گرایش کودکان به مصرف موادمخدر شتاب گرفته است/ کاهش سن و زنانه شدن اعتیاد

گرایش کودکان به مصرف موادمخدر شتاب گرفته است/ کاهش سن و زنانه شدن اعتیاد
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان گرایش زنان و کودکان به مصرف مواد مخدر روندی پر شتاب را پشت سر می‌گذارد و در واقع سن اعتیاد زنان رو به کاهش است.

به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، در همایشی که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر روند رشد مصرف مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان علی‌رغم میزان مصرف مخدر سنتی تریاک به عنوان نخستین ماده مصرفی معتادان کشور، نگران کننده است.

وی افزود:گرایش کودکان و زنان به مصرف مواد مخدر و اعتیاد و افزایش تعداد آن‌ها موضوعی است که نیازمند اجرای برنامه های پیشگیری محور و اجتماع محور بیشتری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مصرف چندگانه مواد مخدر در میان معتادان کشور، به ویژه مصرف کنندگانی که از اعتیاد آن ها سال ها می گذرد، مسأله دیگری است که با رشد قابل توجه و نگران کننده ای همراه است.

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: بر اساس انجام یک شیوع شناسی در حوزه اعتیاد، در حال حاضر بیش از ۴٫۵ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله مبتلا به معضل مصرف مواد مخدر هستند.

وی ادامه داد: امروزه با ایجاد تغییر و تحولات در ساختار، فرهنگ و سبک زندگی جوامع و همچنین استفاده غیرمجاز افراد از فضای مجازی، شاهد رشد معضلات و آسیب‌های اجتماعی هستیم.

محسنی بندپی افزود: رشد و تنوع آسیب‌های اجتماعی تنها مختص به کشور ایران نیست و معضلاتی چون اعتیاد در بسیاری از جوامع پیشرفته حتی در کشورهایی که جهان سوم نیستند نیز در حال افزایش است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طلاق، حاشیه نشینی، افزایش قابل توجه تعداد کودکان کار و خیابان، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، همه و همه محصول معضل اعتیاد هستند و می توان گفت که تمام جرایم بزرگ و کوچک و گرایش افراد به بزهکاری در نتیجه گسترش معضل اعتیاد اتفاق می افتد.

روند پرشتاب گرایش زنان و کودکان به مصرف مواد مخدر

محسنی بندپی تاکید کرد: بر اساس آمارهای موجود، میزان گرایش زنان و کودکان به مصرف مواد مخدر روندی پر شتاب را پشت سر می‌گذارد و در واقع سن اعتیاد زنان رو به کاهش بوده و این مسأله یک هشدار جدی است.

اظهار داشت: در حال حاضر سازمان بهزیستی کار خود را با ۲۲ هزار کارشناس زبده در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد دنبال می کند و این کارشناسان با نگاه پیشگیرانه و اجتماع محور فعالیت خود را در این حوزه ادامه می دهند.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد نیز به عنوان شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی، نقش قابل توجهی را در کاهش آسیب های اجتماعی ایفا می کنند. باید بپذیریم که اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی تنها با رویکرد گفتمان اجتماعی و اجتماع مدارانه قابل حل است و معضلات اجتماعی با مشارکت اجتماعی مردم در قالب سازمان های مردم نهاد کاهش می یابد.

 بیشتر بخوانید


telegram2 files