گام موثر سازمان بهزیستی در ارتقای سلامت اجتماعی کشور

گام موثر سازمان بهزیستی در ارتقای سلامت اجتماعی کشور

رئیس سازمان بهزیستی گفت: بی‌تردید سلامت اجتماعی به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مطرح است.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر انوشیروان محسنی بندپی در یادداشتی نوشت: «در چند سال اخیر شاهدیم که آسیب‌های اجتماعی از تنوع و گستردگی زیادی برخوردارند، به گونه‌ای که در هر مقطع زمانی شاهد تولید آسیبی دیگر هستیم که این موضوع تلاش و وظیفه ما را برای پیش‌بینی آسیب‌ها و پیشگیری از آن‌ها دوچندان می‌کند و اقدامات تخصصی در این راستا موجب جلو افتادن ما از آسیب‌ها می‌شود.

چاره‌ای نداریم، برای مقابله موثر با آسیب‌های اجتماعی از ابزارهای بروز، کارآمد و در دسترس بهره ببریم و بتوانیم به مدد آن‌ها در مقوله پیشگیری و مداخله موثر در آسیب‌ها حرکت کنیم.

با تلاش‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید و تأکیدات رئیس جمهور محترم نسبت به حل آسیب‌های اجتماعی و همراهی نمایندگان محترم مردم در مجلس، پروژه عظیم ایجاد، افتتاح و راه‌اندازی ۱۵۰ پایگاه اورژانس اجتماعی به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه سلامت اجتماعی در سال ۹۶ عملیاتی گردید که بدون شک یکی از دستاوردهای مهم دولت در مبارزه جدی با آسیب‌های اجتماعی است.

لازم به ذکر است، از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۹۲ کلا ۱۴۶ پایگاه اورژانس اجتماعی در کشور ایجاد شد و  در فاصله سال ۹۲ تا ۹۵، ۵۱ پایگاه ایجاد شد و این در حالی است که تنها در سال ۹۶ و تا پایان مردادماه، ۱۵۰ پایگاه اورژانس اجتماعی به بهره‌برداری می‌رسد.

بد نیست اشاره کنیم که برنامه اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی از ۴ بخش اصلی تشکیل یافته است.

۱ – مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی به‌عنوان مرکز محوری در ارائه خدمات اجتماعی.

۲ – خط تلفن ۳ رقمی اورژانس اجتماعی (۱۲۳) به عنوان ابزار ارتباطی با مردم.

۳ – خدمات سیار اورژانس اجتماعی به‌عنوان ابزار ارائه خدمات تخصصی در سطح جامعه به عنوان یک ابزار در دسترس٫

۴ – پایگاه خدمات اجتماعی جهت شناسایی مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و ارئه خدمات به آن‌ها.

گروه‌های هدف اورژانس نیز تمام افراد در معرض آسیب از جمله زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده، کودکان آزاردیده، افرادی که قصد خودکشی دارند، زوجین دارای اختلاف خانوادگی حاد، دختران و پسران فراری از منزل و موارد بسیار دیگری که جنبه اجتماعی دارند.

از نتایج حضور این اورژانس‌ها به‌طور نمونه در سال ۹۴ با مداخله به‌موقع و موثر توانستیم از ۴۲۰۰ و در سال ۹۵ از ۵۳۰۰ مورد خودکشی جلوگیری کنیم و در سایر آسیب‌ها نیز نتایج مثبت است.

رهاورد حضور اورژانس اجتماعی در شهرها ایجاد امنیت روانی و اجتماعی برای مردم و کاهش هزینه‌های اجتماعی برای دولت است که با تنوع‌بخشی به خدمات این پایگاه‌ها، در آینده‌ای نزدیک شاهد پوشش کامل مسائل اجتماعی توسط این مراکز خواهیم بود.

خوشالیم که توانستیم خدمات نظام را به مناطق محروم و مرزی کشور ببریم و معتقدیم در مناطق محروم و حاشیه‌نشین موضوع آسیب‌ها چالش جدی است که تاکنون به‌صورت جدی در برنامه‌ها لحاظ نشده است.

بر این باوریم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید کار تخصصی صورت گیرد و زیرساخت‌های لازم برای این امر را در کشور به‌وجود بیاوریم و امروز می‌توانیم ادعا کنیم توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های لازم برای سلامت اجتماعی را در کشور فراهم کنیم.

در باب اهمیت آسیب‌های اجتماعی به همین بسنده می‌کنم که هرگاه فردی قربانی آسیب‌های اجتماعی می‌شود همه کشور را متأثر و متأسف می‌کند اما در موضوع آسیب‌های جسمانی ابعاد موضوع بسیار کوچک‌تر از آسیب‌های اجتماعی است.

هرچند مداخله قضایی در آسیب‌های اجتماعی مؤثر است اما تجربه نشان می‌دهد جای حل موضوعات اجتماعی زندان نیست و مداخله قضایی آخرین راهکار است.

با به‌کارگیری نیروهای متخصص از روانشناسان، مددکاران و کارشناسان علوم اجتماعی در این پایگاه‌ها، روند مبارزه با آسیب‌های اجتماعی وارد فاز جدیدی می‌شود و ان‌شاءالله بتوانیم با دو بال مداخله مؤثر و پیشگیری به‌موقع، موضوعات اجتماعی را اجتماعی حل کنیم و سلامت اجتماعی را محقق کنیم.»


telegram2 files