عجایب روانشناسی / کودکی عجیب به نام جنی

عجایب روانشناسی / کودکی عجیب به نام جنی

جنی کیسی ناراحت کننده از کودک آزاری که سبب شد الگوی تولید زبان و درک مطلب شناخته شود.

جنی در سال  ۱۹۷۰ در خانواده ای آشفته و ناسالم به دنیا آمد.پدر او به شدت به صدا حساس بود و دلش نمی خواست تا فرزندی داشته باشد اما او و همرش صاحب فرزندانی شدند که بیشتر آنها به دلیل بی توجهی از دنیا رفتند. جنی یکی از کودکانی بود که زنده ماند.

به خاطر حساست فوق العاده پدر جنی به صدا و بی توجهی دیگران به مراقبت از او, جنی سیزده سال از عمرش را روی لگن توالت یا یک صندلی در حالی که تنگ پوشی به تنش کرده بودند گذراند. اگر جنی صدایی ازش در می آمد پدرش او را با چوب بیسبال کتک می زد. جنی هیچوقت حرف نزد.
سرانجام وقتی که خدمات مددکاری کودکان مداخله کرد, توانایی حرکات جسمانی در جنی بیشتر از یک کودک نوپا بود. او به شدت لاغر بود و توانایی حرف زدن نداشت.

زبان شناسی به نام سوزان کورتیس, با او دوست شد و تلاش کرد تا به او حرف زدن را یاد بدهد و مهارت های ذهنی او را به چالش بکشد. سوزان کورتیس سریعا متوجه شد که جنی فوق العاده باهوش است. جنی قادر بود تا داستان هایی پیچیده بسازد اما نه با کلمات بلکه با تصاویر.

سوزات کورتیس سعی کرد به جنی زبان اگلیسی یاد بدهد. او به سرعت دایره واژگانش توسعه پیدا کرد و می توانست خودش را بیان کند. اما برخلاف آموزش های زیادی که داده شد او هرگز نتوانست جملات ساخت دار و با قاعده بسازد.

این یکی از متن هایی است که او درباره زمانی که پیش پدرش بود گفته است :
پدر دسته زد. چوب بزرگ. جنی گریه… تف نه. پدر. تف. پدر زد چوب بزرگ. پدر عصبانی. پدر زد جنی چوب بزرگ. گریه. من گریه.

برخلاف داستان غم انگیزی که برای جنی اتفاق افتاد این داستان به ما درس مهمی درباره مهارتهای زبانی داد. تعریف کردن یک داستان( بدون نیاز به دستور زبان و فقط با کلمات)  و به خوبی درک کردن زبان خیلی متفاوت هستند از ساخت جملات با استفاده از قواعد و این دو به طرق متفاوتی از یکدیگر شکل می گیرند.

نواحی زبانی مغز عموما بین منطقه ورنیکه و منطقه بروکا تقسیم شده است.ورنیکه در قسمت چپ سر( بالای گوش) در لب گیجگاهی قرار گرفته است. درحالی که منطقه بروکا در ابتدای لب پیشانی قرار گرفته است. منطقه ورنیکه مسئول درک زبان و سیگنال های ارتباطی است و منطقه بروکا مسئول ساخت قواعد و دستورهای زبانی.

مورد جنی به ما نشان داد که فرصتی ویژه و محدوده ی زمانی خاصی  وجود دارد تا شما بتوانید به یک زبان به صورت سلیس و روان صحبت کنید. البته اگر شما در یک زبان بتوانید به صورت روان صحبت کنید مغز شما قادر خواهد زبان دوم و سوم را نیز به همان صورت یاد بگیرد.اگر تجربه ی دستور زبانی نداشته باشید منطقه بروکا به سختی تغییر پیدا می کند : یعنی شما نمی توانید دستور و قاعده های زبانی را در طول عمرتان یاد بگیرید.
با این حال منطقه ورنیکه در مغز شما فعال است و بدون توجه به بروکا و نداشتن قاعده ی زبانی قادر خواهید بود تا مطالب را درک کنید و تولید زبانی داشته باشید. این قسمت از مغز قادر خواهد بود تا حتی بعد از دوره نوجوانی نیز گسترش پیدا کند و خود را بازخوانی کند.
کیس جنی ای و به ما نشان داد که او هرگز نتوانست به قواعد و دستور زبان دست پیدا کند ولی توانست درک مطلب داشته باشد و داستان بگوید.

نتیجه این داستان غم انگیز این بود که دانشمندان متوجه کارکرد نواحی زبان در مغز شدند و ناحیه ورنیکه و بروکا و مهارت هایشان را تشخیص دادند.


telegram2 files