«ان پی اس» مخدر جدید در ایران

«ان پی اس» مخدر جدید در ایران

ورود مخدر جدید «ان پی اس» به کشور و حمل آسان آن

مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر, در خصوص طرح توزیع شربت تریاک در مراکز ماده ۱۶ که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است  گفت: نمونه‌های زیادی داشته ایم که مصرف شربت تریاک باعث بهبودی فرد مصرف کننده شده است. به همین دلیل امیدواریم این روش که روشی علمی و جایگزینی برای ترک مواد است در کشور ما نیز پیگیری شود. این درحالی است که مشکلی در کشور برای تامین آن نداریم.

وی در ادامه از ورود مواد مخدر جدید به کشور خبر داد و گفت: مواد مخدری جدید با پایه روانگردان به نام ” ان پی اس” به کشور وارد شده است که به دلیل شباهت آن به دارو ، حمل این مواد مخدر بسیار آسان است.

آموزش کارکنان فرودگاه‌ و گمرک برای شناختن مخدر ان پی اس از دارو

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به آموزش کارکنان فرودگاه و گمرک جهت برخورد با قاچاق این ماده مخدر به کشور گفت: امیدواریم با تلاش رسانه‌ها و مردم توفیقات خوبی در برخودر با این مواد و جلوگیری از همه گیر شدن آن در جامعه داشته باشیم.

مویدی در ادامه با بیان اینکه در ستاد مبارزه با مواد مخدر نگاهمان با وزارت بهداشت یکسان است گفت: ورازت بهداشت یکی از ارگانهای ذیربط در حوزه مبارزه با مواد مخدراست که همکاری های خوبی را با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته است.

اسناد توزیع کوپنی تریاک در زمان پهلوی نشان از غیرقابل قبول بودن طرح دارد

مویدی در ادامه با اشاره به آنکه رسانه‌ای شدن موضوع توزیع مواد مخدر دولتی باعث ایجاد التهاب در جامعه شد، گفت: التهابی در پی مسئله توزیع مواد مخدر دولتی در جامعه ایجاد شد که به خاطر رسانه‌ای شدن طرح ناپخته توزیع مواد مخدر دولتی بود. این در حالی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر خیلی تلاش کرد تا برنامه‌های متعددی برگزار کند و تبعات رسانه ای شدن این برنامه‌ها و طرح‌های ناپخته را اعلام کرد. زیرا کاملا مشهود بود که طرح توزیع مواد مخدر دولتی ناپخته است و آنچه که در رسانه ها دراین خصوص مطرح شد با آنچه که در طرح مجلس آمده بود ۱۸۰ درجه فرق می‌کرد. زیرا برخی رسانه ها فعالانه در این زمینه ورود و فقط سیاهنمایی کردند.

مویدی ادامه داد: اسنادی مطرح شد که نشان می داد در زمان حکومت پهلوی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که توزیع مواد مخدر دولتی در قالب کوپن تریاک اصلا قابل قبول و اجرایی نیست. این درحالی است که امروز با پرداخت غیرکارشناسانه رسانه ها در این امر التهاب زیادی در امر مواد مخدر و مبارزه با آن در کشور ایجاد شد.

تجهیز و مکانیزه کردن فرودگاه‌ها برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر

وی در ادامه به تجهیز و مکانیزه کردن فرودگاه ها در زمینه جلوگیری از قاچاق و ورود مواد مخدر به کشور اشاره کرد و گفت: موارد زیادی از طریق پلیس فرودگاه ها شناسایی و دستگیر شدند. این دستگیری‌ها علاوه بر ورود مواد روان گردان و مخدر در کشور از خروج مواد به صورت قاچاق نیز جلوگیری می کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با تاکید بر آنکه هم اکنون که در آستانه آغاز سفرهای زیارتی حج تمتع قرار داریم باید آموزشهای لازم را بدهیم که به هیج عنوان حجاج هیچ دارو و هیچ مخدری را با خود حمل نکنند، به قوانین سختگیرانه عربستان در مورد مواد مخدر اشاره کرد و گفت: هم اکنون آموزش‌های لازم به حجاج داده شده و امیدواریم با پیشگیری هایی که انجام شده حج ۹۶ در آرامش و بدون  هیچ مشکلی صورت گیرد.

