آیا سخت‌کوشی، خطر زوال عقل را بیشتر می‌کند؟

آیا سخت‌کوشی، خطر زوال عقل را بیشتر می‌کند؟

 بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده، نرخ بروز زوال عقل در مردانی که زمانی شغل سخت فیزیکی داشته‌اند، تقریباً یک و نیم برابر کسانی است که در مدت کاری خود پشت میز نشسته‌اند. زوال عقل بر روی حافظه، تفکر، رفتار و توانایی انجام کارهای روزمره اثر می‌گذارد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ۵۰ میلیون فرد در سراسر دنیا با بیماری زوال عقل زندگی می‌کنند و طبق تخمین‌ها در سال ۲۰۵۰ این تعداد سه برابر خواهد شد.
شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه فعالیت‌های فیزیکی مانند کار کردن در فضای بیرون، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های رقابتی می‌توانند از بروز زوال عقل در ادامه‌ی زندگی جلوگیری کنند. با این حال، آخرین تحقیقات نشان داده است که کارهای فیزیکی سخت مانند کار کارگران ساختمانی و یا کارگران جابه‌جا کننده‌ی اثاثیه‌ی منازل، برعکس عمل می‌کنند و تاثیر منفی در مغز دارند.
دانشمندان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، می‌گویند که انجام کارهای فیزیکی سخت نیازمند ایستادن برای مدت‌های طولانی است و طی آن فرد باید موقعیت خود را به طور ثابت حفظ کند و اجسام سنگین را بلند کند و در برخی اوقات لازم است فرد کاری تکراری را مرتباً انجام دهد.
در بسیاری از این کارها، شرایط به گونه‌ای است که به بدن فرصت ریکاوری داده نمی‌شود. در صورتی که اگر فرد در حال ورزش باشد، معمولاً زمانی برای استراحت خود و ریکاوری شدن بدن در نظر می‌گیرد. تفاوت دیگر ورزش با کارهای سخت فیزیکی این است که حالت فرد در هنگام ورزش از پویایی خاصی برخوردار است، ولی کارگرها با احتمال بیشتری برای مدت‌های طولانی در یک وضعیت خاص باقی می‌مانند.
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ورزش وضعیت قلب و عروقی فرد را بهبود می‌بخشد و التهابات موجود در بدن را کاهش می‌دهد. بهبود پیدا کردن جریان خون به سمت مغز باعث رشد اعصاب می‌شود که این کار در جلوگیری از بروز زوال عقل از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در صورتی که کارهای سخت و تکراری باعث به هم خوردن سلامتی قلب و عروق و همچنین افزایش التهاب در بدن می شود. در نتیجه‌ی بروز این اتفاقات، احتمال بروز زوال عقل در این کارگرها افزایش پیدا می‌کند.
دکتر «کریستن نیلسن» به‌عنوان مسئول این مطالعه، می‌گوید: «ما برای اولین بار رابطه‌ی کارهای سخت و خطر بروز زوال عقل را اثبات کرده‌ایم. باید در نظر داشت که همه‌ی فعالیت‌های ورزشی نیز تاثیر مثبت بر روی مغز ندارند و برای انجام فعالیت‌های ورزشی حتماً باید زیر نظر متخصصین این رشته فعالیت کنید.»
نتایج این مطالعه در مجله‌ی Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports منتشر شده است.
منبع: مجله علمی ایلیاد
بیشتر بخوانید:

telegram2 files