پذیرش سالانه ۹ هزار معتاد در مراکز زیر پوشش بهزیستی

پذیرش سالانه ۹ هزار معتاد در مراکز زیر پوشش بهزیستی
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: سالانه بیش از ۹ هزار معتاد بی خانمان در مراکز شلتر (نگهداری معتادان بی خانمان) زیر پوشش این سازمان پذیرش می شوند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از بروجن سلام ، فرید براتی روز پنجشنبه در نشست با فعالان حوزه پیشگیری از اعتیاد چهارمحال وبختیاری افزود: در کشور ۴۷ مرکز شلتر فعال است که از این تعداد ۲۰ مرکز خاص زنان بی خانمان است.

وی به اجرای طرح «موبایل سنتر» در محلاتی که معتادان پر خطر زندگی می کنند، اشاره کرد و گفت: در این طرح مددکاران و مشاوران با حضور در مناطق پرخطر به شناسایی معتادان پرداخته و معتادانی که نیاز به خدمات درمانی دارند را به مراکز درمانی اعزام می کنند.
به گفته وی، در سطح کشور ۸ هزار کلینیک سرپایی معتادان فعال است که از این تعداد ۲ هزار کلینیک با مجوز بهزیستی فعالیت می کنند.
براتی به فعالیت یکهزار و ۲۰۰ کمپ ترک اعتیاد، ۲۰ مرکز اجتماع درمان مدار و ۱۶ مرکز ماده ۱۶ و ۱۴۰مرکز نگهداری معتادان پر خطر اشاره کرد و گفت: هر کدام از این مراکز ظرفیت نگهداری ۴۰ تا ۵۰ معتاد را دارند.
به گفته وی، سالانه ۷۰ هزار معتاد پر خطر در مراکز نگهداری معتادان پر خطر نگهداری می شوند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد کشور با اشاره به کمبود مراکز درمانی اعتیاد در کشور افزود: قرارگیری و راه اندازی مراکز درمان اعتیاد بدون توجه به نیاز منطقه از مهمترین دلایل کمبود مراکز ترک اعتیاد است.

براتی اظهار کرد: اینک ۱۰ استان پر خطر کشور که بیشتر کلانشهرها و استان های مرزی هستند، با کمبود مراکز ترک اعتیاد مواجه هستند.

به گفته وی، طبق آخرین بررسی ها در سال ۹۴ بیش از ۲٫۸ میلیون نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد، همچنین طبق همین آمار ۳ درصد جمعیت ۱۴ تا ۶۰ سال کشور معتاد هستند.

براتی افزود: ۶۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر از تریاک استفاده می کنند و مواد مخدر صنعتی از جمله گل و هروئین و کراک و شیشه به ترتیب در رده های بعدی مصرف قرار دارند.


telegram2 files