از شک تا انزوا/ محبوب‌ های خطرناک

از شک تا انزوا/ محبوب‌ های خطرناک

محبوب‌ های غیر عادی را بهتر بشناس

حتما برای شما هم سخت است باور کنید فردی که به او علاقه دارید و قرار است سالیان سال در کنار او زندگی کنید فرد ناسالمی باشد که رفتار و برخوردهای غیرعادی از خود نشان می دهد. همه ما وقتی به شخصی علاقه مند هستیم، تمایل داریم عیب و ایرادهای آن شخص را نادیده بگیریم و احساس کنیم این مسائل در گذر زمان قابل حل است ولی گاهی اوقات این محبوب های دوست داشتنی چنان ناسازگار و غیر قابل تحمل می شوند که دنیا را برای خودشان و اطرافیان جای غیر قابل تحملی می کنند. این افراد جزو طبقه افراد دارای مشکلات شخصیتی طبقه بندی می شوند که حتما باید قبل از ازدواج شناسایی بشوند. شناختن این افراد به شما کمک می کند در زمان ازدواج و حتی در محیط کار بیشتر حواس خود را جمع کنید و از آسیب این نوع افراد در امان بمانید .البته دقت داشته باشید این مطلب صرفا جهت آشنا شدن با این افراد است و برای ارزیابی و اطمینان بیشتر لازم است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

محبوب های غیر عادی چند دسته هستند و چه ویژگی هایی دارند:

محبوب شکاک

این محبوب خطرناک مدام احساس می کند که فردی می خواهد به او صدمه بزند، از او استفاده کند و یا فریبش دهد. همیشه به این فکر می کند که آیا همسرش به او وفادار است؟ از اینکه به دیگران اعتماد کند تردید دارد و می ترسد که مبادا شما از اطلاعاتی که درباره او دارید بر علیه او استفاده کنید.حتی اگر از این افراد تحسین و تمجید کنید فکر می کند که دارید او را مسخره می کنید و قصد تحقیر کردنش را دارید و برای همیشه کینه آن شخص را به دل می گیرد.همیشه احساس می کنند که مورد حمله واقع شده اند و به سرعت با خشم و پرخاشگری با دیگران برخورد می کنند.

محبوب منزوی

این افراد به ظاهر آرام،کنار آمدن با تنهایی را از همان دوران اولیه کودکی آموخته اند و بیشتر اوقات در داخل خانه و به دور از تعامل با بچه های هم سن و سالشان زندگی کرده اند و به همین دلیل در بزرگسالی هم به روابط نزدیک با دیگران علاقه ندارند و از آن هیچ لذتی نمی برند . حتی ممکن است احساس خاصی نیز نسبت به رابطه با شما نداشته باشند.این افراد معمولا به فعالیت های فردی می پردازند و پرداختن به چنین فعالیت هایی را به بودن با شما ترجیح می دهند.به غیر از اعضای خانواده هیچ کس دیگری به آنها نزدیک و صمیمی نیست.نسبت به تشویق و تنبیه دیگران بی اعتنا هستند.”سرد”،”منزوی”،و “بی احساس” بهترین تعریفی است که می توان درباره آنها گفت.

محبوب عجیب و غریب

این دسته از افراد در ابتدای آشنایی فردی جالب و منحصر به فرد به نظر می آیند،اما با گذشت زمان متوجه می شوید که با فردی کاملا عجیب و غیر عادی رابطه عاطفی برقرار کرده اید.اگر چه ممکن است همه ما عادت های عجیبی داشته باشیم ولی این افراد عجیب و غریب بودن را در همه لحظات زندگی به همراه خود دارند.افکار او به نظر دوستان خانواده عجیب جلوه می کند.حوادث و اتفاقات برای او معنای خاصی پیدا می کند.غالبا ظاهر عجیب و غریبی دارد.دوستان صمیمی و معدودی دارد و در موقعیت های اجتماعی به شدت احساس ناراحتی می کنند،چون دیگران با رفتار عجیب و غریب آنها  رفتار مناسبی نمی کنند.

محبوب ضد اجتماعی

فرد ضد اجتماعی،فردی خودخواه و فاقد توانایی همدلی با دیگران است و معمولا به نیازهای دیگران از جمله همسر و فرزندان خود بی اعتنا است.این افراد سوءاستفاده گر،دروغ گو و فریب کار هستند که برای رسیدن به خواسته خود هر کاری انجام می دهد.رابطه با یک فرد ضد اجتماعی در ابتدا دلچسب و هیجان انگیز است ولی پس از مدت کوتاهی به یک رابطه پر هزینه از نظر روانی و اقتصادی تبدیل خواهد شد.این افراد معمولا سابقه بازداشت و مشکلات قانونی دارند چون از درک عواقب کارهایی که انجام می دهند ناتوان هستند و معمولا هم هیچ احساس پشیمانی نسبت به کاری که کرده اند ندارند.

