سالانه حدود دو هزار کودک وارد مراکز نگهداری بهزیستی می شوند

سالانه حدود دو هزار کودک وارد مراکز نگهداری بهزیستی می شوند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا,معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه بالغ بر دو هزار کودک وارد سیستم مراکز نگهداری کودکان و مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی می شوند که از کودکان رها شده تا کودکان بی سرپرست و بدسرپرست هستند که البته همه آنها در این مراکز ماندگار نمی شوند.

 

حبیب الله مسعودی فرید افزود: تعدادی از کودکان هنگامی که وارد مراکز نگهداری کودکان می شوند بعد از یک مدتی با همکاری قوه قضائیه ، اقوام سببی و نسبی آنان شناسایی می شوند و اولویت نگهداری این کودکان با جد پدری و سپس خانواده مادر هست.
وی ادامه داد: اگر اقوام کودکان دارای صلاحیت باشند و قاضی تائید کند، کودکان نزد خانواده های نزدیک خود می روند اما اگر اقوام صلاحیت نداشته باشند ، کودک وارد مراکز نگهداری کودکان می شود.

**فقط برخی کودکان قابلیت فرزندخواندگی را دارند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هنگامی که کودکان به ویژه کودکان خیلی کوچک وارد سیستم بهزیستی می شوند اگر بی سرپرست باشند، معمولا زمان خیلی کمی می مانند و بطورمثال کودکان کمتر از چهار سال در اسرع وقت با توجه به تعداد زیاد متقاضیان پشت نوبتی، به فرزندخواندگی می روند.
مسعودی فرید افزود: اگر کودکان شرایط فرزندخواندگی نداشته باشند و موقتا عدم صلاحیت پدر یا مادر، احراز شده باشد ، کودک نمی تواند به فرزندخواندگی برود؛ بطورمثال اگر پدر اعتیاد داشته باشد یا تک والد است و پدر یک سال به زندان رفته است یا اینکه پدر یا مادر بیماری صعب العلاجی دارد که فعلا نمی تواند از کودک نگهداری کند یا اگر هر دوی والدین اعتیاد داشته باشند، کودک بطورموقت در مراکز بهزیستی نگهداری می شود و نمی تواند به فرزندخواندگی سپرده شود.
وی ادامه داد: همچنین درصورتیکه والدین نتوانند از کودک خود مراقبت کنند یا موارد متعدد کودک آزاری در خانواده مشاهده شود، کودکان وارد مراکز بهزیستی شوند. اگر شرایط عدم صلاحیت خانواده ، تداوم داشته باشد، قاضی می تواند حکم عدم صلاحیت دائم بدهد و این کودکان نیز قابلیت رفتن به فرزندخواندگی را پیدا می کند.
مسعودی فرید اضافه کرد: اگر نداشتن صلاحیت والدین به دلایل گوناگون مانند اعتیاد، موقت باشد و بطورمثال والد تا ۶ ماه دیگر می تواند مراحل بهبودی را طی کند یا بیماری اختلال روان دارد که فعلا بیمار است اما بعدا می تواند با دارو و درمان ، وضعیتش بهتر شود یا زندانی است و دو سال دیگر بازمی گردد، کودکان آنان را نمی توانیم به فرزندخواندگی دهیم.
وی اظهار داشت: برخی دیگر از کودکان نیز نزد امین موقت می روند به آن معنا که به فرزندخواندگی نمی روند اما تجربه ای نزد افراد مراقبی خواهند داشت تا افراد امین بتوانند مراقبت های بهتر و بیشتری از جنس عاطفی از کودکان به عمل بیاورند.
به گفته وی در حال حاضر در مجموع ، ۱۰ هزار کودک در ۵۹۰ مرکز شبه خانواده بهزیستی ، نگهداری می شوند.

 


telegram2 files