چرا سلامت روان در دوران کودکی اهمیت بسیار زیادی دارد؟

چرا سلامت روان در دوران کودکی اهمیت بسیار زیادی دارد؟

 در دو مطالعه‌ی جدید که تیم تحقیقاتی دانشگاه دوک نیوزلند انجام داده‌ است، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات روانی در اوایل زندگی منجر به بروز مشکلات جسمی و پیری زودرس در بزرگسالی خواهد شد.
مشکلات روانی معمولاً در سال‌های ابتدایی زندگی انسان در بدترین وضعیت خود قرار دارند و می‌توان به راحتی آن‌را شناسایی کرد. محققین پیشنهاد داده‌اند که با سرمایه‌گذاری بیشتر در حل این مشکلات، می‌توان از بیماری‌های آینده جلوگیری کرد و به این ترتیب، هزینه‌هایی که برای سلامت جامعه انجام می‌شود را کاهش داد. نتایج یافته‌های این محققین در مجله‌ی JAMA Psychiatry منتشر شده است.
پروفسور «تری مفیت» از دانشگاه دوک به‌عنوان همکار این مطالعه، می‌گوید: «افرادی که در کودکی و جوانی دچار مشکلات روحی و روانی بوده‌اند در سنین بزرگسالی نیز از بیماری‌های جسمانی و عصبی مرتبط با سن رنج خواهند برد. ما در این دو مطالعه وضعیت سلامتی ۱۰۰۰ نیوزلندی متولد ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ را طی ۴۵ سال بررسی کرده‌ایم.»
در میانسالی، افرادی که مشکلات روحی و روانی را در جوانی خود تجربه کرده بودند، سریع‌تر به سمت پیری رفته‌اند. آن‌ها کاهش توانایی‌های حسی، عملکردهای شناختی و حرکتی را نیز تجربه کرده‌اند. این داده‌ها با در نظر گرفتن عواملی مانند چاقی، سیگار کشیدن و دیگر عوامل مرتبط با پیری زودرس به‌دست آمده‌اند. مشکلات روانی که این افراد در جوانی داشته‌اند شامل اضطراب، افسردگی، سوء‌مصرف مواد مخدر و شیزوفرنی بوده است.
دکتر «جزمین ورتز» به‌عنوان همکار این تحقیق، می‌گوید: «با داشتن نتایج این تحقیقات می‌توان افرادی که در آینده دچار بیماری‌های جسمی می‌شوند را سریع‌تر شناسایی کرد. اگر بتوانیم وضعیت سلامت روانی این افراد را بهبود ببخشیم می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده دچار مشکلات جسمی کمتری خواهند بود.»
در مطالعه‌ی دیگری که توسط همین تیم تحقیقاتی انجام شده است، داده‌های مربوط به ۲.۳ میلیون نیوزلندی بین ۱۰ تا ۶۰ ساله از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۸ جمع‌آوری و مقایسه شده است. در این مطالعه نیز ارتباط محسوسی بین سلامت روان در جوانی و سلامت جسمانی در بزرگسالی مشاهده شده است.
محققین دریافته‌اند که افراد مبتلا به اختلالات روانی نه تنها بیشتر مریض خواهند بود، بلکه زودتر از دیگر افراد نیز می‌میرند. آن‌ها بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند و هزینه‌های درمانی بیشتری می‌پردازند. بنابراین سرمایه‌گذاری بیشتر در درمان اختلالات روانی کودکان و جوانان قطعاً در آینده اثرات مثبتی اقتصادی نیز برای افراد و جامعه خواهد داشت.
منبع: مجله علمی ایلیاد
بیشتر بخوانید:

telegram2 files