ورود مواد پیش‌ساز از مرزهای غربی /همه کولبران قاچاقچی نیستند

مویدی در ادامه به کولبران و نقش آنها در قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: همه کولبران قاچاقچی نیستند. این درحالی است که بخشی از آنها برای تامین معاش خود اقدام به کولبری می کنند. اما در مرزهای غربی معضل ورود مواد پیش ساز را داریم که البته مرزبانها در این زمینه آموزش دیده‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به طرح توانمند سازی مربیان پرداخت و گفت: با همکاری آموزش و پرورش در سال جاری در تمام استانهای کشور طرح توانمند سازی مربیان به منظور پیشگیری از بروز و شیوع اعتیاد در میان دانش آموزان دنبال خواهد شد. در حال حاضر این ارزیابی ما مثبت بوده و تلاش می کنیم تا راه پیشگیری را از مدارس و خانواده ها دنبال کنیم.

ساماندهی ۲۸۰۰ کارتن‌خواب، متکدی و معتاد متجاهر ظرف دو هفته گذشته

وجود ۴۰ هزار معتاد متجاهر در کشور

مویدی در خصوص بازگشت معتادان خطرناک که دارای بیماریهای عفونی مانند ایدز هستند به سطح خیابانها گفت: درتهران تحرکات خوبی در زمینه ساماندهی معتادان صورت گرفته است. هرچند افرادی که بعد از درمان اعتیاد مجددا تهاجر به اعتیاد کرده و به سطح خیابانها برمی گردند تکدی گری و بیماریهای عفونی در بین آنها مشهود است.

وی ادامه داد:  طی دو هفته گذشته ۲۸۰۰ نفر ساماندهی شدند که البته بخش زیادی از آنها معتاد نبوده بلکه کارتن خواب ویا متکدی هستند و یا آنکه از خانه رانده شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت و بهزیستی تلاشهای خوبی برای شناسایی معتادان متجاهر از سطح خیابان انجام داده اند، گفت: هم اکنون ۴۰ هزار نفر معتاد متجاهر در سطح کشور وجود دارد که اگر این تعداد معتاد ساماندهی شوند و ظرفیت سازی ها درست صورت گیرد کار بسیار بزرگی در زمینه اعتیاد انجام خواهد شد که البته وزیر کشور این مسئله را با جدیت دنبال می کند.

ادعای افرادی که عملکرد ستاد را زیر سوال می‌برند، درست نیست

وی در ادامه با اشاره به آنکه طی هفته های گذشته برخی مدعی شده اند که عملکرد ستاد مبارزه به مواد مخدر قابل قبول نیست، عنوان کرد: ستاد مبارزه به مواد مخدر یک مجموعه اجرایی نیست بلکه نزدیک به ۲۰ دستگاه در این حوزه فعالیت  می کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: کسانی که ادعا می کنند عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر قابل قبول نیست ادعای آنها درست نیست، زیرا اعتیاد فرآیندی است که اگر در آن کم‌کاری شود همه اعضا کم کاری کرده اند و امیدواریم به عملکرد ستاد مبارزه به مواد مخدر منصفانه و واقع بینانه نگاه شود و به تلاش‌هایی که در این ۴ سال در حوزه مقابله مبارزه و پیشگیری صورت گرفته و آمارهایی که در این خصوص منتشر می‌شود، توجه کنند. زیرا انصاف از ویژگی‌های مومن است؛ البته ما از انتقادات سازنده نیز استقبال می کنیم.

افزایش ۳۴ درصدی درگیری‌های مسلحانه مبارزه با مواد مخدر

مویدی در ادامه به ارائه کارنامه فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت یازدهم در مقایسه با دولت دهم پرداخت و گفت: از ۴ سال گذشته رویکرد ما فرهنگ پیشگیرانه و آموزش مهارت‌های زندگی بوده که در این زمینه رشد ۱۰۸ درصدی داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: از سال ۸۸ تا ۹۱ در زمینه مبارزه با مواد مخدر ۵۶۸۸  درگیری مسلحانه در کشور صورت گرفت این درحالی است که این آمار در سالهای ۹۲ تا ۹۵ به ۸۸۰۸  مورد رسید و به این ترتیب طی دولت یازدهم شاهد افزایش ۳۴ درصدی درگیریهای مسلحانه در راستای مبارزه با مواد مخدر در کشور بودیم.

مویدی در ادامه در خصوص متلاشی کردن باندهای فعال در زمینه مواد مخدر نیز گفت: طی ۴ سال گذشته نسبت به دولت دهم در زمینه متلاشی کردن باندهای فعال در زمینه مواد مخدر رشد ۱۳٫۷ درصدی داشته‌ایم.

