شروع زود هنگام نقص حافظه در اسکیزوفرنی و احتمال بدتر شدن

شروع زود هنگام نقص حافظه در اسکیزوفرنی و احتمال بدتر شدن

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب مشکلات شناختی ناتوان کننده ای را تجربه می کنند از قبیل مشکلاتی در حافظه رویدادی که فاکتور اساسی عملکرد اجتماعی است.
حافظه رویدادی شامل به خاطر آوردن اتفاقات شخصی مثل اینکه دیروز چه کاری انجام دادی, برای ناهار چی خوردی و جزئیات تعاملات اجتماعی است. ضعف در حافظه رویدادی یکی از ویژگی های رایج در بیماران اسکیزوفرنی است که باعث محدودیت مهارت ارتباط با دیگران می شود.
در حال حاضر، محققان دانشگاه کالیفرنیا-لس انجلس دریافتند که بیماران اسکیزوفرنیا که در سطوح اولیه بیماری هستند، توانایی بهتری در بازیابی کردن وقایع اجتماعی دارند به ویژه زمانی که اشاراتی در مورد زمینه ی آن وقایع به آنها داده شود. نتایج جدید نشان داده که استراتژی هایی برای تمرین حافظه برای افراد با این مشکل وجود دارد.
در این پژوهش محققان می خواستند بررسی کنند که آیا حافظه رویدادی در ارتباط با تعاملات اجتماعی در طول بیماری بدتر می شود یا خیر.

محققین سه گروه از افراد را مشخص کردند : گروه اول افرادی که در خطر بالا برای ابتلا به بیماری سایکوسیز هستند, گروه دوم افرادی که یک دوره از بیماری سایکوسیز را در گذشته تجربه کرده اند و گروه سوم افرادی که در حال حاظر مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن هستند.
بدون اینکه به افراد گفته شود در یک پژوهش در زمینه حافظه قرار دارند, محققان به آنها ۲۴ کلیپ فیلم نشان دادند که صحنه ها عبارت بودند از دو دوست که در حال صحبت با یکدیگر هستند, مکانیکی که با مشتری در حال صحبت است و صحنه هایی دیگر با این مضمون ها.
سپس شرکت کنندگان به عکس های ۲۴ نفر ازافرادی که در این فیلم ها بودند و ۲۴ نفر از افرادی که در هیچ کدام ازفیلم ها حضور نداشتند نگاه کردند.
محققین از افراد خواستند تا ببینند کدام یک از تصاویر برایشان آشنا است و کدام یک از تصاویر را در موقعیت خاصی که در کلیپ ها داشتند به یاد می آورند و می توانند جزئیات آن را شرح دهند.

همه ی شرکت کنندگان در سه گروهه مشخص شده قادر بودند تا چهره های آشنا را شناسایی کنند اما همه ی انها ضعف حافظه رویدادی را در توانایی به یاد آوردن افراد در موقعیت های اجتماعی خاص از خود نشان دادند.

در بخش بعدی پژوهش , محققان دوباره عکس ها را به شرکت کنندگان نشان دادند و از آنها خواستند تا یکی از چهار جمله ای را که موقعیت فرد را با توجه به ظاهرش بیان می کند را انتخاب کنند.
شرکت کنندگانی که در معرض خطر ابتلا به اسکیزوفرن بودند هیچ مشکلی در انجام این تکلیف نداشتند. اما کسانی که یک دوره اختلال سایکوسیز را قبلا تجربه کرده بودند و افرادی که در حال حاضر مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن بودند در انجام این تکلیف به مشکل خوردند.

منبع : سایک سنترال

ترجمه : تیم تخصصی سایک نیوز

بیشتر بخوانید


telegram2 files