دانشمندان موفق به ساخت دارویی برای فراموشی ناشی از ضربه شدند

دانشمندان موفق به ساخت دارویی برای فراموشی ناشی از ضربه شدند
پژوهشگران حین بررسی موش‌های آزمایشگاهی موفق به ساخت دارویی برای فراموشی ناشی از ضربه شدند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از آنا از Engadget، آسیب‌های ناشی از ضربه به‌ سر یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب مغزی‌ است و در آمریکا در هر ۲۱ ثانیه یک نفر در اثر ضربه‌ای که در تصادف، زمین‌ خوردن یا حمله و خشونت خیابانی به سرش وارد شده حافظه‌اش را از دست می‌دهد یا آسیبی دیگر به مغزش وارد می‌شود. در سال دو میلیون نفر فقط در زندگی روزمره آمریکایی چنین آسیبی می‌بینند و حوادث ورزشی و ارتشی آمار جداگانه‌ای دارند.

پژوهشگران یک آزمایشگاه داروسازی حین بررسی آسیب‌های مغزی وارد شده به موش‌ها، دارویی به نام ISRIB را ساختند که پس از تزریق به موش‌ها می‌تواند حافظه و توانایی یادگیری آنها را ترمیم کند.

آنها دریافتند که موش‌های آسیب‌دیده پس از دریافت نخستین تزریق، توانایی تلاش برای عبور از هزارتو را به‌دست می‌آورند و اندکی پس از آخرین تزریق، توانایی یادگیری و حافظه آنها کاملا درست شده است. نکته مهم و حیرت‌آور این پژوهش این بود که حتی موش‌هایی که یک ماه از آسیب مغزی‌شان می‌گذشت و درمان‌های اولیه را کاملا دریافت کرده بودند و حافظه‌شان از دست رفته بود نیز با تزریق این دارو بهبود پیدا کردند.

در ضربه‌های مغزی یکی از اصلی‌ترین اصول این است که درمان باید بلافاصله پس از حادثه آغاز شود و با گذشت زمان احتمال درمان به حداقل می‌رسد. در صورتی که این دارو بتواند مراحل متعدد آزمایش را بگذراند و به انسان تجویز شود، یکی از کابوس‌های دوران حاضر یعنی از دست رفتن حافظه، درمان می‌شود. تیم پژوهش هنوز تکنولوژی مورد استفاده در این دارو و جزئیات ساخت آن را منتشر نکرده است.

بیشتر بخوانید


telegram2 files