پیشنهاد آموزش و غربالگری کودکان برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

پیشنهاد آموزش و غربالگری کودکان برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

دو عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد خود برای آموزش کودکان در راستای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر دادند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، سیده فاطمه حسینی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به حوادثی که اخیرا شاهد بودیم و همچنین ضرورت هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی احساس می‌شود به این فکر هستیم که خلاء‌های قانونی را پر کنیم. از جمله دو نیازی که دیده می‌شود آموزش کودکان و دیگری غربالگری آن‌ها از سنین کودکی است که از دیدگاه پیشگیرانه می‌تواند به دلیل کاهش هزینه ها بر سایر اقدامات مقدم باشد.

وی افزود: ما بنا داشتیم طرحی را در این زمینه تدوین کنیم اما همزمان لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان در کمیسیون قضایی مطرح است لذا بنا داریم پیشنهاد خود را ذیل همین لایحه پیگیری کنیم تا خلاء ها در این زمینه مرتفع شود.

حسینی ادامه داد: در حوزه غربالگری وضعیت افرادی که در آستانه ارتکاب بزه هستند، تعریف می‌شود تا مشخص شود چه افرادی در معرض بزه دیدگی یا بزه کاری هستند. در لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان کمتر به افراد در معرض بزه‌کاری توجه شده در حالیکه در اغلب موارد زمینه بیماری های روانی در افراد بزه‌کار دیده می‌شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد ما به طور مشخص و اجرایی مکلف کردن دولت است تا از طریق وزارت بهداشت یا بهزیستی غربالگری را به منظور تشخیص زودهنگام و پیشگیری انجام دهند. زیرا فردی که اقدام به بزه کاری می‌کند ممکن است خودش قربانی بزه باشد. در مورد حادثه مربوط به ستایش ممکن بود با شناسایی زودهنگام وضعیت مجرم امکان جلوگیری از وقوع این جرم فراهم می شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در بخش غربالگری حضور هفتگی یک روانشناس در مدارس می‌تواند دانش آموزان را از جهت داشتن بیماری های روانی مورد ارزیابی قرار دهد که این یک مرحله از درمان نیز خواهد بود. ضمن اینکه شناسایی افرادی که دچار بیماری های روانی هستند از زمینه ارتکاب جرم در آینده توسط آن فرد جلوگیری می کند.

حمیده زرآبادی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه سن بزه دیدگی و بزه کاری در آسیب های اجتماعی کاهش یافته و کودکان و نوجوانان زیادی درگیر این موضوع شدند. تلاش ما این است که بتوانیم اقدام پیشگیرانه ای در این زمینه داشته باشیم تا جلوی این اتفاقات را بگیریم.

وی اضافه کرد:‌ لایحه حمایت از حقوق کودکان این خلاء ها را احصا کرده و ما معتقدیم در بخش غربالگری می توانیم بزهکاران بالقوه احتمالی را شناسایی کنیم و از وقوع بزه جلوگیری کنیم. متاسفانه خیلی از مسائل به کودکان و نوجوانان آموزش داده نشده لذا جمع بندی ما این بوده که موضوع آموزش کودکان را به تبصره ها و مواد این لایحه اضافه کنیم.

نماینده مردم قزوین در پایان اظهار کرد: دو مقوله غربالگری جهت شناسایی بزهکاران بالقوه احتمالی و آموزش کودکان در زمینه حقوق شهروندی می‌تواند جلوی وقوع اتفاقات و آسیب های اجتماعی را بگیرد.


telegram2 files