۲۵ میلیون حاشیه نشین در کشور زیرپوشش خدمات سلامت روان قرار گرفتند

۲۵ میلیون حاشیه نشین در کشور زیرپوشش خدمات سلامت روان قرار گرفتند

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۲۵ میلیون نفر از جمعیت حاشیه نشین کشور برای نخستین بار و با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم زیر پوشش خدمات سلامت روان قرار گرفتند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، علی اسدی روز چهارشنبه در کارگاه ظرفیت سازی و توانمندسازی کارشناسان سلامت روان قطب شمال شرق کشور در سبزوار افزود: یکی از مهمترین اولویت های وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی توسعه خدمات سلامت روان در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم، حاشیه نشین و روستایی است که در این راستا به جمعیت روستایی کشور خدمات رایگان سلامت روان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه ۴۰ قلم داروی رایگان برای ارائه خدمات به بیماران دارای اختلال روانی در مناطق روستایی اختصاص یافت، ادامه داد: برای نخستین بار و با اجرای طرح تحول نظام سلامت، خدمات سلامت روان تحت پوشش سازمان های بیمه گر و بیمه سلامت قرار گرفت و بیماران در شهرها ۶ درصد و در روستاها چهار درصد از هزینه های درمان را پرداخت می کنند.
اسدی با بیان اینکه ۲۳ درصد از جمعیت کشور دارای بیماری های مزمن روانی از جمله افسردگی و اختلال روانی هستند، افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت وظیفه دارد با گسترش فعالیت های خود درحوزه سلامت روان، جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر را شناسایی و به درمان آنها بپردازد.
وی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تخت ویژه بیماران روانی به تعداد تخت های بیمارستانی اضافه شد، افزود: در طول ۲۰ سال گذشته تنها هشت هزار تخت بیمارستانی ویژه بیماران دارای اختلالات روانی ایجاد شده بود.
اسدی اظهارکرد: بر اساس برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است تا ۶ هزار تخت بیمارستانی ویژه بیماران دارای اختلالات روانی در بیمارستان ها ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در طول ۲۰ سال گذشته تنها ۴۰۰ کارشناس سلامت روان در سطح مراکز درمانی کشور فعال بودند، گفت: این میزان در دولت یازدهم به بیش از ۲ هزار نفر رسید و امروز خدمات سلامت روان در سطح دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشت، خانه های بهداشت روستایی، مراکز جامع خدمات سلامت با کمترین هزینه ارائه می شود.
وی افزود: اطلاعات اولیه حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سامانه سیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت شده است.


telegram2 files