دکتر اللهیاری: عدم استفاده از درمان های روانشناختی حلقه مفقوده چرخه اعتیاد در کشور است

دکتر اللهیاری: عدم استفاده از درمان های روانشناختی حلقه مفقوده چرخه اعتیاد در کشور است

دکترعباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتگو با خبرنگار سایک نیوز پیرامون تفاهم نامه این سازمان با ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت : متاسفانه سال هاست مسئله اعتیاد به عنوان یک معضل ملی در کشور مطرح است و مسئولین در صدد چاره جویی برای مقابله با این بلای خانمان سوز هستند.

وی افزود: امروزه شاهد آن هستیم که شکل و نوع مواد مخدر از حالت سنتی به صنعتی شدن پیش می رود، از سویی دیگر سن اعتیاد در حال کاهش بوده و درصد زیادی از جوانان را درگیر خود کرده است.

دکتر اللهیاری در خصوص علل رشد روز افزون قاچاق مواد مخدر اظهار داشت : مسئولین و تحلیلگران براین باورند که دو پدیده اصلی در ارتباط با مواد مخدر سهیم است، پدیده اول اهمیت گردش مالی برای سوداگران این مواد است. به عبارت دیگر چون این افراد پول زیادی در این رابطه به جیب می زنند و از آنجایی که کشور ما نیز به واسطه همسایگی با کشور افغانستان در مسیر گذر مواد مخدر علی الخصوص تریاک، به سمت اروپا قرار گرفته است، بنابراین این معضل همواره وجود خواهد  داشت.

وی ادامه داد : نکته دومی که تحلیلگران برآن تکیه می کنند این است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران با بحث مواد مخدر در واقع قصد مشکل آفرینی برای کشور و براندازی نظام را دارند. بر همین اساس موضوع مواد مخدر از سوی این افراد هرروز با قدرت بیشتر و شیوه های جدیدتر دنبال می شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در خصوص راه حل های مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد : تاکنون دو استراتژی برای مقابله با مواد مخدر به کار گرفته شده است، استراتژی اول مبارزه با عرضه است. بدین معنا که کاری کنیم تا عرضه مواد مخدر در کشور به شیوه های مختلف کمتر شود. برای مثال بستن مرزها، برخورد شدید با قاچاقچیان و کلیه افرادی که دست اندرکار تولید، عرضه و توزیع مواد مخدر هستند.

وی تاکید کرد : یک نگاه کارشناسانه به موضوع نشان می دهد که خوشبختانه تاکنون در مبارزه با عرضه موفق بوده ایم، جمهوری اسلامی ایران با آنکه شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده است اما در بحث کشف و ضبط و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر موفق بوده و همواره از سوی سازمان های بین المللی مورد تقدیر قرار گرفته است.

دکتر اللهیاری ادامه داد : اما استراتژی دیگری که بیشتر بحث های روانشناسی را شامل می شود و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز از این منظر ورود پیدا کرده است، بحث مبارزه با تقاضا است. بدین معنا که کاری کنیم تا اگر مواد مخدر هم در دسترس شهروندان قرار داشت، از آن استفاده نکنند.

وی با اشاره به پژوهش های صورت گرفته در این حوزه بیان کرد : تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که معمولا افرادی به سراغ مواد مخدر می روند که یا در زندگی خود با استرس، اضطراب، ناکامی، سرخوردگی روانی و پدیده ها و مسائل روانشناختی مشابه مواجه هستند یا از سویی دیگر افرادی هستند که برای کسب لذت و کاهش آلام و مشکلات خود دست به استفاده از این مواد می زنند که متاسفانه مواد مخدر پدیده ای اعتیاد آور است و در نهایت هم وابستگی جسمانی و هم روانشناختی ایجاد می کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار داشت : ما براین اساس و برای مبارزه با تقاضا در کشور، از حدود دو سال پیش با دوستانمان در ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و وزارت کشور وارد مذاکرده شدیم و خوشختانه در دوره جدید دولت نیز، هم جناب آقای دکتر روحانی، هم وزیر محترم کشور جناب آقای رحمانی فضلی و هم جانشین دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر جناب سردار مویدی واقعا یک نگاه پیشتازانه، مترقی و علمی نسبت به موضوع دارند.

