سامانه الکترونیک برای مداخله درکاهش طلاق

سامانه الکترونیک برای مداخله درکاهش طلاق

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر نرم افزار ملی سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق طراحی شده و کاملا آماده است و با همکاری قوه قضائیه در شهریورماه در ۱۱ استان دارای بیشترین نرخ طلاق در کشور، کار خود را آغاز می کند.

حبیب الله مسعودی فرید افزود: استان های تهران، البرز، گیلان، مازندران ، خراسان رضوی ، قم ، کرمانشاه ، مرکزی ، سمنان، فارس و اصفهان، بالاترین نرخ طلاق در کشور را دارند و این سامانه در کوتاه ترین مدت ممکن در این استان ها راه اندازی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته ، سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق برای بهبود بهره وری فرآیند مداخله برای کاهش طلاق با همکاری قوه قضائیه و دادگستری استان خراسان رضوی در مشهد راه اندازی شد و سپس فعالیت این سامانه به پنج شهر استان خراسان رضوی گسترش یافت.

شریح جزییات چگونگی فعالیت سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: آمار حاصله از ثبت احوال خراسان رضوی نشان دهنده این بود که فعالیت این سامانه، ۸٫۱ درصد میزان طلاق را در این استان کاهش داد و مداخلات کارشناسان بهزیستی منجر به سازش ۲۰ درصد زوج های متقاضی طلاق شد.
مسعودی فرید افزود: کاری که در سامانه الکترونیکی کاهش طلاق انجام می شود به این صورت است که قبل از اینکه زوج های متقاضی طلاق بخواهند در دادگاه، ثبت دعاوی کنند، ابتدا به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند و به همین دلیل، وارد چرخه قضایی نمی شوند چراکه گاهی ورود به چرخه قضایی، موجب موضع گیری بیشتر خانواده ها برای طلاق می شود.
وی ادامه داد: با ثبت دعاوی در سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق ، زوج های متقاضی با همکاری قوه قضائیه، مستقیما به سمت مراکز مشاوره ای بهزیستی هدایت می شوند.
وی اضافه کرد: مراکز مشاوره و کلینیک های مددکاری اجتماعی مورد تائید بهزیستی و دادگستری در این فرآیند، مشخص شده اند.
معاون اجتماعی بهزیستی درباره هزینه مشاوره ها نیز گفت: طبق قانون هزینه این مشاوره ها افراد نیازمند، رایگان است و خود بهزیستی هزینه های آنان را متقبل می شود و این افراد از سوی کارشناسان مراکز مداخله کاهش طلاق، راهنمایی می شوند.
مسعودی فرید اضافه کرد: زوج های متقاضی طلاق ابتدا به مراکز پذیرش تعیین شده می آیند و بعد از ارزیابی اولیه کارشناسان بهزیستی، برحسب نوع مشکل خود به مرکز مشاوره مرتبط و مناسب ، ارجاع داده می شوند و تا پنج جلسه مشاوره به آنان ارائه می شود.
وی ادامه داد: اگر این مشاوره ها منجر به سازش زوج ها شود که به دادگاه اعلام می شود که این زوج، سازش کرده اند و اگر بعد از تمام این تلاش ها ، اختلاف ، منجر به سازش نشود، زوج به دادگاه ارجاع داده می شوند.

وضعیت زوج ها حتی پس از سازش نیز پیگیری می شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: زوج هایی که با فعالیت سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش، سازش کردند ، بعد از سازش آنان ، همچنان مشاوره ها و پیگیری های بعدی ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: این زوج ها از ۶ ماه تا یک سال می توانند از مشاوره های بهزیستی ، بهره مند شوند.
که ما بتوانیم دست کم تا ۶ ماه پیگیری می کنیم تا حااقل ۶ ماه تا یک سال بتوانند از این پیگیری ها و مشاوره های ما بهره مند شوند.

راه اندازی سامانه الکترونیکی کاهش طلاق در تمام استان ها تا پایان سال

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر نرم افزار ملی سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق، طراحی شده و کاملا آماده است و در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب شد که با همکاری بهزیستی و قوه قضائیه ، این سامانه در کوتاه ترین مدت در ۱۱ استان دارای بالاترین نرخ طلاق ، راه اندازی شود.
مسعودی فرید افزود: فقط برخی آخرین هماهنگی ها بین بهزیستی و قوه قضائیه در حال انجام است.
به گفته وی، سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق برای بقیه استان های کشور نیز تا پایان سال و حتی شاید زودتر از این موعد، راه اندازی شود.

یک طلاق به ازای هر ۴٫۳ ازدواج

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: آخرین آمار طلاق در کشور، یک طلاق به ازای هر ۴٫۳ ازدواج را نشان می دهد.
مسعودی فرید تصریح کرد: با اینکه طلاق مقداری نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده اما شیب صعودی آن کاهش پیدا کرده است و می تواند مربوط به تلاش های متعدد از سوی سازمان بهزیستی ، سایر نهادها از جمله وزارت بهداشت و حمایت شورای انقلاب فرهنگی و توجه بیشتر مردم به اهمیت مشاوره ، باشد.

بیشتر بخوانید



telegram2 files