زنان و دختران رانده شده از خانه با ۱۲۳ تماس بگیرند

زنان و دختران رانده شده از خانه با ۱۲۳ تماس بگیرند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود ۲۲ خانه امن در کشور برای کاهش خشونت خانگی و همسرآزاری گفت: زنان و دختران رانده شده از خانه می توانند با شماره تلفن های اورژانس اجتماعی ۱۲۳ یا صدای مشاور ۱۴۸۰ تماس بگیرند تا در خانه های امن اسکان داده شوند.

حبیب الله مسعودی فرید افزود: خانه های امن ، مکان هایی هستند که از زنان در معرض خشونت حمایت می کند ، زنان و دخترانی که ممکن است به هر دلیلی شب از خانه رانده شوند یا در خانه خودشان از نظر خشونت در معرض خطر باشند ؛ این زنان و دختران در خانه های امن اسکان داده می شوند.

وی ادامه داد: همسرآزاری، ممکن است در برخی خانواده ها اتفاق بیفتد. ممکن است مردی به هردلیلی همسرش را شب هنگام، ناگهانی از خانه بیرون کند یا بطورمثال به هر دلیلی ممکن است شرایط خشونت آمیز در خانواده تا اندازه ای افزایش یابد که زن در آن خانه احساس عدم امنیت جانی کند یااینکه خشونت بارها و بارها در خانواده اتفاق بیفتد و زن مستاصل شود و دیگر نداند چکار کند.

وی اضافه کرد: حتی ممکن است خشونت بارها نباشد اما یک بار یا دو بار اتفاق بیفتد و همان موارد معدود نیز منجر به عواقبی شود بنابراین کارشناسان متخصص بهزیستی در صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ آمادگی دارد در این زمینه مشاوره های تلفنی رایگان به هموطنان ارائه کند و اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ نیز می تواند از طریق اسکان این زنان در خانه های امن به حمایت این افراد بپردازد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: نحوه تماس با خانه های امن از طریق شماره تلفن ۱۲۳ است به آن معنا که اگر با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس گرفته شود، کارشناسان مستقر در این مرکز ، زنان خشونت دیده را راهنمایی می کنند که اگر این زنان می توانند خودشان به خانه های امن بروند یا اینکه خودرو اورژانس اجتماعی هر جایی که باشند، دنبالشان می آید و آنان را به مرکز اورژانس اجتماعی راهنمایی می کنند و در اورژانس اجتماعی نیز این زنان به خانه های امن راهنمایی می شوند.

**چه خدماتی در خانه های امن ارائه می شود؟
مسعودی فرید گفت: در خانه های امن به زنان ، برنامه های توانمندسازانه روانی اجتماعی ارائه می شود و این زنان تا چهار ماه می توانند در این خانه ها اسکان داده شوند هرچند سیاست اصلی ما این است که این زنان به خانواده بازگردند ، یعنی در همه بخش های معاونت اجتماعی ، سیاست اصلی ما برگشت افراد به خانواده است و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم.

وی افزود: طی مدت اقامت زنان در خانه های امن، بررسی های مددکاری اجتماعی انجام می شود و مشاوره روانشناختی ارائه می دهیم و حتی اگر لازم باشد ممکن است کمک مالی کنیم تا خانواده پابرجا بماند. اگر هسمر زن ، اعتیاد دارد ، به او یارانه می دهیم که اعتیاد خود را درمان کند.

وی تاکید کرد: زن تنها در صورتی به خانه بازگشت می کند که ، شرایط مناسب برای بازگشت زن مهیا شده باشد و خانواده صلاحیت آن را داشته باشد. زنان به خانواده ای که دائما در آن مورد آزار بوده و قرار است دوباره آزارها ادامه یابد، بازگردانده نخواهند شد، اصلا چنین اتفاقی قرار نیست بیفتد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: زنان می توانند معمولا تا چهار ماه و اگر لازم باشد یک دوره چهارماهه دیگر -در مجموع هشت ماه- در خانه های امن سکونت کنند و در مدتی که زن در خانه امن سکونت دارد خدمات روانشناختی ، خدمات مددکاری اجتماعی ، خدمات حقوقی و اگر لازم باشد حتی خدمات بهداشتی و پزشکی به این افراد ارائه می شود.

**زنان می توانند کودکان خود را نیز به خانه های امن بیاورند
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: زنان در خانه های امن حتی می توانند کودکان خود را همراه بیاورند؛ ممکن است زنی با کودکش،احساس خطر کند بنابراین حتی برای فرزندان زنان در معرض خشونت نیز جا داریم.
مسعودی فرید تصریح کرد: اگر فرزند این زنان، پسران و دختران کوچک باشند که هیچ مشکلی ندارد و با خود مادر در خانه امن اسکان داده می شوند اما اگر فرزند پسر، بزرگ بوده و به سن بلوغ نزدیک شده باشد ،چون ممکن است زنان دیگر نیز در خانه امن باشند ، مادر در خانه امن می ماند اما فرزند او را به مراکز دیگرشبانه روزی برده می شود.
وی ادامه داد: با این وجود شرایط دیدار مکرر مادر و کودک فراهم می شود تا مادر و کودک به سرعت و حتی بصورت روزانه بتوانند یکدیگر را ملاقات کنند و در واقع احساس ناامنی نداشته باشند.

منبع : ایرنا
سلامت نیوز


telegram2 files