وی ادامه داد : براساس مذاکرات صورت گرفته، بنا شد از ظرفیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و همچنین از ظرفیت روانشناسان و مشاوران کشور برای مبارزه با مواد مخدر خصوصا برای کاهش تقاضا، استفاده نماییم که خوشختانه دوستان ما استقبال خوبی کردند و این مسئله منجر به عقد تفاهم نامه ای شد که محورهای مختلفی دارد و اهداف اصلی آن یکی بحث پیشگیری و دیگری بحث درمان است.

دکتر اللهیاری در خصوص محورهای این تفاهم نامه افزود : یکی از موارد مندرج در تفاهم نامه بحث آموزش مهارت های زندگی و آموزش های توانمندسازی به شهروندان، خصوصا جوانان و گروه های در معرض خطر است تا افراد بتوانند بدون گرایش به مواد مخدر و با راهکارهای منطقی و در واقع با راهکارهای روانشناختی، مسائل و مشکلات زندگی خود را کم کرده و از مواد افیونی برای کاهش آلام خود استفاده نکنند.

وی همچنین ادامه داد : در محورهای دیگر این تفاهم نامه، بحث انجام پژوهش ها و تحقیقات آمده است. از سویی دیگر متاسفانه تاکنون در چرخه اعتیاد، برای درمان افراد مبتلا به اعتیاد کمتر از بحث های روانشناختی استفاده کرده ایم و بیشتر یا زندانی کردن افراد بوده یا درمان های جسمانی، دارویی وسم زدایی. در واقع حلقه مفقوده ای در این چرخه وجود دارد و آن توجه به این مسئله است که فرد مبتلا به مواد مخدر برای کاهش دردهای روحی خود به سمت این پدیده رفته است، بنابراین می بایست در بازتوانی و درمان و بازپروری نیز باید این نکته را رعایت کنیم .

وی با تاکید بر استفاده از درمان های روانشناختی در بازپروری معتادان گفت: اگر قرار باشد وابستگی جسمانی فرد ترک شود یا با عدم دسترسی به دارو و مواد مخدر یا با انواع و اقسام روش های دارویی سم را از بدن وی جدا کنیم در حالیکه آن دلیل روانشناختی که در ابتدا موجب گرایش به مواد مخدر بوده است را ریشه یابی و درمان نکنیم،  مجددا شخص به سوی مواد مخدر گرایش پیدا خواهد کرد کما اینکه تحقیقات ما نشان می دهد که عود مجدد و بازگشت افراد معتاد به مواد مخدر بسیار بالاست و درصد پایینی از افراد واقعا ترک می کنند و دلیل اصلی این مسئله این است که از درمان های روانشناختی کمتر تاکنون استفاده شده است.

دکتر اللهیاری با اشاره به نزدیک شدن دامنه توزیع مواد مخدر به مدارس خاطرنشان کرد : متاسفانه سوداگران مواد مخدر دامنه توزیع خود را به نزدیکی مدارس و مراکز آموزشی و فرهنگی کشانده اند، بنابراین اگر به دانش آموزان، دانشجویان و گروه های مختلف آموزش های لازم را بدهیم، در واقع یک نوع مصونیت روانشناختی در افراد ایجاد خواهیم نمود که همان استراتژی مبارزه با تقاضا است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پایان اظهار داشت : انشاالله در پی انعقاد این تفاهم نامه کار خود را در کل کشور شروع خواهیم کرد و از ظرفیت هایی که سایر مجموعه های روانشناسی مانند موسسات ، سازمان ها و یا مراکز وابسته به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دارا می باشند استفاده خواهیم کرد تا آموزش های لازم را ارائه دهیم. خوشبختانه هم ستاد مبارزه با مواد مخدر و هم سازمان نظام این تفاهم نامه را برای سازمان ها ابلاغ نمودند و من بعد تمام اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به ویژه در استان ها یک مشارکت فعال و تنگاتنگ با دوستان ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری خواهند داشت.


telegram2 files