زنان بیشتر از مردان به افسردگی و آلزایمر مبتلا می‌شوند؟

زنان بیشتر از مردان به افسردگی و آلزایمر مبتلا می‌شوند؟
 مردان و زنان دارای اختلالات مغزی متفاوتی هستند. به عنوان مثال: احتمال ابتلای زنان به اضطراب، افسردگی و بیماری آلزایمر، نسبت به مردان بیشتر است. انجمن آلزایمر بر این باور است که تقریبا دو سوم افراد مبتلا به این نوع زوال‌های عقلی زن‌ها هستند.

تحقیقاتی که اخیرا روی مغز عده‌ای از زنان و مردان در امریکا صورت گرفته است، نشان می‌دهد که واقعا بین مغز زنان و مردان تفاوت وجود دارد. همچینین در این تحقیقات ثابت شده است که مناطقی از مغز زنان از مغز مردان فعالتر است. محققان در این تحقیق که در مجله بیماری آلزایمر چاپ شده است، از یک نوع خاص از سی تی اسکن استفاده کرده‌اند، که علاوه بر گرفتن تصاویر ۳ بعدی از آناتومی مغز، تصویری از فعالیت بیولوژیکی مانند جریان خون را نیز ثبت کرده است.

این تیم پزشکی مستقر در کالیفرنیای امریکا، که متشکل از ۲۶۶۰۰ روانپزشک بودند.  برای شناسایی تفاوت‌های بین مغز مردان و زنانی که از سرشان اسکن گرفته شده بود، عملکرد مغزی جنس‌های(زن و مرد) مختلف بسیار متفاوت است. این در حالی است که این تفاوت بین افراد سالم و بیمار نیز کاملا مشهود بود. ناشر مجله IOS Press گزارش داد که بیمارانی که مغز آنها اسکن شده بود، شرایطی مانند اسکیزوفرنی، اختلال بیش فعالی کمبود توجه، اختلال دوقطبی و آسیب مغزی داشتند. محققان فعالیت خود را در ۱۲۸ ناحیه مغز انجام دادند و این در حالی بود که افراد مشغول کارهای مختلفی نبودند و همه‌شان روی یک کار تمرکز داشتند. جریان خون در طی آزمایش‌ها، نشان دهنده فعالیت مغز در افراد بود، چه از نظر فعالیت و چه از نظر بخش‌هایی از مغز که درگیر کار بود.

مغز زنان در این مطالعه به طور قابل توجه‌ای در بسیاری از مناطق مغز، نسبت به مغز مردان از فعالیت بیشتری برخوردار بود. به ویژه نواحی‌ای چون؛ در قشر پیشانی که درگیر با تمرکز و کنترل ضربه است و مناطق لمبی یا عاطفی مغز که درگیر با خلق و خو و اضطراب است. البته مطبوعات IOS در تکمیل این بحث عنوان کرد که مراکز بصری و هماهنگ کننده مغز در مردان از فعالیت بیشتری نسبت به مغز زنان برخوردار است. خلاصه‌ای از اسکن مغز نشان می‌دهد که چگونه جریان خون در نواحی مختلف مغز در طی مطالعات بر روی افراد سالم و بیماران روانی، از زن و مرد چقدر متفاوت است. مناطق قرمز در مغز جایی است که زنان جریان خون بیشتری دارند (تصویر پایین) و جایی که جریان خون مردان بالاتر است، آبی است.

بر طبق این مطالعه، درک تفاوت‌های بین مغز مرد و زن به پزشکان متخصص کمک خواهد کرد که نتایج ارزیابی مغز را بهتر ارزیابی کرده و نقش جنسیت در اختلالات روانی را از لحاظ چگونگی تاثیر آن بر مغز بهتر درک کنند. دکتر  Daniel G، نویسنده محقق و روانپزشک، این مقاله بیان داشت: این یک مطالعه بسیار مهم برای کمک به درک تفاوت‌های مغز مبتنی بر جنسیت است. وی خاطر نشان کرد:«تفاوت‌های قابل اندازه‌گیری که ما بین مردان و زنان شناسایی کرده‌ایم، برای درک خطر مبتنی بر جنسیت برای اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر بسیار مهم است». مردان و زنان دارای اختلالات مغزی متفاوتی هستند. به عنوان مثال: احتمال ابتلای  زنان  به  اضطراب، افسردگی و بیماری آلزایمر، نسبت به مردان بیشتر است. انجمن آلزایمر بر این باور است که تقریبا دو سوم افراد مبتلا به این نوع زوال‌های عقلی زن‌ها هستند.

به هر حال درصد ابتلا به ADHD در مردان بیشتر از زنان است.
«ADHD  یک اختلال رفتاری رشدی است، اختلالی که در آن پر تحرکی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها (جنس ذکور) شایع‌تر است. علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می‌شود، ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌گردد. علت بیشتر مبتلایان به عارضه بیش فعالی هنوز روشن نیست، ولی گمان می‌رود که با بیماری‌های چند عاملی با ریشه ژنتیکی و محیط در ارتباط باشد»

دانشمندان تلاش کرده‌اند تا به پایین این تفاوت‌ها برسند. افزایش جریان خون در مراکز خلقی و اضطراب که این مطالعه مشاهده می‌شود، می‌تواند به افزایش احتمال ابتلا به اختلالات خلقی در زنان منجر شود و جریان خون افزایش یافته در قشر پیشانی «ممکن است توضیح دهد که چرا زنان تمایل بیشتری در زمینه همدردی، بصیرت (درک مستقیم)، همکاری (همدستی)، کنترل خود (خودداری) و دلواپسی دارند».
درست است که در مطالعات قبلی ثابت شده است، جریان خون در مناطق مختلف مغز در زنان افزایش بیشتری نسبت به مردان دارد، اما این تحقیق آن را در مقیاس‌های بزرگتری انجام داده است. جورج پری، مدیر کل مجله، اعلام کرد:«با دقت تعیین مبنای فیزیولوژیک و ساختاری تفاوت‌های جنسیتی در عملکرد مغز، درک بیماری آلزایمر را روشن‌تر می‌کند».

منبع : خبرگزاری الف

بیشتر بخوانید


telegram2 files