ذهن انسان در هنگام مکالمه با دیگران همگام می‌شود

ذهن انسان در هنگام مکالمه با دیگران همگام می‌شود

براساس نتایج یک مطالعه جدید، امواج مغز ما می‌تواند در هنگام مکالمه با افراد دیگر با امواج مغز آنها همگام شود.

به گزارش سایک نیوز به نقل از آنا، این پدیده خواندن ذهن نیست اما می‌تواند درک بهتری درباره ماهیت زبان و روابط برایمان به ارمغان بیاورد.

نتایج دستگاه‎های نوار مغزی، شباهت چشمگیری میان فعالیت مغزی دو نفر که در حال صحبت باهم هستند، نوعی «هماهنگ‌سازی متقابل»، نشان می‌دهد.

براساس نتایج تحقیقات دانشمندان مرکز باسک واقع در اسپانیا، می‌توان از این یافته‌ها در درمان مشکلات گفتاری و آموزش یک زبان جدید استفاده کرد.

جان دوناتبیتیا، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «به لطف زبان، مغز دو نفر به‌هم پیوند می‌خورد و برقراری ارتباط نیز پیوندهایی را میان افراد ایجاد می‌کند که خارج از درک ماست. تنها با آنالیز فعالیت امواج مغزی دو نفر می‌توانیم تشخیص دهیم که آیا آنها در حال صحبت کردن با هم هستند یا خیر».

این تیم تحقیقاتی ۱۶ مرد و ۱۴ زن، هیچ کدام از آنها آشنایی قبلی با دیگران نداشتند، ۱۹ تا ۳۱ ساله را کنار هم مع کردند

پس از تقسیم شدن به جفت‌های هم‌جنس، داوطلبان در هر طرف یک پارتیشن مات نشستند و متن گفت‌وگویی به آنها داده شد تا طبق آن صحبت کنند. شرکت‌کنندگان به نوبت نقش شنونده و صحبت‌کننده را ایفا می‌کردند.

وقتی که دانشمندان در حال پیگیری امواج مغزی جفت‌ها بودند، متوجه امواج تکراری شدند؛ در حالی که زوجین باهم صحبت می‌کردند نوسانات مغزی آنها شروع به هماهنگ شدن کرد. گویی که مغز آنها با همکاری می‌کنند تا به هدف والای برقراری ارتباط برسند.

تیم پژوهشی این پدیده را «زنجیره مغز به مغز» نامیدند. مطالعات قبلی نیز سطحی از هماهنگ‌سازی عصبی را بین افراد در هنگام صحبت کردن با هم نشان داده بود.

همچنین در مطالعات قبلی بیان شده که مغز انسان بسته به آنچه می‌شنود قادر به سازگاری با الگوهای مختلف است. این امر به وجود اقدام اجتماعی خاصی اشاره می‌کند که وقتی فرد به صورت مستقیم با شخص دیگری ارتباط برقرار می‌کندف فعال می‌شود.

دانشمندان امیداوند با انجام تحقیقات بیشتر، بتوانند تنها با بررسی فعالیت‌های مغزی تشخیص دهند که افراد درباره چه چیزی صحبت می‌کنند و چه کسانی در بحث و گفت‌وگو شرکت می‌کنند.

منبع : ScienceAlert


telegram2 files