محبوب طوفانی

اگر فرد مورد علاقه شما دارای رفتارهای انفجاری و غیر قابل پیش بینی است،اگر رابطه شما با او بارها دستخوش آشوب و آشفتگی و قطع و وصل بسیار می گردد و شما همواره به این فکر می کنید که چگونه بحران های هیجانی محبوب خود را مهار کنید،باید گفت شما با یک فرد طوفانی یا به اصطلاح شخصیت مرزی ارتباط دارید.این افراد احساس پوچی و بی حوصلگی می کنند.اغلب پرخاشگری های بی مورد کلامی و فیزیکی دارند.در زندگی خودشان رابطه عاطفی با ثباتی را تجربه نکرده اند و همیشه بین حالت خشم،افسردگی و اضطراب در نوسان هستند.

محبوب نمایشی

باید اعتراف کرد که یک شخصیت نمایشی به دلیل ویژگی های سرگرم کننده ای که دارد برای همه جذاب است.کیفیت اوائل آشنایی با یک فرد نمایشی هر چه که باشد،در نهایت توجه طلبی بی پایان،هیجانات شدید،ناگهانی و غیر قابل پیش بینی او شما را به ستوه خواهد آورد و در زندگی با او همیشه احساس تنهایی خواهید کرد.این افراد وقتی که در مرکز توجه نباشند راحت نیستند و از ظاهر خود برای جلب توجه دیگران استفاده می کنند.

محبوب خود شیفته

یک فرد خودشیفته واقعی آنقدر ذهنش به خودش مشغول است که به سختی می تواند جایی را در دنیای خودش به فرد دیگری از جمله شما اختصاص دهد.در ارتباط با یک فرد خودشیفته به طور مداوم باید احساس خود بزرگ بینی او را تحسین و تمجید کنید.این افراد خودشان را فرد مهمی می دانند و در مورد توانایی ها و موقعیت های خود غلو می کنند و همواره احساس می کنند که حق با آنهاست و دیگران باید همیشه آنها را تایید کنند.معمولا فاقد حس همدلی با دیگران هستند و به احساسات و نیازهای دیگران توجهی ندارند.

محبوب هراسان

اگرچه افراد اختلال شخصیت اجتنابی یا همان هراسان افراد بد جنس و خطرناکی نیستند،اما زندگی با آنها بسیار خسته کننده است.از آنجایی که یک فرد اجتنابی،کمرو،کم حرف و دارای احساس بی ارزشی و عدم کفایت و هراسان از طرد شدن توسط دیگران است،قبل از کسب احساس اعتماد و اطمینان لازم از تایید شدن توسط شما،از ورود به یک رابطه صمیمانه با شما اجتناب می کنند.این افراد از ورود به فعالیت های جدید و ناشناخته اجتناب می کنند.جز با افرادی که از آنها خوشش می آید،مایل به ارتباط با فرد دیگری نیست.

محبوب وابسته

یک فرد وابسته بزرگسال عطش سیری ناپذیری نسبت به حمایت و مراقبت از سوی دیگران دارد.چنین فردی به شریک زندگی خود بسیار وابسته می شود و تقاضاهای فراوانی در جهت حمایت و مراقبت از خویش خواهد داشت.هرگونه تلاش برای ترغیب فرد وابسته به کسب استقلال موجب اضطراب و افسردگی او خواهد شد.رابطه عاطفی با فرد وابسته پس از مدتی از حالت معمول خارج شده و به حالت والد-فرزندی در خواهد آمد و در نهایت رابطه ای که روزی خوشایند به نظر می رسید،حالت خسته کننده و توانفرسایی به خود خواهد گرفت.محبوب های بچسب فاقد قدرت تصمیم گیری در امور روزمره هستند و همیشه تصمیم گیری های مهم را به عهده دیگران می گذارند.این افراد نمی توانند تنهایی را تحمل کنند و همیشه احساس درماندگی و ناراحتی می کنند.

محبوب وسواسی

زندگی با یک فرد سر سخت و انعطاف ناپذیر،یک زندگی ناخوشایند و فاقد عاطفه و هیجان است.ذهن این افراد چنان مشغول جزئیات،قوانین و مقررات می شود که اجازه هرگونه تفریحی را بر خود می بندد.آن چنان کمال گرا هستند که به گونه ای افراطی خود را وقف کار می کنند و فرصتی برای استراحت و بودن با خانواده پیدا نمی کنند.بسیار با وجدان هستند و در زمینه عمل به موازین اخلاقی انعطاف ناپذیر هستند.معمولا حاضر به همکاری با دیگران نیستند و خودشان یک تنه بار فعالیت کاری را بر عهده می گیرند.به سختی پول خرج می کنند.عموما انعطاف ناپذیر هستند و تلاش می کنند تا دیگران را تحت کنترل خود در بیاورند.

منبع : سپیده دانایی


telegram2 files