بدنبال کاهش آمار قربانیان جرایم موادمخدر هستیم

مویدی در ادامه با بیان آنکه به  دنبال کاهش آمار قربانیان جرایم مربوط به مواد مخدر هستیم، گفت: طی ۴ سال دولت یازدهم شاهد کاهش ۳۲ درصدی کشته شدن اشرار در حوزه مواد مخدر بوده‌ایم.

وی همچنین به افزایش ۲۵ درصدی کشفیات سلاح نیز طی دولت یازدهم در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: طی ۴ سال دولت تدبیر و امید شاهد افزایش ۱۵٫۲ درصدی کشفیات هستیم. این در حالی است که ۴٫۷ درصد نیز افزایش کشفیات شیشه و مشتقات مت آمفتامین‌ها را داشتیم.

مویدی در ادامه با تاکید بر آنکه یکی از اساسی ترین کارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر طی ۴ سال دولت یازدهم تشکیل و فعال کردن کمیته شناسایی مواد پیش‌ساز در کشور بوده است، گفت: در این راستا توفیقات خوبی به دست آوردیم به طوری که ۱۵۰۰ درصد شاهد افزایش کشفیات مواد پیش‌ساز در کشور بودیم.

رشد ۷ درصدی زندانیان جرایم موادمخدر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: طی ۴ سال دولت یازدهم ۳۸ درصد افزایش دستگیرشدگان جرائم مربوط به مواد مخدر را داشتیم که البته میانگین زندانیان جرایم مربوط به موادمخدر طی ۴ سال اخیر ۷ درصد رشد داشته است.

مویدی در ادامه با بیان آنکه از سال ۸۹ قانون مبارزه با مواد مخدر شیشه و مواد صنعتی در کشور اصلاح شد نیز گفت: طبیعی است که از دهه ۹۰ به بعد با اصلاح این قانون شاهد افزایش کشفیات و بهبود عملکرد در حوزه مبارزه با مواد صنعتی و شیشه باشیم. زیرا تا قبل سال ۸۹ اصلا قانون برخورد با مجرمان مواد صنعتی را در کشور نداشتیم.

وی در خصوص مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد گفت: تعداد مراکز در مان و کاهش آسیب اعتیاد از سال ۹۱ تا ۹۵ رشد ۶۱ درصدی داشته و تعداد آنها در سطح کشور حدود ۸ هزار و ۴۵ نفر رسیده است که در این میان افزایش ۳۹ درصدی پذیرفته شدگان در این مراکز را نیز داشته‌ایم.

رشد ۴۵۰ درصدی پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶

مویدی در خصوص پذیرش شدگان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ در سالهای ۸۱ تا ۹۱ گفت: در دولت دهم ۱۷ هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده بودند. این در حالی است که تعداد این افراد در دولت یازدهم سالهای (۹۱ تا ۹۵) به ۸۰ هزار نفر رسید و به این ترتیب در این زمینه نیز رشد ۴۵۰ درصدی داشتیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص بیمه اعتیاد نیز گفت: یکی از گله مندیهای ما در زمینه بیمه اعتیاد از وزارت رفاه است و امیدواریم دوستان ما در وزارت رفاه پیگیری بیمه معتادان را در سال جاری در دستور کاری خود قرار دهند تا این مسئله نیز حل شود.

به گفته مویدی سازمان بهزیستی کشور در خط مقدم مبارزه با اعتیاد درکشور قرار دارد و مسئله درمان در اختیار سازمان بهزیستی نیست بلکه در حوزه دیگری است که باید نسبت به آن نیز اهتمام شود.

کیفیت «شیشه» هر روز بدتر می‌شود

وی در پایان در خصوص کیفیت مواد مخدر صنعتی و تاثیرات مخرب آن بر مصرف کنندگان نیز گفت: این مواد به صورت بهداشتی و استاندارد تهیه نمی شود که بتوان کیفیت آن را کنترل کرد. پس طبیعی است آنچه به صورت مخفیانه و قاچاق وارد کشور می شود، ضد سلامت و امنیت جسمی و روحی افراد باشد، این درحالی است که مواد مخدر شیشه اساسا مضر است و کیفیت آن نیز هر روز بدتر از قبل می‌شود. تولید شیشه در داخل خیلی خفیف (کم) است ولی در این میان شاهد ورود این ماده صنعتی به کشور نیز هستیم.

بیشتر بخوانید

منبع : ایسنا


telegram2 files