ارائه خدمات سلامت و مشاوره ویژه شهروندان تهرانی طی سال جاری

ارائه خدمات سلامت و مشاوره ویژه شهروندان تهرانی طی سال جاری
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: امسال برنامه های متنوعی در حوزه ارائه خدمات سلامت روان و تحکیم بنیان خانواده و آموزش سلامت به شهروندان مدنظر قرار گرفته که در سراهای محلات تهران اجرا می شود.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، سمانه زمانی در نشست مدیران سلامت مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران اظهار داشت: اداره کل سلامت به عنوان یکی از ادارات زیر مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق کاهش عوامل تهدید کننده سلامت و با مد نظر قرار دادن راهبردهای ایجاد محله های سالم، توانمندسازی و آموزش همگانی سلامت، ارتقای خدمات سلامت و همچنین توسعه شهری مبتنی بر شاخص های سلامت، برنامه های متنوعی را اجرا کرده و در این زمینه پیشگام بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر تلاش کردیم ضمن فراهم نمودن بسترهای لازم برای ارائه خدمات سلامت در تمامی ابعاد آن بویژه حوزه سلامت اجتماعی، روانی و معنوی و اجرای برنامه درقالب محله محوری برای شهروندان، از ظرفیت سازمانها، نهادها و عموم شهروندان نیز برای دستیابی به اهداف بهره گیرد.

زمانی، پروژه های اجرایی حوزه سلامت در سال ۹۶ را شامل پروژه ارائه خدمات سلامت روان با تاکید بر تحکیم بنیان خانواده، پروژه استقرار پیشگام خانه سلامت در محله محروم، پروژه پایش انتظارات درون بخشی، پروژه  پایش منشور عمل شبکه های اجتماعی حوزه سلامت و پروژه ارائه خدمات آموزش سلامت به شهروندان برشمرد.

وی با بیان اینکه پروژه ارائه خدمات سلامت  روان با تاکید بر تحکیم بنیان خانواده و با هدف پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی و حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه اجرا می شود، افزود: در اجرای این پروژه مهم برای کمک به تأمین و ارتقای سطح سلامت روان شهروندان تهرانی خدماتی چون مشاوره روان شناختی در سطح پیشگیری اولیه به شهروندان تهرانی، راهنمایی و مشاوره پیش از ازدواج به شهروندان تهرانی، راهنمایی و مشاوره پس از ازدواج و سبک های فرزندپروری، مشاوره به منظور شکل گیری ازدواج آگاهانه و تشکیل خانواده، مشاوره در جهت تحکیم بنیان خانواده شهروندان تهرانی ارائه می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در این پروژه ضمن مدیریت و نظارت بر ارائه خدمات روانشناختی در تمامی مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی تحت پوشش شهرداری تهران از توان نیروهای تخصصی دارای صلاحیت حرفه ای و اخلاقی بهره می بریم.

وی با تاکید بر لزوم استمرار و نهادینه سازی فعالیتها و مداخلات قبلی حوزه سلامت اظهار کرد: امسال نیز ضمن گرامیداشت مناسبتهای سلامت، پروژه هایی چون نگهداری، توسعه و مدیریت مراکز فراموز؛ ساماندهی و مدیریت فعالان حوزه سلامت؛ پروژه پایش منشور عمل کانونهای اجتماعی سلامت محور (کانونهای ده گانه)؛ پروژه پایش منشور عمل شورای سلامت محله؛ پروژه پایش منشور عمل سلامتیاران و رابطین سلامت  و بروز رسانی فضای مجازی سلامت پیش بینی شده است.

زمانی از برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای مسئولین خانه های سلامت ۳۵۴گانه محلات شهر تهران خبر داد و گفت: آشنایی با اصول مدیریت، خدمات سلامت و مسئولیت اجتماعی، اصول و فنون مدیریت پروژه در نظام سلامت،  اصول و فنون بازاریابی اجتماعی در نظام سلامت، اصول و فنون حمایت طلبی در نظام سلامت،  اصول و فنون مشارکت مردم در سلامت از جمله سرفصل های این دوره ها به شمار می رود.

وی با اشاره به شاخصهای ارزیابی مناطق ۲۲گانه در حوزه سلامت گفت: امسال شاخص هایی چون مدیریت ساختارهای فیزیکی ( خانه های سلامت و فراموز)، سلامتیاران و رابطین سلامت، آموزشهای سلامت، کانونهای ده گانه اجتماعی سلامت محور، اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ سلامت، تشکیل نشست های شورای سلامت، سنجش عدالت در سلامت شهر، مشاوره روانشناسی، سامانه های مجازی و تعامل و همکاری مدیریت شهری منطقه در حوزه سلامت مدنظر قرار دارد.

در این نشست عزت اله فاضلی معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران ضمن اشاره به برنامه های داستان تابستان، به تشریح شیوه نامه فعالیت اداره کل سلامت در سال ۱۳۹۶ پرداخت و تاکید کرد: در تدوین این برنامه ضمن توجه به نیازهای شهروندان و اقتضائات محله ای، در خصوص نهایی شدن آن، از سایر ذینفعان حوزه سلامت نظرخواهی شده است.

همچنین همچنین مهدی امیری معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز نکاتی را در زمینه اجرای برنامه ها، نظارت و ارزیابی، اعلام آخرین وضعیت مراکز فرآموز، مسئولیت نظارت بر ارائه هرگونه خدمات سلامت، مستندسازی برنامه ها، گزارش نویسی، مطرح کرد و خواستار دقت و توجه بیشتر مدیران سلامت مناطق در اجرای برنامه های این حوزه شد.

در ادامه مدیران سلامت مناطق ۲۲گانه در خصوص شیوه نامه سال ۹۶ و مسائل مختلف خانه های سلامت دغدغه ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

طی این نشست مقرر شد شیوه نامه اجرایی سال ۹۶ پس از جمع بندی پیشنهادات و نظرات مدیران سلامت مناطق، ابلاغ شود.

در پایان این نشست بر اساس شاخص هایی چون برپایی دهکده و جشنواره سلامت، ایستگاه های سلامت در محلات محروم، برنامه های همگام با سلامت و برگزاری دوره های آموزشی، مناطق ۱۲ و ۱۴ و ۲۰ به عنوان برگزیده در زمینه فعالیت های هفته سلامت معرفی و تقدیر شدند.


telegram2 files