخصصی و آموزش کارگاهی روانشناسی و مشاوره که طی یک دهه با موسسه آموزش عالی روان شناسی حرفه ای مدت همکاری داشته اند قدردانی کردند.
باقری، در پایان، دانشجویان موسسه مدت که از سراسر کشور گرد هم آمده و باعث به وجود آمدن خانواده بزرگ مدت شده اند را سرمایه ی اصلی مدت دانسته و از ایشان تقدیر و تشکر ویژه بعمل آوردند.

این برنامه، به توجه به شرایط ویژه ی کشور در دوران کرونا، به صورت حضوری–مجازی و با استقبال نزدیک به شش هزار نفر از متخصصان و دانشجویان این حوزه برگزار شد و در نهایت با تقدیر از آقایان دکتر علی دلاور (استاد ممتاز دانشگاه علامه طباطبایی)، سیدمجتبی باقری ( از طرف موسسه آموزش عالی مدت و مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره مدت) و دکتر مهکام (گروه جهادی روان شناسان و مشاوران اعزام به بیمارستان ها) و همچنین با گرفتن عکس های یادگاری، به پایان رسید.

با آرزوی ارتقای روز افزون فعالیت و دانش افزایی متخصصان و دانشجویان این حوزه ودر نتیجه ی آن ارتقای سطح سلامت روان جامعه، روز روانشناس بر شما گرامی باد.

telegram2 files