سرمایه‌گذاری برای تربیت روانی کودکان، راه میانبر کاهش آسیب‌های اجتماعی

سرمایه‌گذاری برای تربیت روانی کودکان، راه میانبر کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، هیچ راه میانبری نداریم مگر اینکه برای کودکان‌مان سرمایه‌گذاری همه جانبه داشته باشیم.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، حبیب‌الله مسعودی‌فرید در همایش سلامت اجتماعی و ضرورت آن در جامعه، با بیان اینکه سلامت و آسیب‌های اجتماعی دو روی یک سکه هستند، اظهار کرد: متاسفانه امروز جنبه سلامت روان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که سلامت اجتماعی، نحوه تعامل کیفی و کمی افراد با جامعه را شامل می شود و فقدان این مهارت، به آسیب‌های اجتماعی منتج می‌شود.

وی ادامه داد: سلامت اجتماعی دو بعد دارد که یکی مسئولیت‌پذیری اجتماعی است و دیگری زیرساخت‌هایی است که برای این مسئولیت‌پذیری فراهم شده است؛ در واقع باید ببینیم که شرایط تا چه حد برای دست‌یابی به سلامت اجتماعی تسهیل شده است و اگر موانعی وجود دارد باید در جهت رفع آن بکوشیم.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به سلامت اجتماعی می‌تواند از مراقبت‌های دوران بارداری آغاز شود، افزود: در واقع سلامت اجتماعی یک موضوع فرادستگاهی است و در وهله اول، اولیا و مربیان می‌توانند برنامه‌هایی برای افزایش سلامت اجتماعی کودکان تدوین کنند. متاسفانه وقتی روی موضوع سلامت اجتماعی تاکید نمی‌کنیم باید شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی باشیم. این در حالی است که برخی کشورها درصد بالایی از تولید ناخالص داخلی خود را برای رشد روانی کودکان صرف می‌کنند.

مسعودی‌فرید تصریح کرد: در مقطعی کوتاه نمی‌توان شاخص‌های سلامت اجتماعی را تبیین کرد و کودکان وقتی به سنین نوجوانی می‌رسند باید تحت آموزش‌های سلامت اجتماعی قرار گیرند. خوشبختانه در برنامه ششم توسعه مسئولیت‌های زیادی بر دوش بهزیستی محول شده است و سازمان باید برای پیشبرد یک سری از برنامه‌ها، سیاست‌ها و اقدامات آمادگی داشته باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه باید بتوانیم خدمات سلامت اجتماعی را به مردم عرضه کنیم، افزود: بهزیستی برای نهادینه‌سازی شاخص‌های سلامت اجتماعی، روی سلامت اجتماعی کودکان تمرکز کرده است و برای توسعه دانش این موضوع، برنامه‌های مشخصی با عنوان سلامت اجتماعی کودکان و نوجوانان را پیش خواهد گرفت. سلامت اجتماعی موضوعی فرابخشی است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند ادعا کند که می‌توان مشکلی را به تنهایی حل کرد؛ در واقع عدم شناخت صحیح آسیب، جلوی ورود صحیح برای مداخله را می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه گفت: هر روز با شتاب گرفتن تحولات محیطی، بر میزان ابهام شرایط و پیچیدگی آسیب‌های اجتماعی افزوده می‌شود.

محمد محمدی‌قیداری افزود: افزایش روزافزون مهاجرت، شهرنشینی، گسترش مناطق حاشیه‌نشین، بیکاری، تورم، جرم، طلاق و ظهور آسیب‌های نوپدید مثل فضای مجازی لزوم مداخلات کارشناسان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را پررنگ‌تر می‌کند. این در حالی است که اجرای طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و همیاران سلامت نقش به‌سزایی در کاهش شیوع آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی جدی‌تر قمداد شوند، ادامه داد: خوشبختانه امروزه خدمات اورژانس اجتماعی که تلفیقی از مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی است، بین اقشار مختلف نهادینه شده است و سازمان بهزیستی نیز معتقد است که خدمات باید تخصصی، به موقع و در دسترس باشد.

مدیر امور اجتماعی استانداری نیز آسیب‌های اجتماعی را مشکلی عنوان کرد که کشور با آن گریبانگر است و افزود: متاسفانه جامعه ما مهارت لازم و کافی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را ندارد.

مسیح‌الله سلطانی افزود: اگر بخواهیم جامعه توانمندی داشته باشیم باید اقشار مختلف تحت مهارت‌آموزی قرار گیرند و این مهم در گذشته یا نبوده یا اینکه به صورت ناقص انجام شده است. در حالی که دولت فعلی توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی دارد و خوشبختانه در این راستا در طرح تقسیم کار ملی، برای ۱۸ دستگاه وظایفی تعریف شده است و این وظایف در سطح استان زنجان، ۱۱ دستگاه را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از ۱۱۱ برنامه کشوری، ۸۵ برنامه در سطح استان در حال اجرا است و برای این منظور ۲۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است؛ در واقع رویکرد اصلی وزارت کشور کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی است و معتقد است که این مهم در قالب گسترش نظام آموزشی و تربیت مربی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و برخورداری از مشارکت‌های مردمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از رویکردهای اصلی دولت تدبیر و امید است و این در حالی است که خوشبختانه استان زنجان، جامعه نیکوکاری دارد و خیریه‌ها به عنوان بازوان اجرایی دولت اقدامات برجسته‌ای دارند.


telegram2 files