تفاوت رفتار ضداجتماعی حاد در دختران و پسران

تفاوت رفتار ضداجتماعی حاد در دختران و پسران

محققان در دانشگاه بس دریافتند که رفتار ضداجتماعی حاد تحت عنوان «اختلال رفتاری» بین دختران و پسران متفاوت است. این مطالعه که در مجله‌ی آکادمی آمریکایی Child and Adolescent Psychiatry منتشر شده از تصویربرداری MRI استفاده کرد تا مغز بیش از ۲۰۰ نوجوان در سنین ۱۴ تا ۱۸ ساله را بررسی کند.

محققان ۹۶ نوجوان مبتلا به اختلال رفتاری و ۱۰۴ نوجوان سالم را شناسایی کردند؛ اختلال رفتاری یک رفتار ضداجتماعی حاد است که علایم از دروغگویی و پرسه‌زنی تا خشونت فیزیکی و استفاده از سلاح گستردگی دارد. اختلال رفتاری حداقل بر ۵ درصد از کودکان در سنین مدرسه تأثیر می‌گذارد و شیوع آن در پسران سه برابر دختران است. این مطالعه نشان داد که نواحی خاصی از مغز از لحاظ ساختار در دختران و پسران مبتلا به اختلال رفتاری، مثل ضخامت قشر پایینی در پسران مبتلا به اختلال رفتاری و ضخامت قشر بالایی در دختران مبتلا به اختلال رفتاری، متفاوت است.

دکتر «گریم فیرچایلد» از گروه روانشناسی دانشگاه بس به خبرگزاری‌ها گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که رشد مغز در پسران و دختران مبتلا به اختلال ضداجتماعی حاد مختل شده است. این یافته‌ها حاکی از آن است که علل رفتار ضد اجتماعی حاد و به‌ویژه مبنای بیولوژیکی این رفتارها در پسران و دختران متفاوت است. این امر می‌تواند درمان‌های مختص جنسیت یا برنامه‌های پیشگیری را برای جوانانِ در معرض خطر به ارمغان بیاورد.»

نوشته: امی والاس
منبع : مجله علمی ایلیاد

 


telegram2 files