۲۳ درصد مردم ایران حداقل یک نوع اختلال روانی دارند

۲۳ درصد مردم ایران حداقل یک نوع اختلال روانی دارند

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه حق نداریم موضوعات اجتماعی را درگیر بازی‌های سیاسی کنیم گفت: حوزه سلامت اجتماعی به دلیل نگاه‌های سیاسی مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش سایک نیوز به نقل از تسنیم، سید حسن موسوی چلک در همایش سلامت اجتماعی در یاسوج اظهار داشت: حوزه سلامت اجتماعی در حاشیه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان کشور قرار گرفته و به نوعی به دلیل نگاه‌های سیاسی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آمار ورودی‌ زندان‌های کشور بیش از ۴۰۰ هزار نفر است عنوان کرد: طبق آخرین آمار شیوع شناسی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معتاد در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به طور دائمی و مابقی به صورت تفننی مواد مخدر استفاده می‌کنند.

موسوی‌چلک با اشاره به اینکه خشونت دومین و یا سومین عامل پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها است ابراز کرد: ۲۳ درصد مردم ایران حداقل یک نوع اختلال روانی دارند که این موضوع و سایر مسائل از جمله گسترش خشونت‌های خانگی بیانگر این بوده که سلامت روانی و اجتماعی در کشور مهم قلمداد نمی‌شود.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه در ماده ۹۵ به موضوع سلامت اجتماعی و تدوین برنامه تاکید شده و البته در آخرین نشست شورای اجتماعی که با حضور رئیس جمهور برگزار که تدوین سند اجتماعی ابلاغ شد هرچند تدوین سند کمک خاصی نمی‌کند.

موسوی‌چلک تصریح کرد: سلامت اجتماعی یک بار در کشور سنجیده نشده پس با این شرایط چگونه می‌توانیم برنامه‌ریزی داشته باشیم در حالی با واقعیات سلامت اجتماعی جامعه آشنایی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه شاخص نشاط در ایران طبق علائم و عوارض موجود وضعیت مطلوبی ندارد بیان کرد: با انجام کارهای روزمره سلامت اجتماعی ارتقا نمی‌یابد زیرا باید بتوانیم انسجام و مشارکت اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم.

موسوی‌چلک ابراز کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی باید پاسخگو باشد و به همراه رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مطالبه‌گری کند.

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان بهزیستی افزود: حق نداریم موضوعات اجتماعی را درگیر بازی‌های سیاسی کنیم و نباید دنبال این باشیم که ببینیم یک کودک خیابانی را چگونه به جریان‌های سیاسی ربط دهیم.

بیشتر بخوانید


telegram2 files