چگونه با پرخوری ناشی از استرس مقابله کنیم؟

چگونه با پرخوری ناشی از استرس مقابله کنیم؟

استرس می‌تواند با ایجاد عادت‌های غذایی ناسالم و تلاش برای درمان کردن خود با غذا شود. با این حال، این عادت‌ها باعث ایجاد مشکلات بیش‌تری در سلامت هم می‌شود. در واقع، پرخوری به خاطر استرس می‌تواند یکی از دلایل اصلی اضافه‌وزن و در نهایت چاقی باشد. علاوه‌براین، نه تنها غذایی که فرد می‌خورد، بلکه چطور غذا خوردن او هم مهم است. غذاخوردن در شرایط پراسترس یا وقتی که در حال انجام چند کار به طور هم‌زمان هستیم، می‌تواند به خوردن بدون توجه منجر شود که در آن رابطه‌ی مهم و اساسی بین مغز و بدن، مخدوش می‌شود. از سوی دیگر، غذاخوردن ذهن‌آگاهانه، می‌تواند یک روش مؤثر برای کاهش استرس و بهبود سلامت دستگاه گوارش و رفتارهای خوردن باشد.

خوردن ناشی از استرس و تأثیر آن بر چاقی: استرس به این دلیل که باعث فعالیت مداوم مسیر هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال می‌شود، می‌تواند از طریق ترشح بیش‌ازحد کورتیزول (که به آن هورمون استرس هم می‌گویند) مستقیماً باعث چاقی، به‌خصوص چاقی شکمی، شود. البته استرس می‌تواند به صورت غیرمستقیم هم، از طریق ایجاد ولع برای غذاهای پراز قند و چربی، باعث چاقی شود. روی‌هم‌رفته، کسانی که در شرایط پراسترس و هیجانی پرخوری می‌کنند، اغلب به سختی می‌توانند بین نشانه‌های گرسنگی واقعی و نشانه‌های هیجانی خوردن تمایز قایل شوند. خطر چاق شدن برای چنین افرادی به‌خصوص در شرایط پراسترس بسیار بالاست.

مقابله با پرخوری ناشی از استرس با غذا خوردن آگاهانه: غذا خوردن آگاهانه یعنی ایجاد کردن یک رابطه‌ی سالم و لذت‌بخش با غذا؛ این روش به معنی یک رژیم غذایی محدودکننده نیست، بلکه به این معنی است که لذت غذا را شدیدتر تجربه کنیم و در زمان غذا خوردن کاملاً حضور داشته باشیم. برخلاف غذا خوردن بدون آگاهی، که اغلب باعث می‌شود آدم‌ها ناخودآگاه مقدار زیادی غذا مصرف کنند اما احساس سیری نکنند، غذاخوردن ذهن‌آگاهانه به این خاطر که به ما کمک می‌کند تا به علائم بدنی گرسنگی، سیر شدن و خشنودی توجه کنیم، سدی در برابر پرخوری ایجاد می‌کند.

غذا خوردن ذهن‌آگاهانه و رابطه‌ی بین شکم-ذهن: از آن‌جایی که گوارش غذا یک فرآیند پیچیده است و نیازمند این است که شکم و سیستم عصبی با هم ارتباط برقرار کنند، ممکن تا حدود بیست دقیقه طول بکشد تا مغز، پیغام سیری را از معده دریافت کند. بنابراین غذاخوردن خیلی سریع و بدون آگاهی، می‎تواند باعث شود تا قبل از رسیدن پیام سیری از طرف مغز، فرد مقدار زیادی غذا بخورد.

تکنیک‌های غذا خوردن ذهن‌آگاهانه: براساس فلسفه‌ی بودایی، غذا خوردن ذهن‌آگاهانه را می‌توان نوعی مراقبه دانست. روش‌های غذا خوردن ذهن‌آگاهانه بسیاری وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا در موقع غذاخوردن بیش‌تر حضور داشته باشید و از مزایای غذای خود، خشنودی از غذا، سیر شدن و نیازهای تغذیه‌ای بهره‌مند شوید.  این تمرین‌ها می‌توانند به شما کمک کنند:

  • یک گاز کوچک/ یک قاشق از غذا ردر دهان‌تان بگذارید، چشم‌هایتان را ببندید و آن را با دقت تمام در حالی که به بافت و مزه‌ی آن توجه می‌کنید، حدود بیست تا سی بار بجوید.
  • به جای انجام چند کار به طور همزمان، بدون هیچ‌گونه عامل حواس‌پرتی غذا بخورید.

    منبع : سپیده دانایی


telegram2 files