در سوگ استاد دکتر قاسم قاضی به قلم دکتر روح الله شهابی

در سوگ استاد دکتر قاسم قاضی به قلم دکتر روح الله شهابی

 

رحلت استاد فرزانه و پیشکسوت روان شناسی و مشاوره شادروان دکتر قاسم قاضی را خدمت خانواده معظم ایشان و کلیه روان شناسان و مشاوران کشور تسلیت می گوئیم. از درگاه خداوند متعال برای آن استاد گرانقدر علو درجات و خانواده محترم آرزوی صبر داریم.

پیشگامان روانشناسی علمی در ایران را می توان هم از حیث نسلی و هم از حیث اثرگذاری مورد توجه قرار داد. تقی ارانی، علی اکبر سیاسی، محمدباقر هوشیار، مهدی جلالی و محمود صناعی نخستین ایرانیانی بودند که یا در معرفی روانشناسی به جامعه یا بنیان گذاری روانشناسی به عنوان یک رشته دانشگاهی و آموزش آن ، نقش فراوانی داشتند.

نسل دوم، کسانی بودند که پس از تحصیل در خارج از کشور، طی سال های 1340 تا 1350 به ایران بازگشتند و در توسعه روانشناسی و گسترش شعب و گرایش های آن نقش مؤثر داشتند. از جمله این افراد دکتر قاسم قاضی بود که روز پنجشنبه، 30 مرداد چشم از جهان فروبست.

 

دکتر قاضی در پدیدآیی و گسترش راهنمایی و مشاوره علمی در ایران سهمی بی نظیر داشت. وی، نخستین کتاب در مورد روش ها و تکنیک های مشاوره به زبان فارسی را در سال 1354 تالیف و منتشر کرد. زمینه مشاوره و راهنمایی( چاپ یازدهم )، مورد پژوهی در مشاوره و روان درمانی، نظریه رشد متعالی در مشاوره و روان درمانی، روان شناسی انسان سلطه جو و ترجمه درآمدی بر انسان شدن کارل راجرز از دیگر آثار منتشر شده مرحوم دکتر قاضی است. سرپرستی موقت دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران در ماه های پر مخاطره و پر کشمکش منتهی به انقلاب فرهنگی در سال 1359، مهمترین فعالیت اجرایی دکتر قاضی بوده است.

دکتر روح الله شهابی در خاطره ای از ایشان فرمودند: شانزده سال پس از زمستان 1382 که در کلاس درسشان حضور داشتم، سال گذشته برای گفت و گو در مورد تاریخ آموزش روانشناسی و تعلیم و تربیت در ایران، به دیدارشان رفتم. در حاشیه این گفت و گو طولانی، مفتخر بود که دکتر مصدق در پاسخی مکتوب به وی، از نامه حمایتی گروهی از جوانان دهه 1330 تشکر کرده بود و از تجربه شیرین احساس آزادی با پیروزی انقلاب سخن گفت.

شاگرد و معلم را احساسی غریب و مقدس به هم پیوند می دهد. با اندوه فراوان برای روح استاد خود دکتر قاسم قاضی از خداوند متعال آرامش طلب می کنم.

چون زین قفس برستی در گلشن است مسکن- چون از این صدف شکستی چون گوهر است مردن(مولانا)


telegram2 files